+ Svara på ämne
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 1 2 3
Resultat 21 till 22 av 22

Ämne: Inte gå ner i vikt, men på sätt och vis ändå.

mingan är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2008

Standard Re: Inte gå ner i vikt, men på sätt och vis ändå.

Citat Ursprungligen postat av -david-
    Tusen tack för svaret =)

Ganska märkligt det här. I skolan hade vi prov i matlära/träningslära, inbakat som en del av idrotten i kurs A och B, och ofta kom det upp:

* man måste äta MYCKET kolhydrater, eftersom kolhydrater är MYCKET viktigt om man ska bygga muskler, och träna. Nått som innehåller mycket kolhydrater var pasta.

Nu när man läser på i senare år så tycker jag mig få bilden att mycket små mängder kolhydrater i form av pasta krävs för att täcka "behovet" egentligen, då man får i sig en del via grönsaker och liknande. Som dessutom inte är snabba, utan lite långsammare.

Tycker det är bättre att skita att lära ungdomar saker än att lära dom helt fel grejer. Jag har gått i flera år och fullkomligt lastat tallriken med pasta varje gång, fastän jag egentligen inte tycker det är så speciellt gott. Trodde det skulle vara så. Givetvis har man vetat proteinets funktion med, men skolan har verkligen lärt ut allt detta tokfel.
    Det beror också på vad skolan lär ut för träning. Tror inte kosten är anpassad för styrketräning. Kolhydrater är väldigt viktigt, även om vissa är totalt strikta med den saken. Utan kolhydrater presterar du sämre och därmed sämre resultat. Sen är det skillnad på kolhydrater och kolhydrater, det är det ingen frågan om.

alexhallgren är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Maj 2008

Standard Re: Inte gå ner i vikt, men på sätt och vis ändå.

Ja, håller med vad du säger. Har nog alltid fått lära mig att man ska ta det lite lugnt med kött, kyckling och sånt,men att som sagt lasta på med kolhydratsrik mat.

Fast tänker man på att informationen riktar sig mot en grupp människor som fortfarande växer och inte är färdiga i muskelutveckling. I det läget är det oftast bra att se till att få i sig lagom mängd kolhydrater då du kommer orka med mer.

Tror de allmäna riktlinjerna för kosthållning är ca 1g protein/kg kroppsvikt. Så med det som riktlinje måste ju det mesta av energin komma från kolhydrater.

+ Svara på ämne
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 1 2 3

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Smal men ändå ''fet''
    Av Blivandebiff i forum Styrketräning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-11-05, 10:05
  2. går inte ner i vikt
    Av Bullmamma i forum Dieter, deff och viktminskning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-07-18, 17:47
  3. Vill tappa vikt men inte muskler!!!
    Av rille i forum Övriga diskussioner
    Svar: 3