+ Svara på ämne
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: hur ofta ska man träna för att uppnå ett resultat?

Alcyone är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Aug 2008

Standard hur ofta ska man träna för att uppnå ett resultat?

Hej!
    Jag började träna för drygt 1 till 2 månader sen. Jag borde kanske nämna att jag är tjej, är 20...1,50 lång och väger 46kg ungefär. Mitt mål med träningen är att få en fastare kropp, men jag är inte ute efter biffiga muskler

Just nu tränar jag hemma, är student och har inga pengar alls under sommaren så jag kan gå på gym. Det jag kör är löpning 3 gånger i veckan, en yoga-dvd ungefär 2 gånger i veckan, styrketräning för bröst 3 gånger i veckan och striptease aerobics med Carmen Electra lite då och då(mest för att det är kul).

Allting går jätte bra, speciellt med tanke på att jag inte har tränat sen jag var 16. Mitt största problem är dock mina bröst. Jag vet inte riktigt vad som definerar hängbröst, men bröstvårtorna pekar iaf uppåt och är väl placerade i förhållande till mina överarmar. Dock så körde jag den så kallade penntricket och en penna lyckades fastna under bröstet. (jag har 70 A, men med tanke på min längd så ser det ut som en B-kupa). Jag har tränat bröstmusklerna för att bygga upp musklerna under bröstet i en månad nu, jag kör programmet från http://www.iform.se drygt tre gånger i veckan med 1,5 kg vikter. Jag är väl medveten om att bröst i sig innehåller inga muskler, men det finns ju muskler under bröstet som kan få brösten att lyftas?

Min fråga är då, hur ofta ska man träna brösten för att få ett resultat? På vissa ställen står det 3 gånger i veckan, på andra ställen sägs det att armhävningar kan göras varje dag. Jag blir jätte förvirrad och vet inte vad jag ska göra... Kan man skada musklerna om man kör breda armhävningar för ofta, och får man ett bra resultat om man bara tränar 3 gånger i veckan?

mingan är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2008

Standard Re: hur ofta ska man träna för att uppnå ett resultat?

Jag tror inte du ska hänga upp dig alltför mycket på "penntricket"

Jag tycker inte du ska göra någon utvärdering bara 1-2 månader efter att du satte igång. Det händer för lite på den tiden för att du ska kunna motivera dig själv att fortsätta. Du får hålla ut så kommer även resultaten.

Min fråga är då, hur ofta ska man träna brösten för att få ett resultat? På vissa ställen står det 3 gånger i veckan, på andra ställen sägs det att armhävningar kan göras varje dag. Jag blir jätte förvirrad och vet inte vad jag ska göra... Kan man skada musklerna om man kör breda armhävningar för ofta, och får man ett bra resultat om man bara tränar 3 gånger i veckan?
    Det beror på hur hårt du tränar. Men att döma av din beskrivning tränar du ganska lätt. Då kan du träna oftare. 3 gånger i veckan kan ge mycket goda resultat om man sköter träning och kost rätt. Det handlar oftast om individuella anpassningar i programmet om det inte fungerar för dig. Eller så är det du helt fel ute.

Du kan skada muskler, oftast axlar när det gäller bröstövningar. Det är troligen inget du behöver oroa dig över om du tränar relativt "lätt". Dvs inte tränar med tunga vikter.

För att få resultat ska du först och främst ha tålamod. Gör du armhävningar kommer förmodligen resultaten dröja något, det är så med "lättare" träning. Men du bör väl ändå se några framsteg eller?

Reg.datum
    Aug 2008

Ja, alltså jag tycker att brösten känns lite fylligare och det börjar synas ett streck mellan brösten. Men vet inte om det kommer att lyfta så mycket.. Och är det tecken på framgång?

Men som jag förstod det så kan jag träna med vikter tre gånger i veckan, men kan även köra armhävningar lite när jag vill. Har jag förstått det rätt?

Tack för svaret ^^

madelaine är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Maj 2008

Hej!

Jag kan förstå att det känns viktigt för dig att ha fasta fina bröst. Vem vill inte det? Men som Mingan säger tränar du med en lättare vikt. Du kan inte öka något?

Visst hade det varit toppen om man kunde träna sig till ett par snygga bröst, och visst kan man när man spänner brösten se en skillnad, men det gör man ju inte jämt.
    Jag är lite äldre än dig och har haft både större och mindre bröst under årens gång. Det har gjort att det är svårt att få dem fasta hur tungt jag än väljer att träna dem.

Ett råd är att använda en snygg bh som lyfter upp brösten snyggt så är det problemet löst

/ Madelaine
    "Don´t give up"

Reg.datum
    Aug 2008

Saken är väl den att jag skulle gärna vilja känna mig fin utan bh, det är som smink..visst det är kul med smink men jag väljer att sköta om min hud så pass bra att jag behöver använda minimalt med smink

Jag kan nog tänka mig att öka lite. Det lär bli svårt med tanke på att jag är jätte svag, men vill man vara fin så

Men verkar det vara en vettig strategi att köra vikter(2-2,5kg) 3 gånger i veckan och sen armhävningar och övningarnna från http://www.iform.se/Crosslink.jsp?d=841&a=1099 varje dag, eller 5 dagar i veckan?

Vad det gäller maten så äter jag ganska nyttigt, och ser till att få i mig ordentligt med protein och antioxidanter. Jag smörjer även in mina bröst med krämer som innehåller aloe vera och vitamin E (fast det är mest för att jag har torr hy).

mingan är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2008

Jag kan nog tänka mig att öka lite. Det lär bli svårt med tanke på att jag är jätte svag, men vill man vara fin så
    Jag menade att du skulle öka om du har utrymme för det så att säga. Klarar du inte mer så är det fine. Men om du tränar med höga reps, låt säga 15+ kan du gå ner till kanske 10 istället och öka vikten. Du ska självklart inte använda vikter som du inte kan hantera.

Det finns som du sa egentligen ingen muskelvävnad inuti brösten men det finns kringliggande muskulatur som kan lyfta bröstet. Du kan alltid testa att variera dina armhävningar med bredare och lite smalare för att få lite variation och inte träna samma muskler.

[attachment=0:1a4lodv3]BreastHealthy.jpg[/attachment:1a4lodv3]

alexhallgren är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Maj 2008

Så som du har träningen idag kommer du få uthålligare muskler. Och till en början" som du börjar se nu" kommer de växa, men ganska snabbt avstanna.
    Vill du få större brösmuskler, måste du troligtvis träna med med vikter. att träna 5-7ggr i veckan, kommer du bara överträna bröstmusklerna på och istället förstöra leder och liknande.
    2-3ggr i veckan, lite tyngre träning

Reg.datum
    Aug 2008

Okej, tack för alla svar Jag tror jag börjar förstå nu, satt nyss och fixade ett nytt schema så att säga. Och jag tänkte på yogan, det räknas väl inte som en jobbig träningsform som gör musklerna trötta? Det enda man känner är att man blir piggare och smidigare efter ett pass. Jag tänkte om jag joggar 3 gånger i veckan och kör yoga samma dagar som jag joggar, och sen tränar jag "fit to strip" vilket är inget värre en en low impact work-out samtidigt som jag kör styrketräning för brösten(har ökat antal olika övningar för variation) och ryggen(för symmetrin). Det borde väl inte slita ut mina muskler?

Jag vill verkligen inte ge upp yogan samtidigt som jag vill gärna förbränna lite fett och få brösten och benen fastare

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. hur ska man gå till väga för att få rutorna :D
    Av Lajban i forum Styrketräning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-23, 13:59
  2. Hur ofta ska man träna?
    Av en_cykel i forum Styrketräning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 23:38
  3. Hur ofta måste man träna för att "överträna"
    Av gudmundsson i forum Styrketräning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-10, 18:27
  4. Hur ofta ska man träna för bra resultat?
    Av isolde i forum Styrketräning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 16:54
  5. Hur ofta ska man träna
    Av whow i forum Styrketräning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-23, 20:28

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg