rätt intressant att du tar upp det. Teorin om att köra till failure är såklart ökad stimulering av typ IIb muskelfibrer och på så sätt skapa hypertrofi men det finns delade meningar om det.
många som tränar till failure? jag kör alltid till failure men har egentligen inte förstått vad som det ger mer än om man inte skulle göra det?? finns det någar speciella teorier om varför failure är nödvändigt+?

rätt intressant att du tar upp det. Teorin om att köra till failure är såklart ökad stimulering av typ IIb muskelfibrer och på så sätt skapa hypertrofi men det finns delade meningar om det.
jo, men finns det några studier som säger det ena eller det andra om teorin?

det är klart man ska köra till failure, det säger sig själv att om man tar ut musklerna totalt så innebär det ökad stimulering.. Mer nedbrytning = ökad återuppbyggnad.. Musklerna anpassar sig efter belastningen![]()

fast det behöver ju inte innebära failure alltid även om jag själv väljer att göra det. Sen så är definitionen av failure ganska luddig.. Du kan inte nå failure om du kör själv med samma vikter. Då får du gå ner till mindre vikter och köra slut dig. Pyramida helt enkelt.Ursprungligen postat av adamH
jobbar på världens största bicep
frågan om det är så mycket bättre att träna till failure eller inte..med tanke på muskeltillväxten.
Vad jag har läst så ska man inte köra alltför ofta till failure utan istället ungefär i det sista seten och sista repetionerna.Ursprungligen postat av panama
Mvh Jonas
Jonas var namnet!
Tränar på Bollhuset.

kör man alltid till failure så ökar klart skaderisken. Men är det dags för den veckan så blir det varje set för egen del och det har gett mig väldigt mycket.
Failure är kanske inget för nybörjaren men klart effektivt när man tränat en tid.Ursprungligen postat av panama

Alltid är kanske inte det bästa men någon vecka hit eller dit har funkat bra på migUrsprungligen postat av _Jonas
![]()
jobbar på världens största bicep
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)