0,5 kg (3500kcal) är rekommenderad viktnedgång.
hej!
Undrar hur mycket som man kan gå ner i vikt per vecka utan att påverka näringsinnehållet allat för mycket?

0,5 kg (3500kcal) är rekommenderad viktnedgång.

Per vecka kanske man ska tillägga på ditt inlägg adam.

Självklart menade jag per veckaUrsprungligen postat av Falken
![]()
borde man inte kunna gå ner ännu mer på en vecka? O:

Visst kan man göra det, men det är inte rekommenderat. Varför? För att kroppen ska kunna få i sig alla näringsämnen krävs x-antal kcal och det är ett genomsnitt som uträknat till max 500 kcal per dag för ett "sund" viktminskning. Tränar du dessutom samtidigt så är det definitivt inte rekommenderat att ligga på mer minus.Ursprungligen postat av mly
Nu fattade jag inte riktigt. Ska man minska intaget 500 kcal per dag eller får man äta MAX 500 per dag?

Sorry, var lite otydlig. Genomsnittet för vad man kan minska näringsintaget med utan att utsätta kroppen är 500 kcal. Svar ja, du ska minska näringsintaget med 500 kcal, det är som sagt rekommenderat. Sen vad andra gör kan man ju diskutera
Jag säger inte att det är rätt eller fel, bara en allmän rekommendation. Personligen så håller jag med men förstår samtidigt överviktiga som kan tycka att det låter väldigt lite.
men jag har ju ingen aning om hur mycket jag stoppar in i mig nu.. jag har ingen koll på det. men jag antar att jag för räkna ut det på något sätt! jag kör den här stilen; jag äter en eller två mackor till frukost, äter lunch, men inte så att jag blir mätt, precis innan man börjar känna mättnadskänslan, samma sak med middagen, sen äter jag inget mer och absolut inget efter klockan sju.

Precis! Därför får man räkna kalorier om man ska ha stenkollUrsprungligen postat av mly
Det är faktiskt ett väldigt bra och kontrollerat sätt att uppnå en sund viktminskning. Antingen så får du registrera varje måltid eller så får du använda något program.
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)