Inget du behöver tänka närmre på i början. Läste någon studie som sa 2 ggr per vecka är och 3 ggr per vecka för mer erfarna. Det kan ju tas med en nypa salt då det beror lite på hur du delar upp träningen. Ska du splitta eller köra helkropp?
Vad är idealiskt för en nybörjare att träna? tänker på samma muskelgrupp och såadan saker.. och hur många ggr per vecka man kan träna som nybörjare..
MVH
Medius

Inget du behöver tänka närmre på i början. Läste någon studie som sa 2 ggr per vecka är och 3 ggr per vecka för mer erfarna. Det kan ju tas med en nypa salt då det beror lite på hur du delar upp träningen. Ska du splitta eller köra helkropp?

Jag ser inte helkroppspass som någon fara för nybörjare när man känner på övningar och vikter.. Men det är ändå skönt att få struktur på träningen och då är program A och O. Hur man delar in det, val av övningar m.m. gör det helt enkelt enklare och mer motiverat.
ja men jag kommer träna styrketräning och har 7 dagar disponibla och kan i princip träna alla dessa men undrar om det är bra eller mycket dåligt?? och hur jag isåfall ska dela in muskelgrupperna.

7 dagar i veckan med styrketräning är på tok för mycket, och kommer helt säkert leda till överträning. Du kan träna hela kroppen två ggr i veckan men då har du nått the top of the hill. Dvs om du delar in ditt träningsprogram i 2m x 4d (muskelgrupper x dagar) så kommer du garanterat täcka upp för mer än 2 ggr per muskelgrupp per vecka.. Överträning är aldrig kul med inflammationer och sjukdomar och du kan dessutom råka ut för allvarliga skador.
Hemligheten till muskeltillväxt stavas VILA![]()
ja okej I see. Låt oss säga ett träningsprogram på 4 dagar med 3 dagar vila då. Vad sägs om helkroppsprogram fyra dagar?Ursprungligen postat av anders johnsson
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)