Har efter att nu har kört i två år i streck på samma träningsprogram tänkt att det är dags för att lägga om det hela. Har testat mig fram längst vägen och har nu kommit fram till en, enligt mig, schyst kosthållning som jag trivs med.

Satsar på mat, inte kosttillskott
Kommer att satsa på maten och helt utesluta kosttillskott. Detta mycket på grund av att jag inte tycker att kosttillskott är aktuellt för mina mål. Dessutom vill jag bygga så naturligt som möjligt. Det vill säga jag vill inte ha några "hjälpmedel" i form av protein och kreatin eller annat. Jag tror jag kan optimera min träning rätt bra bara genom kosten.

Kolhydrater i centrum
Jag har den senaste tiden lagt till allt mer kolhydrater till min kost vilket har resulterat i mycket bra resultat. Har inte lagt på mig speciellt mycket fett utan mest muskelmassa. Har byggt bra de senaste månaderna sedan jag la om min kost med mer kolhydrater. Det gäller såklart mest komplexa kolhydrater i form av potatis och havre/råg.

Träningen
Har lagt om min träning en del. Det gäller egentligen inte själva programmet utan snarare utförandet. Kommer köra mycket mer explosivt i koncentriska rörelsen medan "nedsläppet" (excentriska) rörelsen kommer fortsatt vara kontrollerad men inte alls i lika långsamt tempo som tidigare.

Så länge jag kan köra kontrollerade rörelser med rätt teknik kommer jag fortsätta lasta på med mer vikt även om jag har gått tillbaka lite från tidigare träningsprogram där jag körde tyngre men kanske inte alltid fullt kontrollerat på sista rep.

Någon som kört liknande upplägg?