Annons
Annons

Vitaminer – livsnödvändiga näringsämnen

Vår kropp behöver vitaminer för en rad livsnödvändiga funktioner. De  har en viktig inverkan på allt från ämnesomsättningen, skelettet, synen och tänderna till cellbildning, blodkärl, blodkoagulering samt omsättning av andra näringsämnen och antioxidanter. 

Innehållsförteckning
  1. Därför behöver vi vitaminer
  2. Fördelar med multivitaminer
  3. Skräddarsydda vitamintillskott
Denna guide lär dig
  • Vitaminers roll i den mänskliga kroppen
  • Kända fördelar med multivitaminer och vitamin tillskot

1. Därför behöver vi vitaminer

Vår kropp behöver vitaminer för en rad livsnödvändiga funktioner. De har en viktig inverkan på allt från ämnesomsättningen, skelettet, synen och tänderna till cellbildning, blodkärl, blodkoagulering samt omsättning av andra näringsämnen och antioxidanter. De brukar delas upp i två grupper; vattenlösliga samt fettlösliga. De som enbart kan tillgodogöras tillsammans med fett är A-, D-, E- och K-vitamin.

2. Fördelar med multivitaminer

Magnesium är ett viktigt vitamin som påverkar cellers energiproduktion samt krävs för att vårt nervsystem ska fungera optimalt. Magnesium behövs även för att våra muskler ska kunna slappna av efter ansträngning eller så kallad muskelsammandragning. Brist på magnesium kan innebära myrkrypningar, domningar samt muskelryckningar och spasmer.

För att tillgodogöra sig alla vitaminer man behöver är det vanligt att äta så kallade multivitaminer. Ett tillskott i tablettform som inkluderar många essentiella vitaminer och mineraler i en och samma tablett. Du bör kontrollera att ditt vitamintillskott innehåller A-, C-, D- och E-vitamin, samt vitamin B1 (tiamin), B2 (riboflavin), B3 (niacin), B5 (pantotensyra), B6 (pyridoxin), B7 (biotin), B9 (folsyra) och B12 (kobalamin) och de kraftfulla mineralerna zink, koppar, mangan, selen, krom och jod.

Har man brist på ett specifikt vitamin eller mineral är det bättre att äta ett tillskott. Då kan man få i sig en större dos av bristvaran och snabbare bli kvitt eventuella symtom. En multivitamin täcker upp luckor i kosten och ser till att depåerna av de essentiella vitaminerna alltid är påfyllda. Vitamintillskott ska alltid tas i samband med mat. Detta underlättar kroppens upptag av vitaminet eller mineralen. Speciellt då vissa vitaminer är fettlösliga.

3. Skräddarsydda vitamintillskott

Olika vitamintillskott riktar sig till olika kön, ålder samt för diverse kroppsliga stadier som graviditeter och för personer med specifika kosthållningar som vegetarianer och veganer. Skillnaden mellan kvinnor och män är inte speciellt stor. Vi behöver alla få i oss de livsnödvändiga ämnena oavsett kön.

Extra tillskott av järn och folsyra kan gynna kvinnor om de är gravida samt under menstruationen. Folsyra har en stor inverkan på ett fosters utveckling därför kan en förhöjd dos av detta vitamin vara klokt under en graviditet. Tillräckliga nivåer av vitaminer och mineraler krävs för att din kropp ska kunna prestera på topp under fysisk träning, men också i vardagliga situationer. Vitaminers inverkan i kroppen är stor och äter du varierat bör du i princip inte vara orolig för att du lider av någon sorts vitaminbrist. Men med svett, urin och avföring kan en stor dos vitaminer utsöndras och matens kvalitet har betydelse för det slutgiltiga näringsinnehållet.

Inälvsmat och starkt färgade frukt och grönsaker som röd paprika, spenat, apelsiner och blåbär innehåller ofta alla vitaminer och mineraler vi behöver. Vill du ta det säkra före det osäkra trots en god kosthållning kan ett vitamintillskott vara en smidig lösning. För allergiker och vegetarianer är tillskott av exempelvis b-vitaminer viktigt. Många vitaminer återfinns i animaliska livsmedel och personer med specialkost bör vara extra uppmärksamma på sitt vitaminintag. Köp multivitaminer eller endast tillskott på de vitaminer som du vet att du riskerar att inte få i dig via kosten. De flesta apotek har ett brett sortiment av vitaminer och mineraler av bra kvalitet.

Fler vitaminer och mineraler

Annons