Ryggen ska vara platt som du säger, det är inte bra att svanka vid bänkpress. Om du har svårt att inte låta bli så testa att hålla uppe fötterna i luften. Då kan du garanterat inte svanka och övar upp balansen ocksåIalla fall, här kommer fråga nummer 1: I rak bänkpress, ska man ha ryggen platt i bänken eller ska man svanka så mycket man bara kan?
Handen har jag aldrig hört om, men det beror säkert på att du klämmer ihop med skivstången. Kan du inte testa att omplacera den lite kanske? Vet folk som känt sig dåsiga efter knäböj men det beror oftast på fel andningsteknik.Fråga nummer 2: Är det vanligt att vissa delar av handen kan domna när man kör benböj? Det här kan låta som en riktigt dum fråga men jag blir väldigt orolig då jag känner att jag börjar tappa känseln i fingrarna när jag har stången på nacken. Man vill ju inte klämma sönder nån nerv eller nåt
Nej, det gör du inte alls. Det är en myt som inte lyckats dö ännu. Så länge du har rätt teknik, inte gungar, spänd mage, rak rygg, knäna i tåriktning och står fast och ordentligt så är det ingen fara med dina knän. RTF på forumet tog upp någon studie om att tyngdlyftare hade t o m bättre knän än ”vanligt” folk. Det säger lite. Har du rätt teknik behöver du inte oroa dig, så kör på med knäböjen!Fråga nummer 3: Sliter jag onödigt mycket på knäna om jag går så långt ner jag bara kan i benböj?
I alla pressövningar har du en risk för axelskador, det ska man inte sticka under stolen med. Men samma här som över allt annars, rätt teknik så är det ingen fara. Slit inte ut dig, och kör inte alltid tungt. Har du redan fått en skada så vet jag att många kan träna bänkpress men inte hantelpress för att den går ”längre ner”.Fråga nummer 4: Jag har hört (på det här forumet faktiskt) att hantelpress sliter väldigt mycket på axlarna. Nu är det så att jag tränat hantelpress vartenda bröstpass och jag kan inte låta bli att bli lite orolig när jag hör såna grejer. Hur stor är risken att man skadar sig under den här övningen?
Att träna smart. Det är ett bra uttryck som passar sig ofta. Att gå in i ett gym och börja träna med 6 repetitioner är inte bra. Det innebär väldigt belastning från 0 till plötslig massvis och kan mycket väl innebära skador. 10-12 repitioner kan du börja med, du kommer att öka i styrka i vilket fall och behöver absolut inte oroa dig för det.Fråga nummer 5: Jag har även hört att man inte ska köra 6 reps när man precis börjat med styrketräning. Tyvärr visste jag inte det då jag började gå på gymmet och jag fick höra av alla att "6or" var the shit om man ville bli stark som en tjur riktigt fort. Är det stor skaderisk om man kört "6or" redan från början?
Det är möjligt att göra det. Testa att träna varannan vecka uthållighet och varannan vecka styrka. Låga reps varannan och högre varannan.Fråga nummer 6 (frågan som säkerligen ställts en miljard gånger, men har jag en gång startat en sån här tråd så): Mitt mål med styrketräningen är i första hand att bygga starka muskler men jag vill helst inte bli onödigt seg. Om det går skulle jag gärna vilja varva det med uthållighetsträning så man inte blir helt slut efter 6 eller 8 reps. Är det ens möjligt och hur ska jag i så fall lägga upp träningen?

LinkBack URL
About LinkBacks
Svara med citat