+ Svara på ämne
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Till er som vill vara med och förbättra e-hälsa

e-hälsa är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Apr 2008

Standard Till er som vill vara med och förbättra e-hälsa

Hejsan allihopa
    Jag utför för tillfället en studie i hur e-hälsa används och upplevs. Jag tänkte därför höra om det finns några här som kan tänka sig att berätta om någon situation då ni har använt e-hälsa, dvs sökt information på nätet om något hälsorelaterat problem. Berätta i så fall gärna vad problemet var, om ni hittade någon lösning på det, och i så fall hur.

Om någon är intresserad av att berätta om sina erfarenheter så skulle det verkligen uppskattas. Om ni inte vill svara i forumet så skicka ett PM.

Det material som jag får in kommer att delas upp och analyseras. Därefter kommer resultatet av analysen att presenteras i studien. Det som ni berättar (om någon känner för att berätta) kommer alltså inte att presenteras i sin helhet i rapporten. Inte heller kommer några användarnamn eller liknande att vara med. Om ni väljer att medverka, och sedan vill ta del av den färdiga rapporten, så är det bara att skriva det så skickar jag den när den är färdig.

rtf
    rtf är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard Re: Till er som vill vara med och förbättra e-hälsa

Jag har ingen statistik på sökningarna men jag kan säga att det är väldigt vanligt att man söker på exemelvis symptom och därmed kan få en bättre förklaring till vad man råkat ut för.

Sen är det ju alltid så med nätet, man ska inte lita på allt som står
    jobbar på världens största bicep

johan är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Jan 2007

Det har väl hänt någon gång. Minns att jag hade en axelskada efter ett bröstpass med hantelpressen, fick något knack och den informationen sökte jag upp på internet. Sen att jag var tvungen att besöka läkare senare har ju inte med det att göra. Internet är information, inte alltid korrekt sådan men man vet ju ungefär vad man kan lita på och ej.

anders johnsson är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Feb 2008

Mer exakt är det du vill få reda på? Är det vad man sökt på? Hur man värderade informationen? Om informationen var till någon hjälp? Specifiera gärna så får du säkert fler svar

Reg.datum
    Apr 2008

Jättebra att ni vill vara med och hjälpa till, det uppskattas verkligen

Ni får gärna berätta lite utförligare om hur ni har använt e-hälsa, och om hur ni upplever att det är att använda e-hälsa. Ni som har erfarenhet av att först ha letat information på nätet och sedan besökt läkaren, stämde "diagnosen" då? Berättade ni för läkaren att ni letat information på nätet, hur reagerade han då, positivt eller negativt?

Annat ni gärna får berätta om:
    Vilka e-hälsatjänster skulle ni vilja fanns på nätet?
    Hur har du blivit hjälpt/inte hjälpt av e-hälsa?
    Finns det något tillfälle då din hälsa förvärrats av att du använt e-hälsa eller ställt fel diagnos med hjälp av nätet?
    Tycker du hälsoinformationen som finns på nätet är bra eller dålig?
    Vilka tjänster har du använt, letat information för att ställa diagnos eller för att få mer kunskap, förnyat recept, frågat läkare via nätet, kontaktat läkare via nätet eller e-post ... osv...

All information är av intresse, och berätta gärna utförligt om ni orkar.

johan är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Jan 2007

Vilka e-hälsatjänster skulle ni vilja fanns på nätet?
    det finns redan en uppsjö av "tjänster" med gratis information som sjukvardsupplysningen, vårdguiden, medicallink för hälsoproblem med sjukdomar osv.

Hur har du blivit hjälpt/inte hjälpt av e-hälsa?
    Fick ont i axeln som sagt och då fick man lite information om personer med liknande symptom.. Men det kan i princip vara en mängd olika saker så att gå till en läkare var ändå självklart.

Finns det något tillfälle då din hälsa förvärrats av att du använt e-hälsa eller ställt fel diagnos med hjälp av nätet?
    Nej, aldrig hänt. man får vara medveten om att man inte kan ställa en diagnos utifrån en beskrivning på nätet.. men det kan alltid ge en fingervisning.

Tycker du hälsoinformationen som finns på nätet är bra eller dålig?
    Bra i förhållande till vad den kan vara. Det mesta är bra information.. man vet ungefär vilka sidor som är mindre seriösa.

Reg.datum
    Apr 2008

Citat Ursprungligen postat av anders johnsson
    Mer exakt är det du vill få reda på? Är det vad man sökt på? Hur man värderade informationen? Om informationen var till någon hjälp? Specifiera gärna så får du säkert fler svar
    Jag ville inte skriva ett för långt första inlägg för att jag var rädd att ingen skulle orka läsa det då. Men precis det du frågar om är jätteintressant!

Jag vill väldigt gärna ha berättelser om hur folk har använt e-hälsa, och hur man upplevde det. Alltså, om ni kan berätta om något tillfälle när ni har använt hälsa, varför ni använde e-hälsa, hur, vad ni letade efter, vad ni ville uppnå, vad ni hittade, vad det ledde till, vad som hände sedan etc.

Som ni ser vill jag veta det mesta, och gärna utförligt.

Jag kan själv bidra med en berättelse så ser ni ungefär vad jag är ute efter. Även om jag är intresserad av annan information också.

Jag fick för ett tag sedan ett kraftigt smärtanfall som jag upplevde kom från bröstet. Jag fick jätteont, och trodde att jag skulle dö. Det enda som slog mig var att jag fick en hjärtattack. Jag kräktes flera gånger och smärtan satt i flera timmar. Jag ville dock inte ringa något sjukhus, det var jag alldeles för rädd för. När jag repat mig letade jag efter information på nätet om symptomen som jag haft, och blev då ännu räddare för att det var en hjärtattack som jag hade. Då insåg jag att jag var tvungen att kontakta en läkare, vilket jag gjorde. Läkarna konstaterade dock att jag inte hade haft en hjärtinfarkt utan misstänkte istället gallsten. De tog ekg, blodprover etc. När jag kom hem letade jag istället efter information om gallsten på nätet och såg att även de symptomen stämde, och till och med bättre. Jag letade efter orsaker och fick en förklaring på varför jag hade fått ett gallstensanfall och hur man kan behandla det. Sedan blev jag kallad till läkaren för ultraljud och då konstaterades det säkert att det var gallsten det var.

I mitt fall kunde jag alltså inte utan läkares hjälp ställa min egna diagnos med hjälp av e-hälsa. Men jag hade nytta av e-hälsa när jag väl hade rätt diagnos.

Nu vill jag gärna höra era berättelser

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Vill gå upp i vikt
    Av Gooner i forum Kosttillskott
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-14, 20:53
  2. Gripen för att vara vältränad
    Av zeke i forum Styrketräning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-29, 15:53
  3. Tips på kosttillskott till deff
    Av orew i forum Kosttillskott
    Svar: 6