Det är korrekt att man helst inte ska lägga samma muskelgrupper nära inpå varandra, men jag tycker det har blivit lite till överdrift. Teorin om detta kommer ifrån musklernas återhämtningsförmåga och det tar generellt 48-72 timmar för fullt återhämtning. Men detta anamas mest av bodybuilderns som verkligen tränar ut en muskel totalt, kör till failure i varje set och kör kanske en muskelgrupp per dag och vecka. Alltså ska man kanske inte ta det på fullt sånt allvar som det låter. Personligen tycker jag du ska testa att köra BOX-passet innan axelpasset och känna hur du presterar under axelpasset. Gör det ett tag och skulle det visa sig att du får minsta lilla känning får du tänka om. Mycket handlar ju om att testa sig fram och hitta sitt rätta upplägg vilket kan ta lite tid ibland. Det som funkar på någon funkar inte på någon annan och så vidare..
Som jag förstår det så tränar du ganska sent, ett alternativ kan ju vara att lägga passet lite tidigare. Men känner du tydliga tecken på överträning så är det bara att dra ner på det. 7 träningspass i veckan är inte lite. Glöm inte att äta och vila ordentligt.En annan sak jag tänkt på är överträningsrisken, man måste väl känna i kroppen om det blir för mycket?

LinkBack URL
About LinkBacks
Svara med citat