+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Viktminskning

Lin
    Lin är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Mar 2008

Standard Viktminskning

Hej!
    Jag går inte ner i vikt fast jag tränarregelbundet och har dragit ner på kosten. Jag gick upp ca 7 kg förra våren och de vill inte försvinna , är det någon som har nått tips?
    Jag tränar nästan varje dag både konditionsträning och styrketräning.

adamH är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Aug 2007

Standard Re: Viktminskning

Du är säker på att det inte är muskelökningar?

Det bästa sättet att lokalisera vad det går fel är kostregistrering. Skriv upp allt vad du äter och kvitta med det du gör av med under en dag. Går du upp i vikt stoppar du uppenbarligen i dig mer än vad du gör av med. Hur äter du nu? Vad väger du?

rtf
    rtf är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Feb 2008

Vad äter du nu? Du säger att du dragit ner på kosten, vad är det för sorts kost du dragit ner på?
    jobbar på världens största bicep

Ove K är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Mar 2008

Citat Ursprungligen postat av Lin
    Hej!
    Jag går inte ner i vikt fast jag tränarregelbundet och har dragit ner på kosten. Jag gick upp ca 7 kg förra våren och de vill inte försvinna , är det någon som har nått tips?
    Jag tränar nästan varje dag både konditionsträning och styrketräning.
    När kom du igång med träningen? Det är inte så att du har lite bråttom och resultaten inte har kommit så snabbt som du förväntade dig?

Annars får du nog berätta lite mer detaljerat.

Lin
    Reg.datum
    Mar 2008

Jag har alltid tränat, spelade handboll på högnivå fram till för nått årsen då jag blev skadad, försöker tränar nästan varje dag men eftersom jag fortfarande inte är helt bra så får jag ibland träningsuppehåll på några veckor. annars försöker jag varva handbollsträning med styrke och konditionsträning.
    Jag har dragit ner på kolhydraterna i kosten och äter inga sötsaker har bytt ut det mesta till fullkornsprodukter och äter mycket frukt och grönsaker.
    Just nu väger jag 62kg men vill tillbaka till mina 55 som jag hade innan. Jag vet inte hur mycket man ska äta per dag eller hur man räknar ut det finns det nått lätt sätt?

adamH är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Aug 2007

Jag har alltid tränat, spelade handboll på högnivå fram till för nått årsen då jag blev skadad, försöker tränar nästan varje dag men eftersom jag fortfarande inte är helt bra så får jag ibland träningsuppehåll på några veckor. annars försöker jag varva handbollsträning med styrke och konditionsträning.
    Jag har dragit ner på kolhydraterna i kosten och äter inga sötsaker har bytt ut det mesta till fullkornsprodukter och äter mycket frukt och grönsaker.
    Just nu väger jag 62kg men vill tillbaka till mina 55 som jag hade innan. Jag vet inte hur mycket man ska äta per dag eller hur man räknar ut det finns det nått lätt sätt?
    Det lättaste sättet att räkna ut vad du äter är tyvärr (jobbigt) att registrera varje portion och livsmedel.. Det kan vara ett alternativ om man vill ha det på papper att man ligger +-0 och för att gå ner så är det minus som gäller. Normalt är väl en 2500 kcal per dag beroende på hur mycket du tränar och äter, 0,5 kg viktminskning i veckan är 500kcal minus per dag.

Det finns kort och gott 3 sätt att gå ner i vikt:
    Minska matintag = Kcal-minus
    Ökad fysisk aktivitet = Ökar energibehovet och ligger man kvar på samma kost så blri det automatiskt minus.
    Eller så blandar man båda två och det är väl egentligen det bästa för kroppen och viktminskningen. Så om du står och stampar på samma vikt är det med all sannolikhet energiintaget som är för högt.

Bäst gör du som sagt i att räkna dina kalorier, även om det är jobbigt. Annars får du helt enkelt dra in 500 kcal per dag för en viktminskning på 0,5kg per vecka..

rtf
    Reg.datum
    Feb 2008

Kan du inte skriva ner ditt kostupplägg nu? Tänk på att äta mer "mättande mat", ibland äter man saker som är väldigt enkla att få ner men kalorier flyger iväg

Lin
    Reg.datum
    Mar 2008

Jag är nog ganska slarvig med maten,
    Äter nästan aldrig frukost utan tar en kopp kaffe och en frukt när jag kommit till skolan eller jobbet. till lunch ofta en sallad. Middagen försöker jag få tid till att laga riktig mat men lätt att det blir fil å smörgås jag hatar verkligen att laga mat, sen kvällsmat blir det typ smörgås å te. Sen äter jag mycket frukt under dagarna. Under helgen slinker det väll ner ett å annat chips å några glas vin .
    Så det är väl en typisk dag för mig.
    Ska börja med att skriva ner allt jag äter imorgon tänkte jag.

rtf
    Reg.datum
    Feb 2008

Jag är nog ganska slarvig med maten,
    Äter nästan aldrig frukost utan tar en kopp kaffe och en frukt när jag kommit till skolan eller jobbet. till lunch ofta en sallad. Middagen försöker jag få tid till att laga riktig mat men lätt att det blir fil å smörgås jag hatar verkligen att laga mat, sen kvällsmat blir det typ smörgås å te. Sen äter jag mycket frukt under dagarna. Under helgen slinker det väll ner ett å annat chips å några glas vin .
    Så det är väl en typisk dag för mig.
    Ska börja med att skriva ner allt jag äter imorgon tänkte jag.
    Kaffefrukost Du är inte ensam i världen om det.. Men ack så dåligt. Även om du har svårt att få ner något på morgonen så kan du försöka äta en tallrik gröt eller några mackor med skinka och ett glas juice.

Man behöver givetvis inte vara extrem för att gå ner i vikt så några glas vin och chips på helgen gör ju ingen drastisk skillnad. Men har du ganska dålig koll på vad du stoppar i dig (vilket det låter som) så är risken ganska stor att ditt intag är större än vad du gör av med, eller några hundra kcal hit eller dit så jämnar det ut sig. Så som du själv säger så är det nog klyftigt att skriva upp vad du äter

Velovice är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Mar 2008

Låter som samma problem som min fru, det vill sig liksom inte i viktnedgången.

Hon har redan gått ner en hel del kilon. ( 20 ) efter graviditet och sjukdom.
    Men det är ca 17 kilo kvar, senaste veckorna har det stått stilla eller gått uppåt och det är ju naturligtvis frustrerande. Både för mig och för henne.
    Om nån har enågot tips på hur man skulle kunna kicka igång det på något sätt skulle jag vara tacksam. Eller är det bara fortsätta skriva ner vad man äter och vänta på resultaten. Varken jag eller min fru är stillasittande på något sätt, varken i jobb eller vardag.

+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. hälsokost viktminskning
    Av pythini i forum Hälsokost
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-10-28, 16:24
  2. simning för viktminskning?
    Av elise i forum Motion och kondition
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-02-17, 14:58
  3. Snabb viktminskning?
    Av andrea i forum Dieter, deff och viktminskning
    Svar: 3