+ Svara på ämne
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: oroad över min kost..

Tjuvstart är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Jun 2008

Standard oroad över min kost..

Hej!

jag börjar bli smått oroad över min kost och min kroppsfixering som pågått under en längre period. Jag har under hela livet tränat friidrott vilket har innebärt mycket hård träning ca 5-6ggr veckan. Då har jag ätit som en häst och hållt en bra form.
    Slutade med friidrotten för 2 år sedan vilken resulterade i att jag tränade mycket mindre men fortsatte äta väldigt mycket, ca stor frukost, lunch, middag bestående av myckt mörkt bröd, pasta, ris, potatis kött, fisk, sallad samt två mellanmål, ett på eftermiddagen och ett på kvällen bestående av mackor och youhurt.
    Det resulterade i att jag gick upp i vikt från 56 till 60kg när jag inte tränade.
    Därefter började jag vänja magen vid att äta mindre och började åter igen att träna mer.

I dag 2 år senare tränar jag mycket men är oroad över kosten. Sen jag slutade friidrotten har jag blivit fixerad vid min kropp och gör allt för att behålla mina magrutor och muskler.

Så här ser en vanlig bra träningsvecka ut.
    Mån- jogg 5km + gym biceps, triceps
    Tis- Jogg 1,2km intervaller 100m snabbt 100m långsamt X 2400m
    Ons- gym axlar/rygg/mage
    Tors- simning 750m
    Fre- jogg 5km
    Lör- Vila
    Sön- Jogg 1,2km intervaller som ovan.

Alla mina veckor ser inte ut såhär, kör ungefär 1 vecka så sen 2:a v lite minde.

Detta är ungefär vad jag äter under en dag
    Frukost- 2st måltidsknäcke rustik med ost, smör och vatten
    Lunch- 1½ kycklingfile med 300g wookgrönsaker eller färska grönsaker
    Middag- Kycklig, kött eller fisk med en näve ris, pasta eller potatis och sallad
    Kvällsmål- 2 mörka skivor bröd med kalkon och smör.

ofta händer det att jag skippar kvällsmålet.
    Äter ca 1 frukt om dagen...

Vad tror ni om detta, kommer jag bryta ner min kropp?
    Blir tokig på att jag är så fixerad på vad jag äter och hur mycket jag stoppar i mig..

Tjuvstart är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Jun 2008

Standard Re: oroad över min kost..

Glömde säga att jag är 1,60 lång och pendlar mellan 53-56kg har ett midjemått på 70cm och ett höftmått på 90cm

mingan är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2008

Standard Re: oroad över min kost..

Rent spontant reagerade jag på din knappa frukost, 2 knäckemackor är inte mycket att stoppa i påskriset med det träningsprogrammet. Du håller rättså strikt med kolhydraterna också vilket jag kan tycka är dumt att göra under längre perioder.

Det är dock svårt att besvara om du kommer bryta ner din kropp. Motsvarar maten energibehovet så är det inte fallet, men jag tvivlar på att du ligger på +-0 utan snarare på minus hela tiden. I längden kan du mycket väl bryta ner din kropp och det kommer du främst märka genom att du presterar sämre, får skador, sover dåligt etc. Märker du några varningstecken ska du absolut ta dessa på allvar innan du skadar dig.

Man kan vara vältränad utan att det går ut över hälsan, det är en balans som man hittar efter ett tag.

När det gäller kroppsfixering och att du tänker på allt du stoppar i dig så vet jag vad du menar. Har själv varit där en gång i tiden och tycker det är skönt att man lämnat det bakom sig. Numera äter jag bra och nyttigt men unnar mig också livets goda, jag har inte fått någon större skillnad men man får kompensera. Träning är väldigt kul, det är kul att ha en fin kropp men det finns andra saker i livet

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Kost!
    Av _Jonas i forum Mat och dryck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-14, 09:33
  2. Bygga muskler på vegetarisk kost.
    Av dread i forum Styrketräning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-09, 13:53
  3. Min träning
    Av daniel i forum Träningsprogram
    Svar: 5