ät mer mättande saker då? Som potatis och rotfrukter är väldigt mättande. eller kan du äta flera gånger per dag istället för att hålla blodsockret i balans.

Hejsan!
Har gått på diet ett antal veckor nu och har gått ner i vikt. Jag vill finjustera lite till men mitt problem ligger i att jag är väldigt hungrig. Det gäller ju att ligga på energiminus och det är tufft att få en kropp som skriker av hunger att köra järnet i gymmet. Efter träningen brukar jag äta grönsaker; t ex kokt blomkål och broccoli med keso. Det är bara det att vid 5 vaknar jag av att hungern river i magen. Jag försöker somna om ändå, men det är svårt. Nån som känner igen detta?
(jag äter mindre portioner men annars äter jag rätt varierat fram till tidiga em, då jag försöker hålla mig till grönsaker och kanske nån frukt samt proteinshake)
Rova; du som går på diet, har du samma symtom?
/ Madelaine
"Don´t give up"
ät mer mättande saker då? Som potatis och rotfrukter är väldigt mättande. eller kan du äta flera gånger per dag istället för att hålla blodsockret i balans.
Jag känner mycket väl igen dessa saker du beskriver, är tungt när man vaknar en morgon och känner att magen håller på att vända sig ut o in. har ibland blivit att jag fuskat i mig ett äpple för att klara mig frammåt i extrema fall.
Och vatten dricker jag mycket av, får en magfyllnad om det är just innan mat Men jag har inte samma strikta diet som du tydligen då jag efter träning kan ta en proteindrink med malto i så jag inte blir helt seg.. har den tendensen att dö efter gympasset då jag är som jag är. (storvuxen med för-/nackdelar)
Men går framåt.fattas bara lite teknik.
Kan ju säga att te också ger bra mättnadskänsla för mig iallafall, och att jag tar mesta kcal-intaget under morgonstunden då det är värsta tiden för mig i hungerväg.
Frukost; havregrynsgröt, ägg, hårdmacka, glas juice, te
alt2.(akutfrukost): Fil(2dl) med quinoamüsli och hårdmacka, juice
Så tar jag protein 3-4 ggr om dagen beroende på. Men ändå känner man på morgonen hur död magen är när man skär ner på portioner och snabba kolhydrater.

Tack för bådas svar!
ok Rova, du känner igen dig,, då är det inte bara jag![]()
Jag känner nog att jag behöver ett annat upplägg för att orka i längden. Det tar för mkt att gå på sådan strikt diet där man går och är hungrig mer eller mindre jämt.
Jag tar nog bara 1 proteindryck / dag, men sedan jag såg ett par trådar att proteintillskott kan skada levern så känner jag att det kanske jag lägger av med efter denna spannen. Det är klart att allt som är överdriven konsumtion inte är bra för kroppen, men jag äter hellre kesella med frukt och keso än dricker det isåfall. Så satsar jag på smothiesar ist.
Fortsatt lycka till Rova
"Don´t give up"

Nu är det ju i kanske extrema mängder proteinintag kan vara farligt. Dvs över 4 gram per kg/kroppsvikt och det är ingen normal eller normalt tränanade människa som varken behöver eller tar så mycket.
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)