+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Tillskott

VhaM är inte uppkopplad Ny medlem
    Reg.datum
    Nov 2007

Standard Tillskott

Sorry om det varit uppe tidigare.
    Aja
    Jag har nu tränat gym ett halvår efter eget schema utan tillskott, men skulle va kul med lite hjälp på traven eller vad man ska säga.

Så vad har ni för tips på tillskott? Det enda jag vill är att köpa 1 produkt, att dra i mig efter gymmet, jag har kollat lite på den här http://www.farmacia.cc/product/product. ... &visible=2
    och tycker den verkar riktigt bra av vad som står, och den verkar billig. men vad tror ni? Kan de va nått för en "nybörjare" å börja dra i sig efter träningen?

Skulle va riktigt schyst om ni kunde komma med lite tips.

daniel är inte uppkopplad Erfaren medlem
    Reg.datum
    Feb 2007

Standard

Hej och välkommen till forumet!

Aboslut, om det är något du ska börja med så har du hitta rätt. Det du länkat till är en Gainer, en blandning mellan snabba kolhydrater och protein. Ta det efter träningen för snabbare återhämtning.

Det viktigaste är hur som helst att du sköter kosten, då får du i dig högvärdiga näringsämnen.

Tycker du har gjort ett bra val om du kör på en gainer!"

Reg.datum
    Nov 2007

Standard

Tack för svaret, men det blev inte den där. Utan jag köpte Whey-100 och Kreatin som kommer blandas med whey-100:an. Kom på att de är mer protein jag behöver och inte så mycket kolhydrater, för det får jag redan från den vanliga maten jag äter. Låter det bra Daniel?

Reg.datum
    Feb 2007

Standard

Nja, jag vet inte om jag hade gjort som du.

Saken är att efter träning är dina glykogenlager tömda och behöver snabbt fyllas på för återhämtning och nya krafter. Det gör du genom att äta snabba kolhydrater direkt efter träning. De kolhydraterna du får i dig under dagens mat har inget med dessa nivåer att göra som sker under träning. Glykogenlagret är till för att snabbt ge kroppen energi.

En gainer innehåller både snabba kolhydrater och protein. Det är viktigt att poängtera att det är snabba kolhydrater. Själva proteinpulvret behövs om du får i dig för lite protein under dagen. Det det är kroppens egna byggstenar. JAg tror dock att du kan få i dig hela ditt behov av protein genom din vanliga kost.

Kreatin är visserligen rättså bra, men däremot ingen mirakelpulver. Du kommer öka i övningarna men inget jag skulle rekommendera i längden.

Reg.datum
    Nov 2007

Standard

Jag avbröt min beställning. Så du tycker alltså att jag ska köra på gainer? istället för t,ex Whey-80? Det jag är ute efter är ett tillskott som ja kan dra i mig efter träningen. Så då är en gainer det bästa enligt dig eller? Kan du länka till några bra gainers kanske?

Reg.datum
    Feb 2007

Standard

Är det energi och muskeluppbyggnad samt återhämtning du vill ha så är det en gainer du ska ha. Absolut.

Jag ska länka dig lite gainers här:

Mass FX från Farmacia.cc
    http://www.farmacia.cc/
    Pris: 69kr för 1 kg
    Omdöme: Smakar bra och blandar sig bra med vatten. Har inte testat med mjölk.
    Levereas i påse om 1kg

Twinlabs Mass fuel (dyr)
    Finns i de flesta stora shopparna
    Pris: 152kr för 1kg
    Omdöme: smakar skit men blandar sig bra.
    Leveras i fin burk med skruvlock

Alltså, jag har använt en del och jag förstår inte varför man ska köpa en dyr från Twinlabs jämfört med en billig från FX. Visst, det kan variera i råvarorna men du betalar mest för marknadsföring och en "fancy" burk på twinlabs. Jag rekommenderar att du kör på Mass FX. Köp på dig mer än 1kilo bara för det räcker inte så länge.

Du kan även blanda din egen gainer genom att köpa ett protein Whey (vassle) och blanda med maltodextrin (kolhydrater). Det blir billigare och då kan du även själv kontrollera hur mycket kolhydrater och protein du väljer att stoppa i dig.

Reg.datum
    Nov 2007

Standard

Tack för att du vill hjälpa till Daniel, uppskattas. Men jag har nu bestämt mig för att inte köpa nånting xD.
    Det är så att jag väger ungefär 85kg och är 1.75 lång, så jag har lite fett på kroppen. I och med det så hörde jag av min Morbror som förr ägde ett eget gym och kan detta med kost och allting väldigt bra.

Han säger att det inte är nå bra att äta nå tillskott så länge man bygger muskler och man har lite övervikt. Då det är lättare att lägga på sig extra fett, och jag borde vänta tills jag har fått bort de mesta av fettet på kroppen innan jag börjar använda kosttillskott.

Han säger att jag borde köra mitt styrketräningspass och efter det sätta mig på spinningcykeln i kanske 45min i ganska lagom tempo, och bara cykla och försöka hålla samma puls hela tiden. Då jag då får bort onödigt fett men samtidigt bygger muskler efter ett hårt styrketräningspass. Så det är nog det jag kommer köra på och sedan också gå raska kvällspromenader med lite jogging på en 45min så jag först och främst får bort lite fett.

Tycker du att det låter bra Daniel?

Man ska ju inte cykla stenhårt då man bryter ner muskler, men jag har aldrig hört om det här faktiskt. Att efter gymmet cykla i lagom tempo i 45min-1h.

Sen kommer jag nog bara äta bananer och riskakor direkt efter träningen.
    Och sedan när jag kommer hem 20min senare äta riktig mat.

Reg.datum
    Feb 2007

Standard

För att bygga muskler så krävs det att du ligger på ett kaloriöverskott. Du kan alltså inte banta samtidigt som du bygger muskler, då kommer dina muskler få för lite näring och det blir en katabol (muskelnedbrytande effekt).

Jag kan hålla med din morbror om att det inte alltid är nödvändigt med kosttillskott. Men får du tillräckligt med protein genom din vanliga kost så är det helt okej.

Kosttillskott har ingenting med din fettvikt att göra. Det är ett komplement till din vanliga kost. Om du inte hinner, eller av en eller annan anledning inte får i dig tillräckligt med proteiner under dagen så är det schyst med ett proteintillskott. Protein är kroppens egna byggstenar och spelar en stor roll för din muskeluppbyggnad.

Jag är med på vad din farbror menar med att köra spinningpass efter styrketräning. Det är då dina glykogenlager är tömda och kroppen börjar ta energi från kroppsfettet.

Jag skulle vilja veta lite mer om dina mål innan jag säger något mer. Vill du bli relativt stor så rekommenderar jag dig att först bygga muskler och sedan gå ner i fettvikt. Alltså att du delar upp det i två olika faser, en där du bygger muskler och en där du går ner i fettvikt.

En sak som är säker, är att du bygger muskler när du ligger på kaloriÖVERSKOTT. Om du ligger på underskott kommer du inte att bygga muskler och kan leda till undernäring om du tränar hårt samtidigt. Var aldrig rädd för att äta, men ät bra och se till att kroppen får det den behöver i form av protein, kolhydrater och viktiga fetter.

Förövrigt är bananer inte särskilt bra efter träning. Bananer är en allmän ”myt” om att det skulle innehålla det man behöver efter träning, snabba kolhydrater. Men näringen i en banan är väldigt fattigt. Blanda istället två ägg (alt äggvitor) tillsammans med fiberhavregryn och mjölk.

Reg.datum
    Nov 2007

Standard

Mitt mål med min träning är ju att få en rätt vältränad kropp, nu har jag ju lite övervikt. Hur tycker du jag ska lägga upp det? Köra enbart kondition och få bort lite fett i kanske 2 månader, och ligga på kaloriunderskott, förat sedan köra på med gymningen igen och ligga på överskott och äta mycket proteiner och bygga muskler?

Reg.datum
    Feb 2007

Standard

Svar nej, det är ytterst onödigt att FÖRST gå ner i vikt och sedan bygga muskler. Då blir det dubbelt arbete. Bygg muskler först och gå ner i vikt sedan.

+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

1. omega-3 tillskott under deff
    Av nils åberg i forum Kosttillskott
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-05, 19:43
  2. Kost-tillskott
    Av Timie i forum Styrketräning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-03-29, 13:20
  3. protein tillskott och reaktioner
    Av lillruffset i forum Kosttillskott
    Svar: 4