+ Svara på ämne
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Bygga muskler på vegetarisk kost.

dread är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Jan 2008

Standard Bygga muskler på vegetarisk kost.

Jag har tänkt börja styrketräna. Jag har tränat tidigare och har okej koll på övningar och så. Vad jag behöver tips och råd om är hur jag på effektivast sätt bygger muskler på vegetarisk kost. Jag äter enligt mig själv en väldigt varierat och bra kost. Allt från soja, quorn, linser, böner, baljväxter, fröer, kärnor till spannmål,potatis, grönsaker och frukt. Men som vegetarian så får man i allmänhet i sig mindre protein än någon som äter kött. Jag har därför köpt ett sojaproteinpulver som jag tänkt äta i samband med min träning: http://www.gymgrossisten.com/cgi-bin... r&artgrp=255

Har även hittat detta: http://www.fitnessbutiken.se/product_in ... 655f5d0d38
    Någon större skillnad dem emellan?

Är detta ett okej proteinpulver? Vilket sojaprotein rekomenderas annars? Jag vet att det inte ska vara lika effektivt som vassleprotein, men jag vill ha mitt protein helt vegetabiliskt.

Jag har tänkt träna 2-3 ggr i veckan och då framförallt för att bygga muskler. Hur ska jag dosera och äta mitt proteinpulver? Hur ofta, hur mycket mm? Bör jag komplettera med någon annan speciell kost eller kosttillskott?

Jag är smal i min kroppsbyggnad. 173 cm lång, 60 kilo och 18 % kroppsfett.

Seriösa svar tack!

piip är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2007

Standard

Att bygga muskler på en vegetarisk kost är precis likadant som en icke-vegetarisk kost. Skillnaden är precis som du säger att det kan bli svårt med protein, men du äter ju mycket baljväxter och andra vegetabiler som innehåller bra med protein. Du kan räkna med att äta ungefär 1,5-2 gram protein per kilo kroppsvikt. Så väger du 70 kg så sikta på att få i dig cirka 140 gram protein per dag. Var även noga med att du får i dig även andra viktiga mineraler och vitaminer. Kan du inte få i dig detta genom din vegetariska kost så kan du alltid ta tillskott, finns bra och billiga vitamintilskott som du säkert vet.

Som vegeterian så är man ofta mer medveten och diciplinerad mot någon som äter en vanlig kost så jag tror det kan vara med en fördel för att bygga muskler. Som vanligt kör du 8-12 repitioner cirka för hypertrofi.

Angående sojaproteinet så har jag själv ingen erfarenhet, men skillnaden mellan sojaprotein och vassleprotein ska vara vädligt marginell. Det kan hända att sojaprotein inte innehåller alla essentiella aminosyror men då kan du satsa att på få i dig dessa med en variead proteinrik kost. Proteinet kan du ta när som helst på dagen, det spelar egentligen ingen större roll men du kan försöka ta det 1 timme efter träning. Men glöm inte kolhydraterna så du orkar dig igenom träningspassen med bästa resultat.
    Pumpin iron!

dread är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Jan 2008

Standard

Verkar vara samma sak som gäller som vegetarian eller inte. Här är en fungerande länk till proteinpulvert jag köpt http://www.gymgrossisten.com/cgi-bin/ib ... artgrp=255

Det står att Prosoy innehåller alla nödvändiga aminosyror och håller ett högt BCAA värde, så jag antar att det inte kommer vara brist på aminosyror heller?

adamH är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Aug 2007

Standard

Jag har en polare som är vegetarian och tränar, det går jättebra för honom. Så det är inga problem att köra på.

piip är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2007

Standard

Du behöver inte oroa dig, så länge du sköter allt bra och äter tillräckligt mycket så kommer allt gå fint. Har du dålig koll på ditt dagliga intag kan du alltid räkna kalorier.
    Pumpin iron!

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. bygga muskler bränna fett
    Av trosten i forum Styrketräning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-01, 17:18
  2. Bygga större muskler
    Av nemo i forum Styrketräning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-13, 00:13
  3. Bygga muskler och samtidigt bränna fett
    Av ekso i forum Styrketräning
    Svar: 2