Jag har länge funderat på att börja äta vegetariskt. Inte på grund av att inte tycker behandlingen av djur inte är humana utan mer för det verkar så sunt med vegetarisk kost. Tänkte fortsätta äta fisk och kyckling så det är köttet jag kommer hoppa över.
Finns det några vegeterianer som har tips och hur det är, måste man ta kosttillskott av vitaminer som uteblir från köttet o så?
tack för svar
Som nybörjare bör du tänka på att i och med att du skippar köttprodukter så kan du få proteinbrist. Men om du fortfarande tänker konsumera mjölkprodukter och kanske lägga till lite bönor eller andra baljväxter så ska det inte vara några problem. Järnbrist är något som också många drabbas av därför bör du äta mycket baljväxter, gröna grönsaker och dessutom konsumera C-vitamin som gör det enklare för kroppen att ta till vara på järnet. Du vet säkert många C-vitamin källor själv men här är några, Apelsin, vinbär, grapefrukt, kiwi, jordgubbar, broccoli, blomkål, vitkål, paprika och clementin. Det är också bra om du läser på lite om vegetarisk kost så du blir lite insatt i ämnet innan du ger dig in på det. Det är inte något man bara "gör" utan det krävs både kunskap, tid och tålamod för att bli införstådd med allt som en vegetarisk kost innehär.
Hoppas jag har gett dig en liten hint om vad som väntar och vad du ska tänka på!
Vikten är inte allt
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)