+ Svara på ämne
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: sluta träna hantelpress

mando tjao är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Mar 2008

Standard sluta träna hantelpress

Var o tränade ett bröstpass igår och kör på ganska hårt med hantelpress, både rak, lutande 15 grader och 25 grader.. Jag lyfter cirka 34 kg per hantel i hantelpress och jag har fått problem med axeln, eller axlarna om man vill så.. Det är just bara hantelpress som gör att jag får ont för när jag tränar axelpasset så går det hur bra som helst. Men, tycker ni jag ska skippa hantelpressen från bröstpasset eller gör jag något grovt fel? Det är trots allt min favoritövning

rtf
    rtf är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard Re: sluta träna hantelpress

Jag tror inte du gör något fel med det är rätt vanligt att man får problem med axlarna just vi hantelpress. Den går så djupt också vilket gör den ännu mer påfrestande. Vila 1-2 veckor från hantelpressen och träna bänkpress. Se sedan till att du är ordentligt uppvärmd innan du går på tyngre vikter och hantelpressen så får du se om det gör någon skillnad.
    jobbar på världens största bicep

Reg.datum
    Mar 2008

det är faktiskt ett alternativ för mig att sluta då jag inte vill skada mig och sedan behöva ha uppehåll från allt eller flera övningara bara pga. man var dum i huvudet och inte lyssnade till sin kropp

Jag kommer låta axelarna vila 2-3 veckor från hantelpressen och se hur det ter sig efter det. Om det blir bra så kan man alltid börja lite lättare kanske? Och sedan köra på fullt igen och se hur det känns. Tack för svaret.

adamH är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Aug 2007

Som rtf säger så är det rätt vanligt, tyvärr. Just hantelpressen är ganska brutal och tråkigt nog så uppkommer skador just vid axelpartiet. Även om det inte hjälper nu när skadan är skedd så kan du börja träna cuffarna mer frekvent om du inte gjort det tidigare. Där brukar problem uppkomma så dem bör du träna i vilket fall som helst. Annars så har du tillskillnad från mig vett att kunna lyssna på din kropp 2-3 veckors vila från pressen blir säkerligen bra och om du sedan känner efter så kan du avgöra om det är en övning du ska hoppa över eller fortsätta med. Om bänkpressen fungerar bra så tycker jag inte du behöver oroa dig för den övningen är i princip lika komplett. Men det är väl en smaksak antar jag.

rtf
    rtf är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Feb 2008

Citat Ursprungligen postat av mando tjao
    det är faktiskt ett alternativ för mig att sluta då jag inte vill skada mig och sedan behöva ha uppehåll från allt eller flera övningara bara pga. man var dum i huvudet och inte lyssnade till sin kropp

Jag kommer låta axelarna vila 2-3 veckor från hantelpressen och se hur det ter sig efter det. Om det blir bra så kan man alltid börja lite lättare kanske? Och sedan köra på fullt igen och se hur det känns. Tack för svaret.
    Det är aldrig trevligt med skadoe Pajade mina axlar och fick vara borta något år, men det har bättrat sig på senare dagar som tur är
    jobbar på världens största bicep

Ove K är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Mar 2008

Du har aldrig funderat på att du kanske tränar lite mycket hantelpress? Hantelpress är en mördarövning, skall icke missbrukas

Reg.datum
    Mar 2008

tack för alla svar, skitbra!

Du har aldrig funderat på att du kanske tränar lite mycket hantelpress? Hantelpress är en mördarövning, skall icke missbrukas
    Nej det tror jag inte Ove

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Bänkpress likabra som hantelpress
    Av sternblad i forum Styrketräning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-04-08, 23:01
  2. problem med axel vid hantelpress
    Av balsami i forum Styrketräning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-10, 21:36
  3. Hantelpress VS bänkpress
    Av kirse i forum Styrketräning
    Svar: 3