Lätta vikter med många repetioner ger mer avlånga och uthålliga muskler. Har aldrigt hört talas om det för att få en mer deffad kropp.
Jag tycker du ska fortsätta med tyngra vikter under en period och sedan deffa med bra diet.
jag hörde av en kamrat till mig att man ska träna med lättare vikter och då tonar man sin kropp bättre än när man tränar med tunga vikter.. så jag har höjt till 20-30 repetitioner istället för max 12 för jag vill bli lite "rippad" till sommaren
Tycker ni detta låter bra eller finns det några invändningar? Ska jag gå upp i repsantal ännu mer?
Lätta vikter med många repetioner ger mer avlånga och uthålliga muskler. Har aldrigt hört talas om det för att få en mer deffad kropp.
Jag tycker du ska fortsätta med tyngra vikter under en period och sedan deffa med bra diet.
Man kan beskriva såhär i en enkel lista:
1-6 rep med höga vikter bygger mycket styrka.
8-12 rep ger en bra volymutveckling.
12 och uppåt ger uthålliga och längre muskler.
hoppas det hjälpte lite iaf![]()

hehe en av många myter inom styrketräning
Nej du får ingen deffad kropp av att träna med lätta vikter så sluta upp med det![]()
jobbar på världens största bicep
som rtf säger, man kan inte "deffa" genom att träna på höga vikter. det är en smärre vetenskap att deffa, det handlar väldigt mycket om upplägget av kost och när man äter vad.
men du behöver inte oroa dig att bli rippad av att köra kanske 12-16 reps med vikter du klarar av det medkör man med alltför många reps blir man ju jäättetrött
![]()
tänk på att du inte tar för lätta vikter och inte för tunga, för tar du alldeles för lätta så får inte musklerna jobba så mkt så att de byggs åt nåt håll utan bryts ner sakta men säkert(?), och tar du för tunga så det blir fail efter varje set så lovar jag att du kommer få en otrolig träningsvärk efteråt med följd att man får grövre muskler :b
så då ska jag skippa detta med höga vikter?man vet ju inte vad man ska tro på när man hör så mycket, och det var min kompis som sa det till mig. då tänkte jag att det låter ju bra men då var det tur att jag frågade här
jao visst kan du köra höga vikter om du känner att det är vad din kropp klarar med höga reps, men i princip så "skadas" mer muskelvävnad om man kör höga vikter och låga reps, och med skadad så innebär det ju att kroppen måste bygga för de hålen som bildats och så får man mer styrka eftersom det är er massa i armen, om jag itne fått helt fel numen om man har höga reps, 12-20 med vikter som man klarar 3-4 set med så kommer man bygga längre mer "eleganta" muskler som i sin tur är uthålligare. hoppas det hjälper
nån får rätta mig om min information är felaktig :b

eleganta muskler av höga repsdet var något nytt
nä men muskeluppbyggnaden blir klart reducerad, man kan reglera muskeluppbyggnad på flera sätt.. det är bara att kontrollera matintaget exemelvis.. men max 15 reps, eller att man blandar uthållighet med styrka..
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)