Butik
Övningar
Program
Recept
TV
Forum
squats

Basövningar för muskeluppbyggnad

Alla träningsprogram för styrketräning bör innehålla basövningar. Genom att träna basövningar kan du lasta på mer vikt och därför utveckla mer muskler. Basövningar är övningar som berör musklerna bäst och har den mest utbredda stimuleringen.

Vanliga basövningar som bör finnas i varje träningsprogram där man vill utveckla muskler är bland annat marklyft. Det är också den övning som stimulerar ryggmuskulaturen bäst. Att träna marklyft kräver rätt teknik och har du inte gjort det tidigare eller känner att du gör fel är det bra att få hjälp av någon som kan. Många utför marklyft fel och det finns då en risk för skador.

Som nybörjare är det speciellt bra att börja träna med basövningar och skippa alla häftiga maskiner. Då bygger du upp en bra grundmuskulatur och koncentrerar på mindre isolerande övningar som utförs i maskiner. Maskiner är som sagt isolerande övningar och det tar mycket längre tid att träna en specifik muskelgrupp jämfört med basövningar och fria vikter.

Alltför ofta ser man folk som vill bygga muskler stå vid olika maskiner där du får utföra dubbelt så många övningar för att få med alla muskelgrupper jämfört med fria vikter och basövningar.

Andra basövningar som du bör inkludera i ditt träningsprogram om du inte redan har gjort det är knäböj och bänkpress.

Tunga basövningar, motivation och en bra kosthållning så kommer du att utveckla bra med muskler.

Relaterade produkter

  • PURE BCAA fitnessup

    PURE BCAA

    Högkvalitativa aminosyror bildar de perfekta byggstenarna för...

    259 kr Köp
  • PURE CREATINE fitnessup

    PURE CREATINE

    Marknadens mest effektiva kosttillskott för dig som vill...

    149 kr Köp

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Annons