+ Svara på ämne
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 20 av 20

Ämne: Ålder för att styrketräna

spidermans avatar
    spiderman är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    Maj 2009
    Blogginlägg
    6

Standard

Citat Ursprungligen postat av Reidar Visa inlägg
    Satan vilken gammal tråd!

Och va folk verkar okunniga?
    Det finns en anledning till att det är 16 års gräns på gym. Kroppen är inte mogen. Det är sant att det kan vara farligt att börja för tidigt på fel sätt.
    När man är 12 kan du träna hur jävla hårt du vill, men gör det helst med kroppens egna vikter! Det finns grymt många övningar som går att göra utan extra vikter och dem är i stort sett helt ofarliga (Inget är ofarligt :/), gör detta fram tills året du fyller 14. Vid 14 års ålder äre väll lagom att börja träna med vikter, men vi pratar om mindre vikter och fler reps! 12-15 rep per set är att rekommendera! Året du fyller 16 så borde kroppen hunnit ha sin största växstadie så att säga, då kan du börja träna med tyngre vikter och färre reps!

För det är så att alla övningar där du lyfter saker över huvudet hämmar din växt (vid tyngre vikter). T.ex. axelpress, Squats och även övningar där du tränar nedre rygg men vikter.

Med tanke på det, så kan du träna hela ditt liv! Gör rätt så kommer du nå långt! Man bygger sin framtid fram tills man är runt 21, varför riskera att förstöra den?

MvH
    Reidar
    Det är märkligt att det fortfarande finns folk med sådana märkliga åsikter.
    Ät bättre, ät mindre, gör av med mer.

Reidar är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Okt 2011

Standard

Citat Ursprungligen postat av Baxpin Visa inlägg
    Läs detta: http://www.rf.se/ImageVault/Images/i...ltHandler.aspx

Och detta: Styrketräning för barn är inte farligt och det kan påbörjas tidigt med rätt vägledning

Anledningen till att det finns åldersgränser på gym är helt enkelt att barn riskerar att skadas när de använder gymmet och dess utrustning på fel sätt (eller som lekplats för riktigt unga barn). Det handlar alltså om risker med tappade vikter, klämskador, att vara i vägen för andra som tränar, etc, inte att träningen i sig skulle vara skadlig. Det finns inga generella åldergränser på gym, så den 16-års gräns du sett är en policy som just det gymmet har antagit. Eftersom de flesta gym inte har resurser (eller intresse av) att hjälpa barn och ungdomar med styrketräning så sätter man istället en åldersgräns.

Du kan inte bara sitta och hitta på fakta vartefter du skriver...
    " Denna träning förutsätter givetvis att träningen, precis som när den utförs av vuxna, följer ett bra upplägg, stegras långsamt och att man använder bra teknik i alla övningar." (Styrketräning för barn är inte farligt och det kan påbörjas tidigt med rätt vägledning)

Hur många 12-14 åringar gör det på ett gym? Jag tycker att det du länka styrker det jag säger bara (läste inte första länken).
    Det jag skrev var rekommendationer, jag säger inte att du måste göra så. Allt det som hör till styrketräningen som mat, stretch och speciellt tekniken är någon som unga män har en tendens att hoppa över... Allt detta tillsammans kan verkligen slita snett!

Hitta på fakta? Visst "hämmar växten", det krävs grymt mycket, jag gjorde fel o jag är ändå 197cm. Så jag erkänner att det är ett dåligt gammalt argument som jag och många andra använder för att hålla unga killar borta! Men jag talar med erfarenhet när jag säger att det är "farligt"! Jag gjorde precis som alla andra, jag gick från 0 träning till riktig jävla överträning, pajjade ryggen totalt och kommer troligtvis ha problem med ryggen hela livet (dels för att jag är lång då också).

Jag sa också att du kan styrketräna från du föds i stort sätt, gör det bara rätt. Jag kommer fortfarande inte rekommendera att folk tränar TUNG Styrketräning innan 15-16 års ålder. Dels för det är "farligt", dels för att man mentalt inte är mogen nog.

Snabb fråga (av intresse), Varför har gymmet inte resurser till att hjälpa barn o ungdomar, när de kan hjälpa dem andra?
    Tycker det var lite elakt av dig att skriva att jag hittar på vartefter jag skriver (om det nu var riktat mot mig).

Mvh
    Reidar

Baxpin är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Citat Ursprungligen postat av Reidar Visa inlägg
    " Denna träning förutsätter givetvis att träningen, precis som när den utförs av vuxna, följer ett bra upplägg, stegras långsamt och att man använder bra teknik i alla övningar." (Styrketräning för barn är inte farligt och det kan påbörjas tidigt med rätt vägledning)

Hur många 12-14 åringar gör det på ett gym? Jag tycker att det du länka styrker det jag säger bara (läste inte första länken).
    Det jag skrev var rekommendationer, jag säger inte att du måste göra så. Allt det som hör till styrketräningen som mat, stretch och speciellt tekniken är någon som unga män har en tendens att hoppa över... Allt detta tillsammans kan verkligen slita snett!

Hitta på fakta? Visst "hämmar växten", det krävs grymt mycket, jag gjorde fel o jag är ändå 197cm. Så jag erkänner att det är ett dåligt gammalt argument som jag och många andra använder för att hålla unga killar borta! Men jag talar med erfarenhet när jag säger att det är "farligt"! Jag gjorde precis som alla andra, jag gick från 0 träning till riktig jävla överträning, pajjade ryggen totalt och kommer troligtvis ha problem med ryggen hela livet (dels för att jag är lång då också).

Jag sa också att du kan styrketräna från du föds i stort sätt, gör det bara rätt. Jag kommer fortfarande inte rekommendera att folk tränar TUNG Styrketräning innan 15-16 års ålder. Dels för det är "farligt", dels för att man mentalt inte är mogen nog.

Snabb fråga (av intresse), Varför har gymmet inte resurser till att hjälpa barn o ungdomar, när de kan hjälpa dem andra?
    Tycker det var lite elakt av dig att skriva att jag hittar på vartefter jag skriver (om det nu var riktat mot mig).

Mvh
    Reidar
    Det var riktat till dig.

Elakt? Du öppnade lite skönt med:
    Och va folk verkar okunniga?
    vilket jag tyckte satte tonen på samtalet.

Efter det så hävdade du att (rätta mig om jag har fel):
    • Det är 16 års gräns på gym.
    • Mellan 12 och 14 års ålder ska du endast träna med sin egen kropp som vikt.
    • Mellan 14 och 16 års ålder ska du träna på låg intensitet och mellan 12-15 repetitioner.
    • Först från 16 års ålder kan du träna på hög intensitet och färre repetitioner.
    • Övningar där du lyfter saker över huvudet hämmar din växt.
    Det är helt enkelt inte sant. Nu backar du visserligen från denna position, men jag hävdar att du inte kan styrka ett enda av dessa påståenden. Därav den lite provocerande kommentaren från mig.

Resten av det du skriver nu är dock sant. Barn och ungdomar bör inte träna styrketräning utan erfaren vägledning och bör inte släppas lösa i ett gym ens efter flera års träning. Att du kan skadas av felaktigt utförande gäller alla åldrar (och unga pojkar i ett gym fostrar inte god form och teknik själva), men poängen är att rätt utförd styrketräning kan utföras av ganska unga barn. Själva styrketräningen är inte farlig eller tillväxthämmande (om den vore det så skulle vi haft en hel landsbygd full av förkrympta bondpojkar, åtminstone förr, innan mekaniseringen).

När jag säger att barn och ungdomar inte är kan tas om hand på gym så menar jag kommersiella gym. Riktiga tyngdlyftnings-, styrke-, och atletklubbar har ofta utvecklad ungdomsverksamhet. Anledningen till att barn och ungdomar inte är välkomna på kommersiella gym är säkert flera, men den främsta är troligen rent kommersiella intressen (så klart). Det kostar att ha en kompetent tränare som håller i träningen. En tränare kan inte övervaka och hjälpa fler än en handfull ungdomar, så en sådan verksamhet blir arbetsintensiv och därför dyr. De flesta gym tillhandahåller inte riktig styrketräning ens för vuxna, så ungdomar finns inte på kartan.
    Senast redigerad av Baxpin den 2011-11-21 klockan 22:33.

Reg.datum
    Okt 2011

Standard

Citat Ursprungligen postat av Baxpin Visa inlägg
    Efter det så hävdade du att (rätta mig om jag har fel):
    Det är 16 års gräns på gym.
    Mellan 12 och 14 års ålder ska du endast träna med sin egen kropp som vikt.
    Mellan 14 och 16 års ålder ska du träna på låg intensitet och mellan 12-15 repetitioner.
    Först från 16 års ålder kan du träna på hög intensitet och färre repetitioner.
    Övningar där du lyfter saker över huvudet hämmar din växt.
    Ja menade inte att det är 16 års gräns på att vara på gym overall, jag menade att de flesta gym sätter själva denna gräns av en anledning.
    Resterande var rekommendationer. Och vad menar du med låg intensitet? Det skrev jag väll inte? Gjorde jag det så måste det blivit fel, förlåt. Det jag menade var att inte träna för tungt, men det kan man heller inte göra om man kör 12-15 rep med bra form. Sista reppet ska såklart alltid vara grymt jobbigt, du ska inte klara en till efter det! För mig är intensitet riktigt viktigt när man tränar, annars blire tråkigt. Man ska svettas!! En fotbollsmatch kan vara intensiv. Eller äre jag som är dåligt på Svenska och inte förstått vad intenstitet betyder? Aja för mig betyder det inte tungt + få reps. Det betyder fler reps, mer kondition, ja du förstår säkert hur jag menar, för jag vet inte hur jag ska förklara.

Sen en sak bara, du säger att det kostar att ha en kompetent lärare? Jag ser personer 18+ som är lika okunniga som barnen som kommer under barntimmen. Dessa får träna när de vill (på gymmet jag tränar på). Barnen är kanske lite mer "självmordsbenägna" än de andra så att säga iförsig, men ingen speciell skillnad.

Alltid kul att diskutera, det är bra att det finns lite liv på detta forum faktiskt Tillsammans kan vi få igång det tror jag, så man slipper se senaste trådar 2008.

MvH
    Reidar

Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Intensitet har en annan innebörd när det gäller styrketräning. Intensitet är ett mått på hur tungt du tränar relativt ditt 1RM under ett träningspass eller en grupp av pass. Intensitet uttrycks i procent. Ett relaterat begrepp är "volym" som är den sammanlagda vikten under ett träningspass eller en grupp av pass. Intensitet och volym relaterar till varandra genom att:

volym / antal repetitioner = genomsnittlig vikt

genomsnittlig vikt / 1RM x 100 = % intensitet

Intensitet är alltså en procentandel av 1RM. En intensitet på 70% av 1RM är således högre än en intensitet på 50% av 1RM. Intensitet är alltså inte en beskrivning av hur mentalt fokuserad och taggad du är, eller en beskrivning av din upplevelse av hur mycket du anstränger dig.

Det är skillnad på att träna ungdomar och vuxna. Du kan inte lämna en grupp unga killar ensamma med en skivstång och tro att de kommer sköta sig.

Trafiken på forumet är inte den mest intensiva (!), men det är fortfarande lite liv kvar...

Hemulen1 är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Okt 2010

Standard

Så snyggt skrivet!

Samma samband gäller egentligen i uthållighetsträning.

6ggr 600 i 3000-5000metersfart är högre intensitet än 12ggr 1000 i 10000-Halvmarafart. Intensiteten förhåller sig i relation till Maxfart eller 1RM i styrkelyft.

Var försiktig med att sitta framför datorn efter midnatt bara

Reg.datum
    Okt 2011

Standard

Tack för förklaring, grymt bra

Ja nej jag menar ju inte på hur taggad man är och så!

Men kan man inte träna kondition på hög intensitet? Det är mer så jag ser det, och då kan man alltid träna på hög intensitet utan att man har tunga vikter.

MvH
    Reidar

Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Vissa verkar vilja att intensitet ska betyda något i stil med "ansträngning". Det närmsta man kan komma i så fall är väl den fysikaliska storheten arbete, som är ett mått på den energi som går åt för att flytta en vikt en viss sträcka (på en viss planet). Som ni säkert minns från fysiklektionerna så är arbete = vikt x tyngdacceleration x sträcka. Det betyder att tunga vikter som flyttas långa sträckor (eller korta sträckor många gånger = repetitioner) kräver mycket energi. Inget konstigt. Men då tar vi inte hänsyn till tidsaspekten. I princip går det ju åt lika mycket energi om vi sprider ut träningen över hela dagen som om vi körde allt på en timme. Det behövs alltså något mer om vi ska komma till något som kan uppfattas som "intensitet".

Det naturliga är i så fall begreppet effekt, som är ett mått på mängden arbete som utförs per tidsenhet, alltså effekt = arbete / tidsenhet. Om vi plockar ihop formeln för arbete med formeln för effekt så får vi:

effekt = vikt x tyngdacceleration x sträcka / tidsenhet

Stora vikter som lyfts långa sträckor på kort tid utvecklar alltså mycket effekt. Här har vi kanske något som ligger nära beskrivningen "intensitet", om vi slår ihop alla vikter och alla lyftsträckor under ett träningspass.

Effektutveckling är också intressant från ett idrottsperspektiv eftersom förmågan att kunna utveckla mycket effekt på kort tid är viktigt i de flesta sporter. Tänk t.ex. på snabba start och stopp, hopp och kast, etc. Precis som allt annat så är det en förmåga du kan träna upp. Det är därför som de snabba lyften (styrkevändningar, frivändningar, ryck, etc) är viktiga träningsmoment för alla idrottare. Även om rörelsen inte är sportspecifik så tränas musklernas generella förmåga till effektutveckling. De verkliga experterna på effektutveckling är tyngdlyftarna där stora vikter förflyttas från golvet till över huvudet på bråkdelar av en sekund. Deras effektutveckling är helt fenomenal, omänsklig. Därför är det förståeligt att Leonid Taranenko var helt färdig efter sitt rekord 1987, även om lyftet bara tog någon sekund:

Reg.datum
    Okt 2011

Standard

Bra förklarat Mycket grundligt Dessa räkningsdelar av träningen är något som jag inte läst på mycket om så tack för förklaringen!

Det är aldrig för sent för att lära sig något nytt

MvH
    Reidar

Reg.datum
    Mar 2009

Standard

Arbete och effekt är väl inga begrepp som används vid utformning av träningsprogram, men däremot är volym, intensitet och vila (mellan set, mellan pass, mellan perioder) del av ekvationen för att balansera påfrestning och återhämtning.

+ Svara på ämne
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Behöver man kosttillskott för att bli muskulös?
    Av masweight i forum Kosttillskott
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-28, 22:15
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-15, 13:13
  3. kosttillskott för att bli muskulös
    Av omega i forum Kosttillskott
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-14, 15:23
  4. Gripen för att vara vältränad
    Av zeke i forum Styrketräning
    Svar: 2