+ Svara på ämne
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: knäböj - Vilket ska man göra?

peircan är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Mar 2008

Standard knäböj - Vilket ska man göra?

Hej!

Jag fick nyss reda på en ny övning Knäböj! Eller igår så introduceras jag för den och det är ju en grym (!) övning .. Men nu till min fråga. Ska man gå ända ner i knäböj? Så att man touschar till vaderna med rumpan eller ska man bara gå så det är 90 graders vinkel mellan överbenen och underbenen? det har förbryllat mig lite och jag vet inte.. Man kan ju lasta på lite mer med vikt om man bara går till 90 grader och jag ser flera som gör det. jag faktistk inte sett så många som går ner hela vägen.. tack för svar

Vänligen /
    Peircan

adamH är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Aug 2007

Standard Re: knäböj - Vilket ska man göra?

90 graders vinkel? Du menar så att övre ben är parallella med golvet?

Jag brukar variera ganska friskt, precis som du säger så kan man lasta på mer om man inte går hela vägen ner. Desto längre ner du går desto mer tar det på gluteus maximus (rumpan), men jag tycker det fungerar bra annnars också.

cattastrof är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Feb 2008

Vissa body pumpinstruktörer påpekar att det räcker att gå ner så att benen är i 90 graders vinkel - alltså inte med golvet utan i sig. Jag vet inte om det har någon betydelse för skaderisken? Å andra sidan finns det andra instruktörer som hävdar att man ska vara i 90 grader med golvet. Det är nog vilket som.

rtf
    rtf är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Feb 2008

Det säger sig själv att man får ut mest med full rörelselängd, det gäller ALLA övningar. När ni talar om 90 grader så vet jag inte om ni menar att övre ben är parallellt med golvet, det anser jag vara minimalt för stimulering. Klart man får stimulering annars också, men det är som att göra en halv bicepscurl..

Se bild, bild 2 är 90 grader.
    jobbar på världens största bicep

Ove K är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Mar 2008

Du är ju lite kreativ rtf

90 grader i knäböj, ja det är möjligen på pensionärsträningen men klart det ska vara åtminstone 45

cattastrof är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Feb 2008

På bodypumpen tjatas det för övrigt mycket om att knäna aldrig ska sticka ut framför tårna vid knäböj, detta för att övningen annars i längden sliter på knäna. På bilderna ser man ju hur just detta sker, frågan är hur stor risken är att man skadar sig?

rtf
    Reg.datum
    Feb 2008

Citat Ursprungligen postat av cattastrof
    På bodypumpen tjatas det för övrigt mycket om att knäna aldrig ska sticka ut framför tårna vid knäböj, detta för att övningen annars i längden sliter på knäna. På bilderna ser man ju hur just detta sker, frågan är hur stor risken är att man skadar sig?
    Det låter som en väldigt konstig rekommendation. Jag tror aldrig jag sett något sådant eller hört det förut, till och med Fredrick Hatfield som var den första att knäböja över 800lbs rekommenderar att man har knäna över foten. Däremot, alltid rak rygg, spänd mage.

Det finns studier som visar att knäböj är bra för knäna.. Jag tror mycket beror på att många utför övningen fel.. Men möjligen över tårna, ja det är möjligt.

anders johnsson är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Feb 2008

Citat Ursprungligen postat av rtf
    Det låter som en väldigt konstig rekommendation. Jag tror aldrig jag sett något sådant eller hört det förut, till och med Fredrick Hatfield som var den första att knäböja över 800lbs rekommenderar att man har knäna över foten. Däremot, alltid rak rygg, spänd mage.

Det finns studier som visar att knäböj är bra för knäna.. Jag tror mycket beror på att många utför övningen fel.. Men möjligen över tårna, ja det är möjligt.
    Jupp, har läst att till och med dem som tränar styrkelyft kör ju jävligt hårt har bättre knä än många andra. Så teknik är A och O, men det är väl inte så oväntat egentligen. Viktigt att man lär sig rätt från början.

rtf
    Reg.datum
    Feb 2008

Citat Ursprungligen postat av anders johnsson
    Citat Ursprungligen postat av rtf

Jupp, har läst att till och med dem som tränar styrkelyft kör ju jävligt hårt har bättre knä än många andra. Så teknik är A och O, men det är väl inte så oväntat egentligen. Viktigt att man lär sig rätt från början.
    Det stämmer.

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Vilket kreatin?
    Av ola80 i forum Kosttillskott
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-17, 21:21
  2. Vilken tid ska man träna?
    Av vitring i forum Styrketräning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-18, 23:33
  3. HUr länge ska man simma eller hur långt skam an simma?
    Av Loke i forum Motion och kondition
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-15, 15:24
  4. Hur intensivt ska man träna?
    Av vikke i forum Styrketräning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-17, 14:19
  5. Hur ofta ska man träna
    Av whow i forum Styrketräning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-23, 20:28

Behörigheter för att posta