+ Svara på ämne
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Fråga om set

Electrodez är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Mar 2008

Standard Fråga om set

Tjenare!

Tänkte fråga en grej.

Om målet är att köra 12 reps på 4 set. Då är min fråga, hur ska man orka det?

Som jag förstått det ska man köra så man bara pallar 12 reps? men hur skall man klara detta 4 gånger om?

Tack!

rtf
    rtf är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard Re: Fråga om set

Hej och välkommen till forumet

Till din fråga,

Det är en fråga om anpassning, klarar du inte 12 reps med samma vikt får du naturligtvis gå ner på andra, tredje eller fjärde setet. Normalt klarar jag själv samma vikt men å andra sidan hade jag säkert kunna lasta på mer vikt på första setet. Jag lägger istället ut min energi så jag klarar, sen får man träna upp vilotiden Vila mellan seten så du klarar nästa. Du kan köra en övning emellan som stimulerar en annan muskelgrupp.
    jobbar på världens största bicep

Reg.datum
    Mar 2008

Tack ska du ha verkar vara ett trevligt ställe det här.

Så du menar att man får sänka vikten så man klarar runt 12 på varje set? är det bättre att göra så än att köra 12 första, sen köra bara så många man pallar på dom sista 3 seten. typ 5 - 10 reps?.

Det är så svårt, vissa säger att man ska slita ut sig på sista setet. Medans andra säger att man ska slita ut sig på varje set.

rtf
    Reg.datum
    Feb 2008

Citat Ursprungligen postat av Electrodez
    Tack ska du ha verkar vara ett trevligt ställe det här.

Så du menar att man får sänka vikten så man klarar runt 12 på varje set? är det bättre att göra så än att köra 12 första, sen köra bara så många man pallar på dom sista 3 seten. typ 5 - 10 reps?.

Det är så svårt, vissa säger att man ska slita ut sig på sista setet. Medans andra säger att man ska slita ut sig på varje set.
    Det kan du göra lite som du vill, det är ingen eller väldigt liten skillnad mellan 10 och 12 reps. Kroppen kan inte känna "skillnad". Men om du ska bygga "massa" så försök ligga mellan 8-12 reps. Du behöver naturligtvis inte ha exakt samma repsantal, det är mindre viktigt. Koncentrera dig istället på att övningar utförs korrekt med rätt utförande och teknik.

Jag brukar ibland gå ner på 4-5 för att öka i styrka som jag sedan kan ha användning av i 8 repsen på lättare vikter. Det funkar bra

rtf
    Reg.datum
    Feb 2008

Slita ut sig så menar du gå till failure antar jag? Det är många som tränar enligt den principen men det behöver inte vara nödvändigt. Man ska inte heller tärna till failure längre perioder då du har en föhöjd skaderisk med tanke på den extrema belastningen du utsätter dina muskler, leder och fästen för.

Reg.datum
    Mar 2008

Citat Ursprungligen postat av rtf
    Jag brukar ibland gå ner på 4-5 för att öka i styrka som jag sedan kan ha användning av i 8 repsen på lättare vikter. Det funkar bra
    Hur menar du? förlåt =/ skyller på att det är sent ^^

Men så en annan sak, kollade ett träningsprogram på internet. Det är ju fler olika övningar för samma muskelgrupp man kör.

Om man kör tex kabel curl först, 12x4 ungefär. Sedan om man ska köra någon annan biceps övning kommer man ju inte palla göra detta 12x3/4 på en vettig vikt eftersom man är så trött från förra övningen? är det då meningen att man ska anpassa utefter det så man klarar 12 reps.. Eller är det helt enkelt meningen att man ska vila tills man klarar det?

rtf
    Reg.datum
    Feb 2008

Citat Ursprungligen postat av Electrodez
    Citat Ursprungligen postat av rtf
    Hur menar du? förlåt =/ skyller på att det är sent ^^
    Att låga reps ger styrka.. Det jag menar är att man egentligen inte ska låsa sig så mycket utan träna ganska varierat. Det ger väldigt bra resultat. Va inte rädd för att gå ner i reps men gör det inte alltför ofta.

Reg.datum
    Mar 2008

Tack ska du ha =).. Jag editerade mitt förra inlägg, men du hann svara innan ^^ om du har lust att besvara det så upskattar jag det väldigt mycket! men annars tack för hjälpen =)

rtf
    Reg.datum
    Feb 2008

Om man kör tex kabel curl först, 12x4 ungefär. Sedan om man ska köra någon annan biceps övning kommer man ju inte palla göra detta 12x3/4 på en vettig vikt eftersom man är så trött från förra övningen? är det då meningen att man ska anpassa utefter det så man klarar 12 reps.. Eller är det helt enkelt meningen att man ska vila tills man klarar det?
    Låt oss säga att du tränar biceps/rygg på ett pass. Träna då varannan ryggövning och varannan biceps. Då låter du biceps vila lite även om biceps är sekundär i ryggövningar.

Annars så är det korrekt uppfattat. Bara för att du klarar göra 30 reps på en vikt ska du inte göra det, då höjer du vikten. Likaså om du bara klarar 2 reps på en vikt, då får du sänka vikten tills du klarar fler reps.

Reg.datum
    Mar 2008

Tack ska du ha, som kunde besvara mina till synes konstiga frågor så här på engång ^^
    Det va precis det jag ville veta =)

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Fråga om Bulk och Deffning. Hjälp uppskattas
    Av Fonka i forum Dieter, deff och viktminskning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-02-12, 16:32
  2. Hur många set?
    Av ebenholt i forum Styrketräning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-02-12, 13:58
  3. Många set få långa musler?
    Av korven i forum Styrketräning
    Svar: 0