jag bastar varje gång efter gymmet men inte nu när det är så varmt.. det är väldigt skönt.
Lika att vara trådspammare..![]()
Som rubriken tyder på så undrar jag bara hur många som brukar basta bara?![]()
Själv bastar jag mycket ofta, är 90% finsk. Det enda svenska som sitter i mig är att jag är född i sverige och pratar svenska. Annars sitter alla finska drag i mig![]()
Bastar mycket, gillar finsk senap och bastugrillad korv bredvid en sjö... finns nog inget bättre att sitta dära riktigt varm och nytvättad ur bastun och svalka sig av vinden från sjön och lyssna på fåglarna![]()
jag bastar varje gång efter gymmet men inte nu när det är så varmt.. det är väldigt skönt.
Jag bastar när jag får tillfälle, tyvärr inte så ofta.
Vadå svalka av sig i vinden. Självklart ska en riktig karl (och tjej) hoppa i vattnet för att kyla av sig - absolut inte svalka av sig.
Själv bastar jag mer vintertid i ortens kallbadhus i Skåne med efterföljande bad. Ju kallare desto bättre - biter lite i skinnet men då vet man att man lever.
Kommer visserligen ursprungligen från norrland så det är kanske de generna som gör sig på minda.
Sant, har nu varit ut till jukkas och badat bastu med efterföljt vattendoppska säga att det var redigt kallt igår, +7 i luften. Och vattnet från torneträsk är inte heller det så mycket varmare. badade kanske 20-30min
![]()
20-30 min. Det var en hårding vill jag lova.Vintertid pratar vi kanske 20-30 sekunder max. Men det är klart - nu på sommaren blir det längre men då är det alldeles för varmt. 20 och kanske lite mer i Lommabukten. Ska bli skönt när det blir vinter igen - har vi tur får vi lite is att slå hål på innan bad.
Haha, ni har ju tur att ni "kanske" får lite is att slå hål på...Här uppe så har vi tur om vi kan slå hål på isen
Den blir ganska tjock så man får använda motorsåg med lång klinga(2-4m)

då är väl jag den ända som inte gillar att basta direkt. Det är mkt sällan jag bastar. Tycker helt enkelt inte att det är skönt, bara en plåga![]()
"Don´t give up"
Visst är det skönt att basta. Jag har konstataerat att i bastun finns det två typer av människor. Iallafall med tanke på inställningen till bastu - de som inte gillar att basta är troligtvis inte alls där.
Nå åter till min teori.
Kategori ett: att basta är en livstil och man njuter i fulla drag under hela bastandet och även efter.
Kategori två: det är så skönt efteråt. Detta är jag lite svårt att förstå. Om jag pinar mig med något annat (sätt handen i kläm eller vad som helst som gör ont) och sedan slutar med det så blir det oxå skönt efteråt.
Jag tillhör kategori ett.
Sedan är det inte bara det här med värme utan gemenskapen - i de allra flesta fall så snackar man med andra - inga djupa filosofiska diskussioner men trevligt ändå.
Blir en bastu ikväll - dock ingen is i sikte.![]()
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)