+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: 1½ timme eller 4?

babun är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard 1½ timme eller 4?

Jag vet inte om denna fråga tagits upp förr, så ni får ursäkta mig om den ställs för andra gången nu.

Men är det bättre och tar det bättre att träna fyra timmar än vad det tar och träna en och en halv timme?
    Jag har fått för mig att om man tränar så länge som fyra timmar blir det inte någon större skillnad. Jag har för mig att jag hört att det är bättre o träna ett hårt pass i en och en halv timme än att träna 4 timmar. Vet inte riktigt hur jag ska förklara mig för att bli förstod på ett bra sätt. Men jag hoppas någon förstår.

Tack på förhand
    Med vänliga hälsningar, Babun.
    / Er trogna medlem, Babun. =)

adamH är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Aug 2007

Standard Re: 1½ timme eller 4?

Tänker du på styrketräning nu? har varken energidepåer eller fysisk ork att ge 100 i 4 timmar styrketräning dessutom bör skaderisken öka markant. däremot köra konditionsträning efter styrketräning vet jag vissa som gör för att bränna fett när styrekträningen har lagt beslag på glykogendepåerna

babun är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard Re: 1½ timme eller 4?

jag menade att köra bara styrketräning i 4 timmar.. MEn då vet jag att det är med andra ord inte så bra. Vill man träna mer så kan man köra konditionsträning efter styrketräningen.
    Tack så jättemycket för detta svaret.
    Jag har haft vänner som tränat styrketräning i flera timmar i streck och jag har sagt till dem att jag tror inte det gör någon direkt större skillnad och att det nog inte är så bra, då har de enbart fnyst åt mig och sagt att jag har fel.

SÅ det är oerhört skönt att få det bekräftat att jag inte var helt ute och cyklade med det jag sa till dem. Tack så mycket för detta bra svar.

Take care, Babun.
    / Er trogna medlem, Babun. =)

Robbbans avatar
    Robbban är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Aug 2010

Standard

Tänkte dra upp en gammal tråd här.

Att träna 1,5 timmar + är inte att rekommendera. 45 - 60 min skall ett träningspass ligga på, därefter går kroppen in i ett katabolt läge.

Så är du bland dom som kör 1,5 - 4 timmar idag så försök dra ner på passets längd, speeda upp lite! eller splita upp träningen.

Konditionsträning efter hårt styrkepass kan rent utsagt vara skadligt.
    Helst skall styrketräning och konditionsträning vara på enskilda pass, har du inte tid att sätta dessa på enskilda pass så skall konditionspasset vara innan styrkepasset.
    BB och Lic. Personlig tränare

Hemulen1 är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Okt 2010

Standard

Under mina elitsatsande år så sprang vi fartintervaller (korta max 400 meter) efter styrketräningen under uppbyggnadssäsongen. Det skulle bli lite väl kontraproduktivt att dela dessa pass på olika dagar. Blir lite för mycket belastning på varandra utan tillräcklig återhämtning.

Dock hade vi inte den hypertrofisökande styrketräning som det ofta talas om här.

Anser att styrkepassen ligger bra på 45-60 minuter. MEN det går ju inte blunda för flera elitfriidrottare som lätt tränar 2 timmar+ med stor dominans av styrkeinslag.

Vänligen

Robbbans avatar
    Reg.datum
    Aug 2010

Standard

Jag gjorde en liten inriktning på majoriteten av killarna på forumet, de flesta här skall precis börja eller har tränat några månader.
    Jag har själv tävlat i -85kg klassen m,m, men pga tidsbrist för seriös träning så tävlar jag inte längre men håller formen, dock inte samma som förr..
    Mina pass låg/ligger på 60 - 80 min, 80 min för rygg och ben, 60 för de mindre.

Hemulen1 är inte uppkopplad Medlem
    Reg.datum
    Okt 2010

Standard

Jag förstod vad du menade, det var bra skrivet

spidermans avatar
    spiderman är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    Maj 2009
    Blogginlägg
    6

Standard

Sen beror det givetvis på vilken intensitet man kör med. Vissa pratar 50% av tiden och då är det inte direkt applicerbart på dessa
    Ät bättre, ät mindre, gör av med mer.

Robbbans avatar
    Reg.datum
    Aug 2010

Standard

Nu snackar vi 100% träning under denna tiden, ingen minglande här inte !

veronica är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Apr 2011
    Blogginlägg
    1

Standard

Alla personliga tränare jag pratat med rekommenderar 45-60 min sedan avtar effektiviteten..
    Men man kan lägga 45-60 på morgonen o 45-60 min kvällen
    O dessa 45-60 min ska va effektiv träning

+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. varför protein en timme efter träning?
    Av Fredde i forum Kosttillskott
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-13, 19:45

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg