+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Lite nybörjarfrågor.

Matti är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Apr 2008

Standard Lite nybörjarfrågor.

Hej!

Är hyfsat ny inom det här med styrketräning, har tränat i ca 4 månader nu och läst en hel del om olika övningar och styrketräning i största allmänhet men det finns fortfarande några nybörjarfrågor som jag sökt svar på men inte hittat, så nu vänder jag mig till er

I alla fall, här kommer fråga nummer 1: I rak bänkpress, ska man ha ryggen platt i bänken eller ska man svanka så mycket man bara kan?

Fråga nummer 2: Är det vanligt att vissa delar av handen kan domna när man kör benböj? Det här kan låta som en riktigt dum fråga men jag blir väldigt orolig då jag börjar tappa känseln i fingrarna när jag har stången på nacken. Man vill ju inte klämma sönder nån nerv eller nåt

Fråga nummer 3: Sliter jag onödigt mycket på knäna om jag går så långt ner jag bara kan i benböj?

Fråga nummer 4: Jag har hört (på det här forumet faktiskt) att hantelpress sliter väldigt mycket på axlarna. Nu är det så att jag tränat hantelpress vartenda bröstpass och jag kan inte låta bli att bli lite orolig när jag hör såna grejer. Hur stor är risken att man skadar sig under den här övningen?

Fråga nummer 5: Jag har även hört att man inte ska köra 6 reps när man precis börjat med styrketräning. Tyvärr visste jag inte det då jag började gå på gymmet och jag fick höra av alla att "6or" var the shit om man ville bli stark som en tjur riktigt fort. Är det stor skaderisk om man kört "6or" redan från början?

Fråga nummer 6 (frågan som säkerligen ställts en miljard gånger, men har jag en gång startat en sån här tråd så): Mitt mål med styrketräningen är i första hand att bygga starka muskler men jag vill helst inte bli onödigt seg. Om det går skulle jag gärna vilja varva det med uthållighetsträning så man inte blir helt slut efter 6 eller 8 reps. Är det ens möjligt och hur ska jag i så fall lägga upp träningen?

Nu var det slut på frågor för tillfället och jag ser att det blev väldigt långt det här. Det är mycket möjligt att det finns en och annan felstavning i texten eller att förklaringarna är lite luddiga men jag skyller på att jag är trött
    Ha det bra och tack på förhand! // Matti

mingan är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2008

Standard Re: Lite nybörjarfrågor.

Ialla fall, här kommer fråga nummer 1: I rak bänkpress, ska man ha ryggen platt i bänken eller ska man svanka så mycket man bara kan?
    Ryggen ska vara platt som du säger, det är inte bra att svanka vid bänkpress. Om du har svårt att inte låta bli så testa att hålla uppe fötterna i luften. Då kan du garanterat inte svanka och övar upp balansen också

Fråga nummer 2: Är det vanligt att vissa delar av handen kan domna när man kör benböj? Det här kan låta som en riktigt dum fråga men jag blir väldigt orolig då jag känner att jag börjar tappa känseln i fingrarna när jag har stången på nacken. Man vill ju inte klämma sönder nån nerv eller nåt
    Handen har jag aldrig hört om, men det beror säkert på att du klämmer ihop med skivstången. Kan du inte testa att omplacera den lite kanske? Vet folk som känt sig dåsiga efter knäböj men det beror oftast på fel andningsteknik.

Fråga nummer 3: Sliter jag onödigt mycket på knäna om jag går så långt ner jag bara kan i benböj?
    Nej, det gör du inte alls. Det är en myt som inte lyckats dö ännu. Så länge du har rätt teknik, inte gungar, spänd mage, rak rygg, knäna i tåriktning och står fast och ordentligt så är det ingen fara med dina knän. RTF på forumet tog upp någon studie om att tyngdlyftare hade t o m bättre knän än ”vanligt” folk. Det säger lite. Har du rätt teknik behöver du inte oroa dig, så kör på med knäböjen!

Fråga nummer 4: Jag har hört (på det här forumet faktiskt) att hantelpress sliter väldigt mycket på axlarna. Nu är det så att jag tränat hantelpress vartenda bröstpass och jag kan inte låta bli att bli lite orolig när jag hör såna grejer. Hur stor är risken att man skadar sig under den här övningen?
    I alla pressövningar har du en risk för axelskador, det ska man inte sticka under stolen med. Men samma här som över allt annars, rätt teknik så är det ingen fara. Slit inte ut dig, och kör inte alltid tungt. Har du redan fått en skada så vet jag att många kan träna bänkpress men inte hantelpress för att den går ”längre ner”.

Fråga nummer 5: Jag har även hört att man inte ska köra 6 reps när man precis börjat med styrketräning. Tyvärr visste jag inte det då jag började gå på gymmet och jag fick höra av alla att "6or" var the shit om man ville bli stark som en tjur riktigt fort. Är det stor skaderisk om man kört "6or" redan från början?
    Att träna smart. Det är ett bra uttryck som passar sig ofta. Att gå in i ett gym och börja träna med 6 repetitioner är inte bra. Det innebär väldigt belastning från 0 till plötslig massvis och kan mycket väl innebära skador. 10-12 repitioner kan du börja med, du kommer att öka i styrka i vilket fall och behöver absolut inte oroa dig för det.

Fråga nummer 6 (frågan som säkerligen ställts en miljard gånger, men har jag en gång startat en sån här tråd så): Mitt mål med styrketräningen är i första hand att bygga starka muskler men jag vill helst inte bli onödigt seg. Om det går skulle jag gärna vilja varva det med uthållighetsträning så man inte blir helt slut efter 6 eller 8 reps. Är det ens möjligt och hur ska jag i så fall lägga upp träningen?
    Det är möjligt att göra det. Testa att träna varannan vecka uthållighet och varannan vecka styrka. Låga reps varannan och högre varannan.

Reg.datum
    Apr 2008

Det där var precis såna svar jag hade hoppats på, tack så mycket! Bänkpressen är en av de övningar som faktiskt förvirrat mig mest sen jag började på gym då man får höra så många olika sätt att utföra övningen på. Men då vet man, blir att ligga platt i fortsättningen
    Ska försöka lägga upp träningen så jag blandar styrka och uthållighetsträning från och med nu så man blir lite mer... Komplett eller hur man nu ska uttrycka det.
    Är det någon skillnad på vanlig styrketräning (låga reps + hög vikt) och explosiv träning förresten? Undrar eftersom jag hört att explosiv träning är dåligt för nybörjare.

kbick är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Dec 2007

Styrkelyftare brukar svanka vid bänkpress? What's the big deal?

rtf
    rtf är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Feb 2008

Citat Ursprungligen postat av kbick
    Styrkelyftare brukar svanka vid bänkpress? What's the big deal?
    Man ska inte svanka i bänkpress, det kan leda till skador i nedre rygg! De som svankar gör det för att kunna lyfta mer eller för att man har fel teknik. Att bänkpressa med svank är för att kunna "fuska" genom att använda kraft från rumpan och höfterna.

Sen, ta det lugnt med att ha fötterna uppe i när du ligger i bänken. Du har fötterna i golvet för att stabilisera så fortsätt med det. Spänn istället magen så du trycker ner ryggen i bänken.
    jobbar på världens största bicep

rtf
    Reg.datum
    Feb 2008

Är det någon skillnad på vanlig styrketräning (låga reps + hög vikt) och explosiv träning förresten? Undrar eftersom jag hört att explosiv träning är dåligt för nybörjare.
    Rörelserna är annorlunda, explosiva rörelser = explosiv träning.

Undrar eftersom jag hört att explosiv träning är dåligt för nybörjare.
    All träning är dålig om man utför den fel. Kanske ska du bygga en grund innan du ger dig in på explosivitet. Du kommer förmodligen ändå utveckla explosivtet när du är ny.

Reg.datum
    Apr 2008

Skit också... Hur länge tar det att ta sönder kroppen helt om man tränar fel? Blir ju lite nervös här ärligt talat. Blir 10-15 reps ett tag framöver nu. Men spelar det nån roll om man tar ut sig helt då eller? Man får ju höra ofta att man inte ska belasta musklerna alldeles för mycket i början.

rtf
    Reg.datum
    Feb 2008

Citat Ursprungligen postat av Matti
    Skit också... Hur länge tar det att ta sönder kroppen helt om man tränar fel? Blir ju lite nervös här ärligt talat. Blir 10-15 reps ett tag framöver nu. Men spelar det nån roll om man tar ut sig helt då eller? Man får ju höra ofta att man inte ska belasta musklerna alldeles för mycket i början.
    Du ska inte bli nervös 10-12 reps blir superbra att inleda och vänja ligament och leder.

Reg.datum
    Apr 2008

Citat Ursprungligen postat av rtf
    Du ska inte bli nervös 10-12 reps blir superbra att inleda och vänja ligament och leder.
    Haha jo, det är ju så dags att vänja dem nu när jag kört 6or i nån månad... Nu känner jag mig riktigt dum.

rtf
    Reg.datum
    Feb 2008

Citat Ursprungligen postat av rtf
    Haha jo, det är ju så dags att vänja dem nu när jag kört 6or i nån månad... Nu känner jag mig riktigt dum.
    Det behöver inte automatiskt innebära skador, men klart ökad risk.

+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Äter jag för lite?
    Av odemsbu i forum Mat och dryck
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-02, 16:51
  2. lite frågor
    Av björn i forum Dieter, deff och viktminskning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-06-16, 21:47
  3. Nybörjarfrågor...
    Av SubspaceBob i forum Styrketräning
    Svar: 5