Det är nog bara han själv som kan ta det steget.. Lyssnar han inte på dig så får du köpa en bok som upplyser honom om vilka hälsorisker övervikten innebär![]()

jag har en väldigt tjock och fet pappa. Han mår själv väldigt dåligt över sin vikt, och en del av hans tråkiga humör går ofta ut över mig, och jag är trött på det. Så nu undrar jag en väldigt lustig fråga, är det någon som har några tips på vad jag som hans lilla dotter kan göra för att hjälpa honom?
Han har tidigare bett mgi säga till honom om han äter godis och liknande. Det har jag gjort men till svar har jag bara fått en fnysning.. och han snäser tillbaka riktigt otrevligt faktiskt. Jag vill hjälpa honom och jag vet inte hur. Någon som har tips eller har egna erfarenheter om överviktiga nära o kära?![]()
Med Vänliga Hälsningar, Babun.
/ Er trogna medlem, Babun. =)

Det är nog bara han själv som kan ta det steget.. Lyssnar han inte på dig så får du köpa en bok som upplyser honom om vilka hälsorisker övervikten innebär![]()

jo, självklart är det bara han som kan ta det steget. Han har varit påväg många gånger.. sen börjar han göra saker som att äta små godis då och då.. men han tror att det är lugnt för han äter ju FAKTISKT extra sallad till lunch..Och det har han ju väldigt fel i. Så ja, som du sa hade det nog varit bra att ge honom någon slags bok eller information åtminstone, så han förstår vad han ska göra och vad konsekvenserna blir om han INTE gör det.
Jag ska leta vidare. Tack!![]()
Kommer någon på något mer eller har egna personliga tips/råd så är det bara att meddela. Jag är tacksam för allt.
Med Vänliga Hälsningar, Babun.

Han försöker tydligen men det är antagligen motivationen som inte riktigt finns där för att fortsätta. Det är egentligen inte din uppgift att ta hand om din pappas övervikt men det är ju bra att du bryr dig. Försök peppa honom att gå promenader och framför allt äta mindre mat/godis/snacks.När han väl ser att det ågr kanske han hittar motivationen?
jobbar på världens största bicep

Ja, okej. Jag vet att det inte är min uppgift. Men han klarar ju inte det själv, och jag är trött på att hans hat mot fettet går ut över mig. Jag försöker hjälpa honom, men i och med att han jobbar så mycket hinner han sällan laga mat och det blir en del köpmat, vilket oftast inte är så nyttig. Sen har jag hittat att han gömmor i skrivbordslådan med Viktväktar godis.. några slags kolor.. NAckdelen med det här med att han käkar så mycket hämtmat o färdigmat är ju då dels att det är dåligt och då blir det ofta att jag också får i mig en del sådant. Jag skulle visserligen kunna laga mat, men han har aldrig tid att handla heller. Så det verkar som om att om jag får rätsida på hans matvanor så kommer ina bli garanterat bättre också. Han är redan ute och går långa o snabba promenader med vår "lilla" vovve.. Så det är nog mest ätandet som vi får försöka förbättra.
Men jag får väl komma på en lösning, ge honom tips och peppa honom.
Tack för all hjälp, även om det inte är så lätt så blir jag peppad till att peppa honom nu![]()
Tack!
Med Vänliga Hälsningar, Babun

Det är förmodligen mest ätandet som behöver förbättras. men som sagt, det är nog bara han själv som kan inse sitt problem. Ungefär som med personer som röker och inte kan slutaUrsprungligen postat av babun
![]()
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)