+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: motivation till att sluta röka

loop är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Apr 2008

Standard motivation till att sluta röka

Hur ska jag göra+ Jag är bara 21 år och röker och har gjort så sedan jag var ung och dum (14-15).. jag vill absoult inte röka utan leva ett mer hälsosamt liv men det är lättare sagt än gjort.. det är så svårt att sluta för mig så har ni några bra tips på hur man ska kunna motivera sig?

Rova är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Apr 2008

Standard Re: motivation till att sluta röka

testa som de gjorde på tv, ta alla pengar som skulle gått till cigg och bränn upp dem. Är ju samma princip fast hälsosammare.. jag lovar hon rökte inte mer när hon hade sett pengarna brinna sådära.

madelaine är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Maj 2008

Det viktigaste är ändå hälsan. Du är fortfarande ung men en lungsjukdom som heter Kol är vanlig bland rökare och inte speciellt trevlig. Rökare luktar äckligt, har äcklig andedräkt, får fula tänder, du förstör din kropp, konditionen blir sämre, det kostar pengar mm. Finns det nåt posetivt med rökning?
    "Don´t give up"

Mikko är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Sep 2008

Försöker oxå sluta röka för tillfället.
    Hade varit nikotinfri i 8 månader när en resa till grekland i maj förstörde allt (satans billiga cigg =/).

Rökte ca 10-15 pinnar om dagen under sommaren, försökte dra ner och ersätta med att tugga tuggummi istället för rökning (Extra professional funka bäst för mig)
    Nu tar jag endast 1 Cigg om dagen innan sängdax och har gjort så ett åar veckor, så snart ska jag skära ner till varannan dag, sen var tredje... du ser mönstret?

andersson1 är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Sep 2008

Citat Ursprungligen postat av Mikko
    Försöker oxå sluta röka för tillfället.
    Hade varit nikotinfri i 8 månader när en resa till grekland i maj förstörde allt (satans billiga cigg =/).

Rökte ca 10-15 pinnar om dagen under sommaren, försökte dra ner och ersätta med att tugga tuggummi istället för rökning (Extra professional funka bäst för mig)
    Nu tar jag endast 1 Cigg om dagen innan sängdax och har gjort så ett åar veckor, så snart ska jag skära ner till varannan dag, sen var tredje... du ser mönstret?
    Det där verkar inte alls vara en bra metod för att sluta. Du bara drar ut på det och kommer säkert falla för frestelsen igen.

Vet ni vad det bästa sättet att sluta röka är? Att byta umgänge!

babun är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Feb 2008

men man kan ju förtusan inte sluta umgås med sina nära o kära för att inte röka? hur skulle det se ut?! nej, det måste finnas andra lösningar. man får väl försöka ersätta den där cigaretten med något annat (absolut inte onyttigheter).. det e för mig inte bara nikotinet, det e mycket bara själva vanan, att gå ut och ta den där cigaretten.. att ha den i handen o känna den mot läpparna.. Och sen är det så att, de flesta rökarna som inte kan sluta, dom har inte viljan, dom vill någonstans inte sluta. jag vill inte sluta röka just nu, och då är det omöjligt.. Man måste verkligen känna "jag vill inte röka!" men att känna det... att komma dit, DET är svårt. även om man bara kan säga negativa saker med rökning, EGENTLIGEN, så kan vi rökare komma på en massa positiva grejer och fördelar med ATT röka.. Det värsta av allt är, icke rökare, dom förstår inte hur det är att vara rökare. dom kan inte förstå när en rökare säger att det är gott o röka..

nej, rökning är inte bra, men det är så jävla trevligt ibland. jag röker själv, och jag borde sluta, ska bara vänta på att bli av med "viljan att röka".. så kanske jag får ett stopp på det igen.
    En gång rökare, alltid rökare.
    / Er trogna medlem, Babun. =)

Mikko är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Sep 2008

Det där verkar inte alls vara en bra metod för att sluta. Du bara drar ut på det och kommer säkert falla för frestelsen igen.

Vet ni vad det bästa sättet att sluta röka är? Att byta umgänge![/quote]

Varför är det inte en bra metod?
    uppenbarligen fungerar ju det för mig, jag har ju dragit ner på rökandet från 10-15 till 1 om dagen.
    Grejen med detta sättet är att du försöker ändra rutinen, ju längre emellan du röker, destu sämre rutin blir det.. till slut är det ingen rutin kvar i det..

Hur skulle det hjälpa mig att byta umgänge? Är bara jag i stort sett som röker

kraljica är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Feb 2009

Det är väldigt induviduellt hur man slutar röka tror jag. Jag har slutat 3 gånger tror jag (:
    Nu har jag gjort ett till försök till att sluta röka men jag gjorde så att jag inte berättade för någon att jag slutade. Jag tänkte bara att "jag röker lite senare". Har dessutom 3 cigg i ett ciggpaket hemma. Nu vet min omgivning om att jag har slutat men jag har varit nogrann med att berätta att jag bara har "ett uppehåll". Om jag vill ta en cigg så får jag. Anser inte själv att jag har slutat (även fast jag har det).

Jag har undvikit alla klassiska fällor hittills, umågts med de som röker och druckit alkohol. Har hållt mig i 3½ vecka och det har faktiskt inte ens varit svårt. Tror att det är viktigt att göra om sin vardag. Undvika de där tillfällena då man alltid tog en cigg och försöka göra ngt annat. Jag har kommit igång med min träning istället, och tänker när jag går till tåget (där jag vanligtvis tog en cigg) hur snygg jag kommer att vara till sommaren, och att jag inte vill förstöra det med cigaretter! Det är nog lite av min morot.

Man får nog prova sig fram och se vad som passar en bäst. Jag har iaf ändrat på min tillvaro ganska så mycket och mår hur bra som helst.
    Hoppas att du har lyckats! (:

*Kan tillägga att jag är 25 år och har rökt i ca 12 år

Mxfredda är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Jag har snusat och feströkt.
    Snusat har jag gjort i 20 år.
    För mig räckte det att ta en extra funderare på vad jag höll på med.

Wooxer är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Det är väl bara att inte göra det. När jag gick i 6:an så var det några som pratade om rökning, snusning och visade bilder på vad som händer efter en tid av det. Kan ju säga att jag aldrig har eller tänker börja röka eller snusa i hela mitt liv (är 17 år).

Men tänk på vad som kan hända om du gör det så kanske du kan sluta röka.

+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. vad ha till gröt?
    Av panama i forum Mat och dryck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-12, 00:37
  2. skor till gymmet
    Av oberlino i forum Övriga diskussioner
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-03, 22:05
  3. Tips till nybörjare?
    Av emil andersson i forum Styrketräning
    Svar: 2