+ Svara på ämne
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Träning och befarad muskelinflammation

morningtrain är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Nov 2007

Standard Träning och befarad muskelinflammation

Jag har de senaste två månaderna endast kört löpning och från förra veckan har jag också börjat lägga in lite styrketräning. När jag tränade bröst (stående cable cross over) i morse så knakade det till i axeln och sedan dess har jag ganska ont i axeln. Jag har tidigare haft lite känning i axeln men inte vetat vad det berott på. Nu fruktar jag att axeln är överansträngd och i värsta fall något förstadie till en muskelinflammation.

Jag skulle behöva lite input från någon som vet...;

-Om det visar sig vara muskelinflammation, kan jag fortfarande träna andra saker (andra muskelgrupper i styrketräning så länge jag inte känner smärta i axeln)?
    -Kan jag löpträna som vanligt med muskelinflammation i axeln? (läste någonstans att man inte ska träna cardio alls vid muskelinflammation (?))
    -Vilka receptfria/receptbelagda läkemedel är att rekommendera för att behandla axeln - har fått tips på Voltaren gel tidigare

Tacksam för svar!

allgood är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Nov 2007

Standard

Det är aldrig kul med muskelinflammation. Jag lider med dig. Har faktiskt själv haft en i axeln och jag fick rådet att inte fortsätta med någon form av träning. Vila, vila vila. Varför? Jo för att man anstränger axeln i princip i allt man gör, mycket även i cardioträning.

Det kan inte vara rotatorcuffarna som spökar heller?

Mitt råd hade varit att gå till läkare och kolal upp, få utskrivet anti-inflammatorisk medicin och gå efter läkaren råd. Tror att volteran bara är smärtdämpande? Det kan ju vara mer än en muskelinflammation därför är det bäst att gå till läkaren, det kanske inte är så farligt som man vill tro utan det kanske räcker med lite vila.
    All good is bad

daniel är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Feb 2007

Standard

Hade själv känningar i axeln efter att ha kört hantelpress. Något gick väldigt fel och det knackade bara till sen gjorde det ont något så ini******. Jag blev förskräckt men testade att köra några andra bröstövningar, bänkpressen gick fint men inte flyes och hantelpress. Antagligen måste det varit några balanserande muskler som gick åt skogen.

I allafall så väntade jag cirka fyra veckor, körde lite rotator cuff träning och vips så var det helt borta. Jag vet dock inte vad det var, men jag trodde aldrig för något i världen att det skulle läka så snabbt som det faktiskt gjorde.

Men nu är det som sagt helt bra i axeln igen och jag kan köra alla bröstövningar igen. Som tur är!

Om du ska köra på receptfria salvor som zon och voltaren så se till att det är ANTI-INFLAMMATORISKA och inte enbart smärtstillande. Jag har testat vissa av dessa salvor och de fungerar som utlovat.

Men som tidigare talare sa, uppsök läkare, kolla vad han/hon säger och utgå ifrån det. Det är onödigt att göra det värre eller faktiskt orsaka en muskelinflammation.

morningtrain är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Nov 2007

Standard

Tack för snabba och givande svar!

Köpte Voltaren på lunchen som enligt text är inflammationsdämpande (samt smärtlindrande). Jag ska också följa rådet att besöka läkare men tänkte vänta några dagar för att se hur "skadan" utvecklar sig. Muskelinflammation inträffar väl ändå först efter en skada eller överansträngning? Med lite tur är detta en överansträngning/sträckning även om jag aldrig haft så ont tidigare. Det är inte "skönt-ont" som hårdträning kan vara utan definitivt något annat...

Smärtan ligger nästan rakt ovanpå axeln, i linje med trapezius muskelfäste mot axeln. Jag känner faktiskt av smärtan när jag vrider huvudet åt motsatt håll. Dessutom har jag svårt att lyfta armen ovanför axelnivå. Jag känner också av smärta när jag vrider ut armen - dvs den rörelse man gör när man tränar rotatorcuffarna (blev tvungen att kolla upp rörelseexempel på träning av rotatorcuffarna). Det kan mycket väl vara någon av dessa muskler som tagit skada (dvs de som roterar axeln).

Så otroligt frustrerande och synd när man kommit igång bra med träningen... Jag hoppas verkligen det bara är en ordentlig sträckning eller överansträngning och inte att det är/utvecklas till en muskelinflammation. Är det förresten ett tydligt tecken på inflammation om smärtan håller i sig mer än ett visst antal dagar?

allgood är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Nov 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av morningtrain
    Tack för snabba och givande svar!

Köpte Voltaren på lunchen som enligt text är inflammationsdämpande (samt smärtlindrande). Jag ska också följa rådet att besöka läkare men tänkte vänta några dagar för att se hur "skadan" utvecklar sig. Muskelinflammation inträffar väl ändå först efter en skada eller överansträngning? Med lite tur är detta en överansträngning/sträckning även om jag aldrig haft så ont tidigare. Det är inte "skönt-ont" som hårdträning kan vara utan definitivt något annat...

Smärtan ligger nästan rakt ovanpå axeln, i linje med trapezius muskelfäste mot axeln. Jag känner faktiskt av smärtan när jag vrider huvudet åt motsatt håll. Dessutom har jag svårt att lyfta armen ovanför axelnivå. Jag känner också av smärta när jag vrider ut armen - dvs den rörelse man gör när man tränar rotatorcuffarna (blev tvungen att kolla upp rörelseexempel på träning av rotatorcuffarna). Det kan mycket väl vara någon av dessa muskler som tagit skada (dvs de som roterar axeln).

Så otroligt frustrerande och synd när man kommit igång bra med träningen... Jag hoppas verkligen det bara är en ordentlig sträckning eller överansträngning och inte att det är/utvecklas till en muskelinflammation. Är det förresten ett tydligt tecken på inflammation om smärtan håller i sig mer än ett visst antal dagar?
    Ja, du får hoppas att det bara är någon sträckning. Vila ett par dagar och känn efter. Blir det bättre så kanske du kan fortsätta. Men som sagt, axlar är speciellt utsatta och det är vanligt att man får skador i axlarna. Jag hade besökt läkare oavsett, för att vara på säkra sidan. Men du kan kolla om det lägger sig efter ett par dagar med anti-inflammatorisk salva och sedan uppsöka specilist.

Hoppas det går bra för dig!
    All good is bad

+ Svara på ämne

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. Snus och träning
    Av pirre i forum Motion och kondition
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-05-08, 06:19
  2. Andning och träning
    Av godoz i forum Styrketräning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-07, 20:35
  3. Träning och alkohol
    Av _Jonas i forum Styrketräning
    Svar: 1