En undersökning från Johns Hopkins University visar att utebliven D-vitamin kan öka risken för att dö i förtid med upp till 26%. Studien visar ett samband mellan D-vitaminbrist och hjärtsjukdomar.

I studien har 13000 friska personer medverkat från 1994 till och med 2000 där man jämfört dödligheten mellan de med låga halter av vitamin-d och de med höga nivåer. Fram till den 31 december 2000 dog 1800 av de medverkande personerna varav 700 i hjärt- och kärlsjukdomar, och av dessa var det 400 som hade brist på vitamin-d. Alltså en fjärdedel av alla som dog.

Men kunde dock inte avgöra om det var ett direkt samband eftersom det var för lågt antal personer som dog. Men man har tittat på tidigare undersökningar som visar ungefär samma resultat och det ger därför denna undersökning mer vind i seglen.

Man vet dock inte varför just d-vitamin skulle leda till mindre dödlighet och man vill säga att ett ökat intag av d-vitamin skulle minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar.

Så ut i solen med er gott folk. Hälften av alla över 50 har brist på D-vitamin!

* D-vitamin får vi främst genom solen (80%) men även fisk och mjölk.

Källa:
http://www.abcnews.go.com/Health/Diet/s ... 252&page=1