+ Svara på ämne
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Rent Proteinpulver skadligt för levern?

Metallifold är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Aug 2008

Standard Rent Proteinpulver skadligt för levern?

Tjabba!

Johan heter jag, 18 år från v-ås. Har tränat styrketräning i två år och vill nu här i höst börja satsa hårt på min träning. Jag har lust att börja ta rent proteinpulver ( inga kolhydrater eftersom jag redan nu äter enorma mängder pasta/potatis/bröd t.ex ). Nu är det tyvär så att jag har den kroniska tarmsjukdomen ulcerös colit, vilket gör att min levers värden KAN sänkas någolunda om jag har otur. Jag har precis fått höra att proteinpulver kan försämra levern, och jag vill självklart inte att en redan försämrad lever skall må ännu sämre så jag frågar därför er kunniga ifall det är en myt att rent proteinpuler kan skada levern om man doserar som det står på förpackningen, eller om det rent av är sant att man kan ha otur och att man trots korrekt docering kan få nedsatt leverfunktion?

Tack på förhand till er som tar er tid att läsa och eventuellt svara.

rtf
    rtf är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard Re: Rent Proteinpulver skadligt för levern?

Jag har läst tidigare rapporter om "överdosering" av whey-protein som kan skapa leverskada. Hur mycket vikt man kan lägga i dessa påståenden vet jag dessvärre inte. Det finns inga klara bevis för att höga proteindoser kan skada din lever som normal människa, men du har komplikationer som inte ger en rättvis bild då studierna inte utförts på människor med din sjukdom.

The researchers concluded that protein intake under 2.8g/kg does not impair renal function. From the results of this study, there is finally evidence that high protein diets may not be harmful to the kidneys of healthy athletes. It appears that high protein diets are only harmful in those who have pre-existing kidney dysfunctions. Prior speculations that high protein intake would cause kidney damage appear unfounded.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10722779

Jag boldade texten som är intressant för dig. Jag tycker du ska besöka en bra dietist eller läkare som kan ge dig tydligare råd.
    jobbar på världens största bicep

Rova är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Apr 2008

Det är en mycket svår fråga då tarmen reagerar olika på proteinet från person till person. Många har inga problem med att ta det nån gång då och då om man är frisk i övrigt, men mångas magar i friskt tillstånd kan reagera i form av svullnad och gasiget om man ökar proteinintaget via tillskottet istället för via maten.
    Mitt tips är att du uppsöker en dietist gärna nån du kanske pratat med innan eller som du blivit rekomenderad. och testa olika. Har själv haft laktosintolerans när jag var yngre och följt olika dietisters råd och det är stor skillnad på dietist och dietist (olika områden de är bättre kontra sämre på). Du måste komma överens med denna då du kan behöva kontakta i framtiden också om du har frågor etc.
    Så mitt tips är en dietist Hoppas du löser detta för UC lät inte som vidare trevligt.

Metallifold är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Aug 2008

Tack hörrni! Låter som bra råd det. Får helt enkelt fråga en läkare som ni säger.

mingan är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2008

Rapportera vad din läkare säger

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. proteinpulver?
    Av looooka33 i forum Kosttillskott
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-03-23, 10:26
  2. proteinpulver för hårdtränande
    Av sarvik i forum Kosttillskott
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-08-26, 13:45
  3. Metro har hittat skadligt kosttillskott!
    Av Kosten i forum Kosttillskott
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-07, 12:10
  4. Vilket proteinpulver?
    Av hejhej i forum Kosttillskott
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-30, 12:52
  5. Proteinpulver efter passet?
    Av spader kung i forum Kosttillskott
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-20, 20:19

Behörigheter för att posta