+ Svara på ämne
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Kreatin

possi är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard Kreatin

Någon som har lust att ta upp lite för- och nackdelar med kreatin? Tänkte börja ta kreatin men är inte helt klok på hur det är och vad det finns för bi-effekter med mera. Skulle vara bra att få lite tips!

tack
    / Possi

adamH är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Aug 2007

Standard Re: Kreatin

kan säga det jag vet.
    • Kreatin binder vätska, du kommer gå upp i vikt

Kreatin används för ökad prestation, du kan bli lite snabbare, lite starkare. Ta något extra kilo.

Kreatin finns i flera former, mikroniserat osv.

Kreatin kan orsaka finnliknanade utslag (fått själv), magproblem eventuellt dehydrering om man itne dricker tillräckligt mycket (mer än normalt).

Kreatin tas bäst i samband med mat (om man får magproblem, har själv märkt att det blir bättre)

Kreatin ska inte användas av personer med njurproblem. Detta är väldigt diskuterat, om det kan skada eller ej men enligt många så är det inte riktigt bevisat eller motbevisat.

Kreatin finns i pulver och kapselform. Mig veterligen så är pulverform bättre, då kroppen slipper att bryta ner kapseln som bara är onödig egentligen. Bara om det smakar skit vilket kreatin inte gör. Kreatin har en "neutral" smak.

Personligen tar jag 1 msk per dag, utan uppladdning och det fungerar perfekt. Jag vet inte om detta med uppladdning är ett "försäljningstrick" eller ej. Men jag har inget behov för det.

Det finns även "non-responders", personer som inte svarar på kreatin och inte får några märkbara resultat i form av viktökningar eller ökat repsantal.

Man får inte muskler av kreatin utan du får muskler genom den ökade belastning du kan utvinna genom att använda kreatin.

Det var nog det jag hade på skallen. Kanske dyker upp något senare.

the_thimmy är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Feb 2008

Kan kreatin användas mer än till styrketräning? tex löpning osv?

Edit: Mer specifikt är det fotboll det isåfall ska användas.

piip är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2007

Citat Ursprungligen postat av the_thimmy
    Kan kreatin användas mer än till styrketräning? tex löpning osv?

Edit: Mer specifikt är det fotboll det isåfall ska användas.
    Jepp!

Kan fylla på med lite:

Kreatin hjälper till att förse kroppens muskler och nervceller med energi

Kreatin KAN ha bi-effekter så som du skrev adamh, dehydrering på grund av minskad mängd vatten i blodet. Därför är det viktigt att alltid dricka mer vatten än vanligt när man intar kreatin. Njurproblem är som sagt också en diskuterad fråga.

Kreatin har visat sig effektivt på vissa muskelsjukdomar och behandling av dessa. Man har sett ökad styrka bland patienter vilket är trevligt!
    Pumpin iron!

fobek är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Feb 2008

Kreatin är i pincip det som fungerar bäst av alla kosttillskott i preationsförbättrande syfte.

Vad är skillnaden på exempelvis kre-alkalyn och kreatin monohydrat?

Tänker mest i tillverkningsprocess och varför man behöver MINDRE kre-alkalyn än monohydrat..

Reg.datum
    Aug 2007

Kommer lite mer som jag kom på..

*Explosiva rörelser svara bäst på kreatin
    *Kreatin funkar bäst på "snabba" muskelfiber (se ovan)
    *Eftersom man lägger på sig vattenvikt kan kreatinets fördelar tas ut av dess nackdelar om man tränar exempelvis löpning. Inte bra att vara tung.
    * Alla svarar inte på kreatin. Det finns de personer som inte kommer svara på kreatin som också brukar kallas "non-responders". Man kan bli en responder om man tar kreatin med snabba sockerarter (snabba kollisar).
    * Rapporter om att man lägger till vitamin-B till sin kreatin-kur kan ge bättre resultat.

piip är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2007

Citat Ursprungligen postat av adamH
    Kommer lite mer som jag kom på..

*Explosiva rörelser svara bäst på kreatin
    *Kreatin funkar bäst på "snabba" muskelfiber (se ovan)
    *Eftersom man lägger på sig vattenvikt kan kreatinets fördelar tas ut av dess nackdelar om man tränar exempelvis löpning. Inte bra att vara tung.
    * Alla svarar inte på kreatin. Det finns de personer som inte kommer svara på kreatin som också brukar kallas "non-responders". Man kan bli en responder om man tar kreatin med snabba sockerarter (snabba kollisar).
    * Rapporter om att man lägger till vitamin-B till sin kreatin-kur kan ge bättre resultat.
    Var hittade du det med att man kan bli responder om man tar kreatin med snabba kolhydrater?
    Pumpin iron!

Reg.datum
    Aug 2007

Läste någon studie, ska försöka hitta länken

Reg.datum
    Aug 2007

Kan vi inte klistra trådar som tar upp kosttillskott i helhet? slipper det komma samma frågor och så vidare..

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg