+ Svara på ämne
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Få bättre aptit

passworder är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard Få bättre aptit

Jag väger 59kg och är 189cm lång och har länge velat gå upp i vikt. Jag har snarare lärt mig mer om näringslära och biologi än att lägga på mig en massa kilon under dessa år.

Det är så att jag har en oerhört dålig aptit. Den enda form av mat jag kan äta mig mätt på är hamburgare, pizza och annan köpmat som jag tycker är god. Men jag brukar fortfarande inte orka lika mycket som andra människor, i synnerhet inte de i samma ålder. Kommer det till vanlig mat och exempelvis mackor så mår jag helt enkelt illa och känner mig mätt i förskott så länge det inte är något gott pålägg. Hade det bara varit smaken så hade man ju kunnat tvinga i sig maten, men nu blir jag mätt och det finns inte något man kan göra åt det. Jag står helt enkelt inte ut med att äta torrmackor utan att ha kött/fisk eller något liknande på det. En del av detta är förvisso positivt men hur än mycket kunskap man kan tänka sig ha om hur man ska gå tillväga för att gå upp i vikt, så är ju det meningslöst om man inte har aptiten att äta. Därför är det oerhört störigt att läsa alla gå upp i vikt artiklar som får det att låta så simpelt.

Så jag undrar vad man kan ta sig till för att få bättre aptit. Nu har jag dessutom planerat att börja träna upp konditionen och då kommer jag att gå ännu mer i underskott av energi, så det är viktigt att jag trycker i mig kolhydrater innan passen. Men hur ska jag kunna göra det utan någon aptit. I mitt nuvarande tillstånd så går jag varken upp eller ner i vikt. Äter jag mycket mindre så stannar jag på samma vikt, äter jag mycket mer stannar jag också på samma vikt. Hade jag överdrivit med maten lite så fungerar det förhoppningsvis, men då måste jag kunna äta.

Tacksam för svar. Däremot så kan jag skriva redan nu att jag inte kommer att få bättre aptit av att träna som många tar för givet. Någon ändring i ämnesomsättning kommer inte heller förändra min aptit med tanke på att min ämnesomsättning är i full-throttle redan.

daniel är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Feb 2007

Standard Re: Få bättre aptit

Att träna behöver inte betyda bättre aptit, speciellt inte konditionsträning. Får snarare sämre aptit än vanligt! Handlar väl snarare om att kroppen lär sig bättre att ta hand om energin.

Jag kan känna igen mig i din beskrivning en del. Dock inte så extremt (vägde 60kg på 180cm), idag 2 år senare väger jag 82 kg på samma längd.

Frukosten hade jag så förbannat svår att sätta i mig, det gick helt enkelt inte, trodde jag. Till slut så tryckte jag i mig, det tog ibland 1 timme innan jag fått ner mig allt och det pågick några veckor. Till slut gick det lättare och lättare och idag går det helt utan problem. Jag tror att man måste vänja kroppen att den får mer, på så sätt också få en ökad aptit.

Tillsammans med frekventare måltider och samtidigt mindre (varannan timme) ungefär så gick det sakta men säkert uppåt. Gainer och protein drack jag i början men det gav föga, utan det räcker långt mycket längre med vanlig mat + att jag drar en egenkomponerad drink efter träning som ger bra. Du kan även ha en klocka som ringer och säger när det är dags för mat, det är inte så dumt som det låter.

Att du käkar pizza och hamburgare tror jag inte vidare på, visst det kan säkert fungera men man kan göra samma sak med "vanlig" mat.

Nu vet inte jag varken vad du tränar eller vad du har testat för att få bättre aptit. Men, av egen erfarenhet så kan jag säga att tvinga i sig till en början gav mig bättre aptit i slutändan.

Slutsatsen av det jag vill få fram är att du ska tvinga i dig mat, det går bara man verkligen vill. Till slut kommer det förhoppningsvis (funkade på mig) få mer aptit.

Idag har jag en sjuklig aptit och kan äta en megastor måltid vid sex och vara vrålhungrig igen vid halv åtta...

adamH är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Aug 2007

Du får helt enkelt försöka äta hur mycket det än tar emot. Det finns inget mirakelpiller som gör att man blir mer hungrig eller pulver för ökad aptit (om än väldigt måttligt)..

B-vitamin sägs öka vitaminen men hur mycket det har jag inte en aning om och det är säkerligen ganska reducerade mängder.

Reg.datum
    Feb 2008

Problemet är bara att även fast jag lyckas tvinga i mig 3-5 tuggor, så blir det en gräns till slut. Det är som kroppens skydd för att man inte ska kunna äta ihjäl sig och sådana impulser går inte direkt att gå emot. Men jag ska prova att tvinga mig eftersom det fungerade för er. Det måste dock vara något psykologiskt eftersom viss typ av mat fungerar att äta, medan övrig mat gör en mätt i förskott innan man ens har börjat äta den.

Citat Ursprungligen postat av daniel
    Nu vet inte jag varken vad du tränar eller vad du har testat för att få bättre aptit.
    Just nu tränar jag bara Tennis, men förut styrketränade jag.

Frukosten hade jag så förbannat svår att sätta i mig, det gick helt enkelt inte, trodde jag. Till slut så tryckte jag i mig, det tog ibland 1 timme innan jag fått ner mig allt och det pågick några veckor. Till slut gick det lättare och lättare och idag går det helt utan problem. Jag tror att man måste vänja kroppen att den får mer, på så sätt också få en ökad aptit.
    Skönt att höra eftersom jag känner igen mig lite där. Då kanske det inte är hopplöst trots allt.

daniel är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Feb 2007

Hopplöst nej. Det är aldrig hopplöst, det gäller att kämpa och stå i sig. Självdisciplin.

Nu ser ditt problem aningen större ut än mitt var tidigare, men jag betvivlar inte att du kommer kunna gå upp i vikt.

Har du testat att ta in flytande föda i större utsträckning?

Reg.datum
    Feb 2008

Har du testat att ta in flytande föda i större utsträckning?
    Nja, under en period förut så tog jag två stycken gainers varje dag som mellanmål eftersom de är mycket enklare att få i sig samtidigt som jag tröck i mig en oerhörd massa bananer. Jag är ganska säker att jag gick upp i vikt ganska snabbt av detta (ca 1-2kg på 1 vecka). Men så fort jag slutar med det så kommer jag ju komma tillbaka till ursprungsläget, så jag tror att öka aptiten kommer att vara bättre i längden för den delen. Då kommer jag automatiskt att fortsätta äta mycket.

Reg.datum
    Aug 2007

Har du testat att verkligen försöka äta, att trycka i dig maten? Är du deprimerad eller röker du? Tänker mest på saker som kan spela in på aptieten, så ber om ursäkt om det anses som oförskämda frågor

Uppenbarligen KAN du äta mer än vad du gör eftersom du kan klämma en pizza men inte "vanlig" mat. Så försök och ser hur det går, längre än en vecka.

Reg.datum
    Feb 2008

Citat Ursprungligen postat av adamH
    Har du testat att verkligen försöka äta, att trycka i dig maten? Är du deprimerad eller röker du? Tänker mest på saker som kan spela in på aptieten, så ber om ursäkt om det anses som oförskämda frågor

Uppenbarligen KAN du äta mer än vad du gör eftersom du kan klämma en pizza men inte "vanlig" mat. Så försök och ser hur det går, längre än en vecka.
    Jag har börjat trycka i mig mat nu sedan igår. Får hoppas att det ger resultat. Jag lyckades trycka i mig en frukost som åtminstone är 3-4 gånger större än vanligt åtminstone. Jag röker inte, däremot skulle jag anse mig själv som smått nedstämd, möjligtvis smått deprimerad.

Reg.datum
    Aug 2007

Jag har börjat trycka i mig mat nu sedan igår. Får hoppas att det ger resultat. Jag lyckades trycka i mig en frukost som åtminstone är 3-4 gånger större än vanligt åtminstone. Jag röker inte, däremot skulle jag anse mig själv som smått nedstämd, möjligtvis smått deprimerad.
    Trevligt att det går "framåt" i alla fall. Hoppas det går bra och överdriv inte matintaget. Nedstämdhet kan ha stora effekter på just aptiteten, har haft träningspolare som slutat käka mer eller mindre men det har varit under kortare perioder. Berätta gärna hur det går i fortsättningen.

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Blir det bättre?
    Av johnjohn i forum Styrketräning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-12, 09:41
  2. Ju mer muskelr desto bättre förbränning
    Av Bullmamma i forum Styrketräning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-25, 00:48
  3. Må bättre av träning?
    Av penople i forum Övriga diskussioner
    Svar: 3