+ Svara på ämne
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: protein diet

kirsten är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Mar 2008

Standard protein diet

Tjabba tjena hallå.. Vill någon vara snäll och förklara för mig vad en protein diet är och vad som är bättre med den än andra dieter? jag har försökt gå ner i vikt med lite olika grejer men tycker inte det fungerar riktigt så jag hörde om protein dieten och tänkte att det kanske är bra.. men har inte kommit underfund med vad det innebär..

Vänligast
    Kirsten

mingan är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2008

Standard Re: protein diet

Protein diet är precis som det låter. När du baserar huvuddelen av ditt matintag på protein och utesluter kolhydrater. anledningen är att kolhydrater skapar svängar i blodsockerhalten och kan göra att kroppen lagrar in fett, gör om kolhydraterna till fett. När du äter något får du ett insulinsvar, kolhydrater ger "större" insulinsvar än protein. Insulinet gör att kroppen börjar lagra in till glykogenlagrerna men även att fettceller tar upp lipider som omvandlas till triglycerider (fett). Därför vill man ha lågt insulinsvar och lågt blodsocker för att kroppen inte ska börja laga in fett.

Detta har ju sina nackdelar också, inget jag vill rekommendera och det finns ett par studier som visar att det inte är särskilt bra att basera hela sitt intag på protein.

adamH är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Aug 2007

Standard Re: protein diet

Citat Ursprungligen postat av mingan
    Protein diet är precis som det låter. När du baserar huvuddelen av ditt matintag på protein och utesluter kolhydrater. anledningen är att kolhydrater skapar svängar i blodsockerhalten och kan göra att kroppen lagrar in fett, gör om kolhydraterna till fett. När du äter något får du ett insulinsvar, kolhydrater ger "större" insulinsvar än protein. Insulinet gör att kroppen börjar lagra in till glykogenlagrerna men även att fettceller tar upp lipider som omvandlas till triglycerider (fett). Därför vill man ha lågt insulinsvar och lågt blodsocker för att kroppen inte ska börja laga in fett.

Detta har ju sina nackdelar också, inget jag vill rekommendera och det finns ett par studier som visar att det inte är särskilt bra att basera hela sitt intag på protein.
    Good. Skall icke förknippas med dieter med liten innehåll på kolhydrater som atkins.

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Diet
    Av _Jonas i forum Styrketräning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-03-14, 12:29
  2. soja protein VS whey protein
    Av okido i forum Kosttillskott
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-16, 19:56
  3. atkins diet
    Av ola78 i forum Dieter, deff och viktminskning
    Svar: 0