+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: MotoX - Nybörjare som ogillar den oplatta magen

MotoX är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Apr 2008
    Blogginlägg
    3

Standard MotoX - Nybörjare som ogillar den oplatta magen

Då va de dags att komma i form då. Och för att pusha på mig själv lägger jag upp en liten post här som skall vara början på min resa till platt mage!

Nu är de ju inte riktigt så enkelt som att jag vill ha en platt mage och thats it... Jag vill öka min muskelmassa också då jag känner mig bekväm som en person med lite större bredare kropp.

Bakgrund
    Jag är 23 år, väger för tillfället ca 95 kg och är 190 cm lång. Tyvärr är dessa kilon alldeles för mycke fett och på tok för lite muskler. Det är detta som skall åtgärdas.

Vad jag har läst mig till så är jag en endomorph person som lätt lägger på mig lite extra.

Har börjat träna för 2 månader sedan, då har jag tränat varje eller varannan dag i veckan. 3x8 reps, pressövningar ena dagen och dragövningar nästa... Jag har även gått från att äta en till två gånger om dagen till att äta närmare 6 gånger om dagen och mindre vid varje tillfälle.

Med det receptet har jag hittills gått från 100 kg till 95 kg och nu vill jag sikta lite längre fram för att hålla koll på vart jag är påväg.

Mål
    Jag vill bli lite bredare. Vill speciellt bredda axlarna och bröstet. Med de följer ju resten av kroppen så ja, jag vill bli större på de stora hela. Dock inte massor... Så de borde inte ta så lång tid att hitta dit jag vill.

Jag vill även göra mig av med fett på resans gång. Och vad jag förstått så kan jag inte göra båda samtidigt med särskild stor effektivitet.

Program
    Jag har inga bestämda dagar när jag tränar utan tar mig iväg varannan och ibland varje dag (endast 2 dagar i streck). Mitt program utgår ifrån en rotation av 3 olika dagar:

Dag 1 / Pressövningar
    Hantelpress axlar
    Hantellyft sida
    Hantelpress (bänkpress)
    Lutande hantelpress (bänkpress)
    Flyes
    Pullover
    Stående tricepspress
    Liggande tricepspress
    Situps

Dag 2 / Dragövningar
    Marklyft
    Latsdrag
    Kabelrodd
    Shrugs
    Hyperextension
    Preachercurl
    Koncentrationscurl

Dag 3 / Benövningar
    Utfall
    Knäböj
    Vadpress
    Benpress

För övrigt tänker jag även köra en kvart intensiv joggning på slumpmässiga morgonar innan frukost, minst 2 gånger i veckan.

Resultat
    Vad skulle ni säga att denna träning skulle ge mig för resultat? Bör de öka min muskelmassa? Bör de minska mitt fett? Förslag på bättre upplägg?

Är grymt tacksam för alla tips!
    Jag är en intresserad nybörjare, så om jag säger något som inte stämmer, rätta mig så jag lär mig!

adamH är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Aug 2007

Standard Re: MotoX - Nybörjare som ogillar den oplatta magen

Det ser riktigt bra ut med träningen, frågan blir sedan hur du kommer sköta din kost. Spelar du dina kort "rätt" så är det inget problem. Men ge inte upp och ha tålamod. Vänta på reslutaten, de kommer med tiden fastän det kan kännas lite avlägset ibland. Du verkar vara rätt motiverad och du har realistiska mål. Att du också lägger in konditionsträning är ett + för energiförbrukningen och därmed också fettminskningen.

Du har kommit en bit på vägen så det blir säkert inga problem.

Fortsätt kämpa på

Reg.datum
    Apr 2008
    Blogginlägg
    3

Tack för de snabba svaret

Har en fundering där angående kost, fettförbränning och muskelbyggnad...

Jag tänker springa korta hastiga pass för att bränna fett. Om jag gör detta på en dag då jag tar in mindre energi än jag gör av med, och sedan tar in mer energi än jag gör av med på styrketräningsdagarna... Är de så lyckligt att jag kan göra en sorts hybrid av att öka i muskelmassa på styrketräningsdagarna och minska fett på springdagarna?
    Jag är en intresserad nybörjare, så om jag säger något som inte stämmer, rätta mig så jag lär mig!

rtf
    rtf är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Feb 2008

ser bra ut och du har nog inga problem att nå upp till dina mål. Som ovan sa, ha tålamo så kommer resultaten.

Det är nästan bättre om du bygger nu och sedan satsar på fettförbränningen, dela upp det i två.
    jobbar på världens största bicep

Reg.datum
    Apr 2008
    Blogginlägg
    3

Tackar återigen för peppande svar

Frågan jag hade om att ha stort energiintag på styrketränardagar och lågt intag på joggingdagar är mer ett intresse från min sida... En intressant frågeställning då en massa trådar här handlar om just fettbränning och muskelbyggning samtidigt. I alla argument utgår man ifrån en energiåtgång/dag... Men är de så att kroppen anpassar sig till en viss energiåtgång också så att de tar någon vecka innan den ställer om sig från muskelbyggning till fettbränning?

Det är ju en rätt intressant fråga egentligen! Utgår man från dag för dag så skulle man altså teoretiskt kunna ta in 2500kcal en dag då man förbrukar 2000kcal och styrketräna,
    Och sedan nästa dag ta in 1800kcal då man förbrukar 2000kcal och ta en joggingtur, och på detta sätt både bränna fett och bygga muskler.

Fast jag tror dock mer på att kroppen behöver anpassa sig åtminstone ett par dagar för att gå från fettbränning till muskelbyggning.

Men då kommer nästa teori... Man kanske skulle kunna ha två olika scheman som man kör varannan vecka? En muskelbyggarvecka och en fettbrännarvecka?

Som en ren diskussion, vad tror ni på forumet?

anders johnsson är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Feb 2008

Eftersom att den energi du får i dig inte förbrukas direkt så blir även det en omöjlighet. Kolhydrater lagras som glykogen, det du äter idag kommer visa sig på din träning imorgon. Därför kan man inte ha lågt intag på konditionsdagar och stort på styrkedagar, det kommer straffa sig då du bygger muskler under vila och nettointaget på en vecka blir alltid detsamma om du slår ut det.

Reg.datum
    Apr 2008
    Blogginlägg
    3

Tja, även då kvarstår frågan om man kan köra fettförbränning en vecka och muskelbyggnad nästa vecka och varva dessa

rtf
    rtf är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Feb 2008

Citat Ursprungligen postat av MotoX
    Tja, även då kvarstår frågan om man kan köra fettförbränning en vecka och muskelbyggnad nästa vecka och varva dessa
    Nej ingen mening med det..
    jobbar på världens största bicep

Reg.datum
    Apr 2008
    Blogginlägg
    3

Citat Ursprungligen postat av rtf
    Citat Ursprungligen postat av MotoX
    Nej ingen mening med det..
    Tyvärr ett lite omotiverat svar och därmed mindre bildande, men diskussionen kanske ändå ska sluta här

En annan sak jag har funderingar över som jag har problem med att få rätt på... Hur vet man lätt hur många kcal man gör av med på en dag? Finns de några vanliga tal beroende på vilken styrka man ligger på, längd, vikt och kanske andra saker? Jag vill ha åtminstone en uppskattning på hur mycke kcal jag behöver sätta i mig. Just nu har jag inte den blekaste...

mingan är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2008

Frågan jag hade om att ha stort energiintag på styrketränardagar och lågt intag på joggingdagar är mer ett intresse från min sida..
    Skulle inte det innebära att du ligger på kanske 500kcal minus under fettförbränningsveckan och sedan 500kcal + på byggarveckan. Då blire plusminus noll? Det torde vara ganska meningslöst

Men jag förstår hur du menar men det borde inte fungera

+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Kramp i magen
    Av Vanja i forum Motion och kondition
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-08-13, 20:55
  2. gymma 5 ggr i veckan som nybörjare
    Av hess i forum Styrketräning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-01, 01:18
  3. Träna magen varje dag?
    Av Fredde i forum Styrketräning
    Svar: 1