+ Svara på ämne
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Effektivare träning utan ökad träningsdos

carlfred82 är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard Effektivare träning utan ökad träningsdos

jag har sedan någon månad tillbaka börjat träna lite mer. Tränar främst kondition för att bli snabbare på längre distanser (över 15km)
    Jag tränar 6 gånger i veckan, ganska blandat ( innebandy, kondition på gym, 2 pass löpning, 2 pass styrka)
    Min fråga är vad för muskelgrupper jag ska träna på gymmet för att nå mitt mål? nu har jag focuserat på mage och rygg, ingen ben träning alls. Behövs det när jag tränar benen med alla andra aktiviteter i veckan eller är det bättre att satsa på någon annan form av träning?

väldigt nyfiken på kommentarer

/Fredrik

Falken är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jan 2007

Standard Re: Effektivare träning utan ökad träningsdos

Huvudsaken är ju att man koncentrerar gymträningen till vad du ska använda styrkan till, i det här fallet löpningen. Då får man först och främst se vilka muskler som används och vad som kan göras för att öka prestationen i längdlöpning.

För att öka denna prestatation är det inte hypertrophy du behöver utan jag skulle föreslå explosiv styrketräning som visat sig ha goda egenskaper på längre löpning 5km+. Det är alltså inte den tunga styrketräningen du ska utöva utan mer uthållighetsträning och explosiv styrketräning. Som löpare har du ingen vinning av stora muskler

Så slutligen, du ska absolut träna även benen. Innebandy och annan aerobisk träning kan inte jämföras i belastning vad gäller styrketräning och vad du kan utveckla både för bättre prestation och i skadeförebyggande syfte.

Hoppas jag var någorlunda tydligt (är lite yr, var ute på en löprunda precis )

rtf
    rtf är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Feb 2008

tycker inte heller att du ska utesluta benen. där har du ju styrkan till löpningen och jag har själv tränat explosiv träning och det har gett mycket bra resultat för mig.. kan bara tala för mig iofösig.. fast jag tränade då 2,5-5 km löpning och inte så lång.. annars är styrketräningen mycke bra för förebyggnad av skador
    jobbar på världens största bicep

Reg.datum
    Feb 2008

explosiv träning? innebär det hög belastning? jag hade fått för mig att det var om man ville bygga större muskler, inte uthålligare men det kanske är felaktigt?
    Anledningen till att jag tidigare har valt bort benen är för att jag ville ha någon dag i veckan som jag vilade dom eftersom all annan träning har med benen att göra. Men ur träningssynpunkt kanske det inte gör något om man är trött i benen efter ett gympass när man kör kondition?

Förbättrar inte mage-rygg träning hållningen och samtidigt löparsteget?

Reg.datum
    Jan 2007

Jo visst gör du det. Även magen och ryggen är viktiga!

Explosiv styrketräning behöver inte vara avsedd för att bygga muskelmassa, plymetrisk träning en typ av explosiv träning som används mycket av idrottare för att uppnå bättre resultat!

Du kan väl se det så här, en overall fysik kommer förebygga risken för skador och i det långa loppet även förbättra din resultat. Mer löpartid och mer tid för förbättringar!

Det finns även en del forskning som visar på att styrketräning har goda egenskaper i att förbättra hastigheten på löpningen.

Och du behöver inte vara rädd för att lägga på dig för mycket muskelmassa, för det tar väldigt lång tid och som löpare lär du inte ha varken den tiden eller lusten att bära på dig mer än vad som är nödvändigt

Hade jag varit du hade jag definitivt inte uteslutat benträningen, börja med knäböj eller kör den uteslutande för den är verkligen en superövning!

Reg.datum
    Feb 2008

okej, tack för tipsen! får börja gå på benen lite och se hur det blir.
    Du verkar vara väldigt insatt, är det självlärt eller har du gått någon träningsrelaterad utbildning?

Reg.datum
    Jan 2007

Ja det tycker jag att du ska göra. Känn efter, lyssna på din kropp. Den säger oftast till lång tid i förväg om det är frågan om överträning eller början på en skada. Då får du lugna ner dig.

adamH är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Aug 2007

Tycker du ska träna samtliga muskelgrupper även på gym, dels för att du använder mycket även vid löpning men också för en schyst fysik

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Träning med kroppsvikt, bra träning?
    Av missan80 i forum Styrketräning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-27, 15:45
  2. Rosenrot för ökad presation?
    Av saktaibackarna i forum Hälsokost
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-15, 13:57
  3. Kosttillskott för ökad prestation
    Av carrie i forum Kosttillskott
    Svar: 6