+ Svara på ämne
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: BOX och styrketräning

cattastrof är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard BOX och styrketräning

Hej.
    Jag har tränat styrketräning i några månader (innan dess har jag tränat bodypump och andra pass i ca 1 års tid) och mitt mål är att bli stark - och det får gärna synas. För mig är detta ett sätt att kombinera nytta med nöje, det är kul att gå och träna!
    Jag tränar styrketräning i tredagarssplitt;

Bröst, Axel & Triceps
    Rygg & Biceps
    Mage & Ben

Oftast hinner jag styrketräna fyra-fem ggr / vecka.

Nu till frågan. Man ska ju inte träna samma muskler för ofta. Om jag tränar BOX (60-75min) två gånger i veckan, bör jag då tänka på hur jag lägger in mina styrkepass? BOX tar mycket på mina axlar, bör jag lägga axelpassen dagen efter eller före BOX-passen då? Eller spelar det ingen roll? Oftast är BOX-passen två dagar i rad. Det jag undrar är alltså om BOX-passen gör att mina axlar inte hinner få tillräcklig vila?

En annan sak jag tänkt på är överträningsrisken, man måste väl känna i kroppen om det blir för mycket? Jag är pigg och glad och gillar att träna men ibland har jag lite svårt att varva ner på kvällen. Detta uppkom i samband med att jag började träna intensivt. Jag sover dock gott på nätterna.

Tacksam för kloka tankar från dem som är lite mer erfarna än jag.

Catta

adamH är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Aug 2007

Standard Re: BOX och styrketräning

Det är korrekt att man helst inte ska lägga samma muskelgrupper nära inpå varandra, men jag tycker det har blivit lite till överdrift. Teorin om detta kommer ifrån musklernas återhämtningsförmåga och det tar generellt 48-72 timmar för fullt återhämtning. Men detta anamas mest av bodybuilderns som verkligen tränar ut en muskel totalt, kör till failure i varje set och kör kanske en muskelgrupp per dag och vecka. Alltså ska man kanske inte ta det på fullt sånt allvar som det låter. Personligen tycker jag du ska testa att köra BOX-passet innan axelpasset och känna hur du presterar under axelpasset. Gör det ett tag och skulle det visa sig att du får minsta lilla känning får du tänka om. Mycket handlar ju om att testa sig fram och hitta sitt rätta upplägg vilket kan ta lite tid ibland. Det som funkar på någon funkar inte på någon annan och så vidare..

En annan sak jag tänkt på är överträningsrisken, man måste väl känna i kroppen om det blir för mycket?
    Som jag förstår det så tränar du ganska sent, ett alternativ kan ju vara att lägga passet lite tidigare. Men känner du tydliga tecken på överträning så är det bara att dra ner på det. 7 träningspass i veckan är inte lite. Glöm inte att äta och vila ordentligt.

Falken är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jan 2007

Man känner ofta att det är för mycket men man brukar också ignorera det

Varningstecken kan vara:
    * sjuk ofta
    * presterar dåligt
    * går bakåt iställte för framåt
    * får ont
    * sover dåligt
    * hög vilopuls

annars tycker jag inte du behöver tänka så väldigt mycket på var du lägger BOX-passen. Du lär känna efter själv hur du presterar

cattastrof är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Feb 2008

Tack för snabba svar!

Jag får helt enkelt känna efter. Än så länge funkar det bra med både BOX och styrka varvat.

Har jag tänkt rätt när jag delat in musklerna förresten?

Risken är ju att man tycker att det är för roligt att träna! Då vill man ju gå dit varje dag...
    Fast jag tror inte att jag tar ut mig för mycket på gymet. Jag tar i, men det finns alltid lite mer att ge... Någon bodybuilder lär jag aldrig bli!

Man får passa på att njuta av att känna sig pigg och glad (och hälsosam!).

Ha det bäst! // Catta

adamH är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Aug 2007

Indelningen tycker jag ser väldigt bra ut.

Nä, alltså det här med att man inte ska träna samma muskelgrupp dagen efter osv, visst det finns en viss sanning i det. Men att ta det så extremt som att träna en muskelgrupp per vecka, det är direkt tagit från träning när det gäller bodybuilders. Vissa kör så, andra kör samma muskelgrupp både på morgonen och på kvällen. Men de som tränar "vanlig träning" och inte lägger ner hela sitt liv kring träningen behöver inte oroa sig för det. Man kan alltid ha det i åtanke, och alltid lyssna på kroppen så får man oftast veta vad som är galet

anders johnsson är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Feb 2008

även fast BOX säkert är slitsamt för axlarna så kan jag inte tänka mig att det skulle påverka likt styrketräning.. därför tror jag inte det spelar någon roll om du har det innan eller efter.. men du kan ju känna efter som någon sa.

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Kaffe och styrketräning
    Av idamara i forum Styrketräning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-19, 13:06
  2. Styrketräning och återhämtning
    Av rolf i forum Styrketräning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 22:20
  3. Styrketräning och fettförbränning
    Av samuel i forum Styrketräning
    Svar: 1