+ Svara på ämne
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Träna inför göteborgsvarvet

alfahanen är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Jun 2008

Standard Träna inför göteborgsvarvet

Jag har tänkt mig springa göteborgsvarvet nästa år med en vän och undrar lite hur jag ska lägga upp löpträningen.

Just nu kör jag 5-7 km 2 dagar i veckan ungefär i kuperad terräng, har tänkt öka sträckan allt eftersom det går lättare med 7km. Några bra tips?

anders johnsson är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard Re: Träna inför göteborgsvarvet

Bra att vara ute i god tid men tycker inte du behöver köra någon hårdladdning eller tänka på målet förrän framåt våren. Kör vidare på distanserna och öka efter varje vecka, tänk på att kostne hänger ihop mycket med dina resultat. Köp schysta skor, snåla inte med komforten och se till att skorna är anpassade för din fot. Många köper en som ser bra ut men som egentligen inte alls är anpassad för foten, det kan orsaka skada i längden och det är det sista man vill.

Hittade för övrigt denna tråden:
    maraton-traning-t722.html

Reg.datum
    Jun 2008

Okey läste den förut och tyckte inte den gav så mycket info. grejen är att jag vill innan det blir vinter redan ha sprungit 21 km så jag vet att jag kan så det inte blir en överraskning när jag väl ska göra det. Har köpt ett par skor som funkar bra. Tänkte om det fanns något speciellt man skulle tänka på, hur man skulle lägga upp träningen för att få bästa resultat osv.

run forest run är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Jun 2008

Hej alfis!

Första gången jag sprang varvet hade jag varit uppe i 16-18 km men inte ända uppe i 21 km men det gick bra ändå.. Det var ju ioförsig bara några veckor innan varvet annars låg jag mest på 8-9 km månaderna innan med uppladdning och kanske några mindre streckor varvat med lite styrketräning. jag tycker bara du ska köra på som vanligt och öka sträckan veckovis för att sedan köra en längre sträcka innan vintern och kylan kommer, då har du känt på lite hur det artar sig och kan sedan träna våren och kanske vinter på gym med spinning för att hålla uppe konditionen.

Reg.datum
    Jun 2008

Okey, vad sprang du på för tid om man får fråga? : ) Ska satsa på det får vi ser hur det funkar, borde ju inte vara några problem. Men man vill jue ändå springa på en hyffsad tid så man inte kommer sist

run forest run är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Jun 2008

Haha att du kommer in sist är nog ingen risk.. jag vet inte hur du haft med löpning att göra tidigare men jag har själv sprungit regelbundet sen många år så det var inga större problem. brukar inte springa så långa distanser, och det är väl ignet man gör varje dag heller för den delen.. men håll igång, varva kortare distanser oh bättre tempo med längre distanser fartlek

JerryO är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Aug 2008

Jag siktar också på GBG-varvet 2009. Springer ca 4 ggr/vecka. Försöker ha lite olika upplägg vad gäller längd och hastighet. Har dock förbenat svårt att springa "långsamt". Ska jag köra ett långpass slutar det likväl med samma kilometertid. Detta har jag dock blivit bättre på att styra efter inköpet av min kära Garmin Forerunner 305.

Siktar på att springa varvet på 1.45-1.50 - har en bit kvar än

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Inför lumpen/Underviktig
    Av MrsJensen i forum Din nuvarande form
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-07-21, 00:27
  2. Deffning inför sommaren/tävling
    Av jocke1991 i forum Dieter, deff och viktminskning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-07, 18:55
  3. Schemaupplägg inför lumpen ?
    Av emilt i forum Träningsprogram
    Svar: 3