kroppen behöver fettet och kolhydrater och protein. Men man måste ha rätt kolhydrater och vid rätt tillfälle, itne fel sort som sockret eftersom det lagras i kroppen, och hela tiden som vissa har för vana att småäta ofta. då sätter sig![]()

Hej!
Kan nån förklara för mig hur det fungerar att man kan äta massor med fett utan att gå upp i vikt om man inte tillsätter kolhydrater och socker i dieten? (typ Atkinsdieten)
"Don´t give up"
kroppen behöver fettet och kolhydrater och protein. Men man måste ha rätt kolhydrater och vid rätt tillfälle, itne fel sort som sockret eftersom det lagras i kroppen, och hela tiden som vissa har för vana att småäta ofta. då sätter sig![]()

När är rätt tillfälle då?
"Don´t give up"
Och det mesta sockret man behöver får man via vanlig mat. Men om du tränar så behövs det fler kolhydrater fast snabbare än sackaros, då kan ex. maltodextrin eller Vitargo vara att föredra eftersom de är snabbare.Rent sackaros brukar kallas för tomma kalorier/kolhydrater, då det bidrar med energi men saknar övrigt näringsinnehåll såsom vitaminer och mineraler.
Så slutledningen är att man behöer inte tillföra "vanligt" socker alls för man får i sig tillräckligt med socker via kosten. Men smaken är ju att föredra så många äter ju ex. godis för det är gott och dricka av samma anledning.

Fast socker försöker jag undvika så gott jag kan. Jag äter inget godis iallafall och väldigt sällan dricker jag läsk. Men som du säger så får vi ändå i oss socker i kosten, framförallt eftersom många tillsätter socker i maten (t ex skinka) för att det ska smaka bättre.
Rent generellt har jag rätt bra koll på min kost, men jag vill finslipa och framförallt är jag nyfiken varför vissa dieter (som typ Atkins) faktiskt gör att man går ner i vikt trots att man äter så fet mat.
Tack Rova!
"Don´t give up"
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)