Annons
Annons

Antioxidanter kan förbättra din återhämtning

Antioxidanter har en viktig uppgift i kroppen. Med hjälp av dem förebyggs oxidation i cellerna och skadliga fria radikaler, eller giftiga ämnen, hämmas.

Innehållsförteckning
  1. Vad är antioxidanter?
  2. Vilken uppgift har dem i vår kropp?
  3. Antioxidanter och träning
Denna guide lär dig
  • Vad antioxidanter är och i vilka livsmedel du finner dem
  • Antioxidanters påverkan på kroppen
  • Hur ett antixidanttillskott kan främja ditt träningsresultat

1. Vad är antioxidanter?

Antioxidanterna har en viktig uppgift i kroppen. Med hjälp av dem förebyggs oxidation i cellerna och skadliga fria radikaler, eller giftiga ämnen, hämmas. En del enzymer, vitaminer och mineraler benämns som sådana.

Det finns en rad kroppsegna antioxidanter och sådana som vi tillför kroppen via kosten. Glutation, urinsyra, Q10 och coenzym är exempel på dessa. Kroppen vill med hjälp av antioxidanterna binda de fria radikalerna för att motverka uppkomsten av sjukdomar som kan ske vid en överproduktion av radikaler. Cancer sägs kunna uppstå på grund av för höga doser av giftiga ämnen. C-, A- och E-vitamin ingår i gruppen antioxidanter precis som vitamin B5 och B2.

De mineraler som har antioxidantiska egenskaper är bland annat zink, koppar, magnesium, selen och mangan.

2. Vilken uppgift har antioxidanter i vår kropp?

Antioxidanter har en skyddande effekt i kroppen. De motverkar uppkomsten av reaktiva syreföreningar som leder till oxidation i cellerna. De som är kroppsegna hämmar oxidationen samt reparerar celler som skadats av giftiga ämnen.

Kroppen kräver syre för att fungera men när vi förbränner syret uppstår en hel del fria radikaler. Antioxidanterna ser till att neutralisera dessa och ser till att doserna av giftiga ämnen inte blir för stora i vårt inre. För att celler ska fungera på ett optimalt sätt måste det råda balans mellan uppkomsten av dessa reaktiva syreföreningar och neutraliseringen av desamma. Cellerna förblir vitala och starka med hjälp av antioxidanterna.

När vi stressar eller äter mat som inte är bra för oss bildas giftiga restprodukter i kroppen och mängden fria radikaler ökar. Genom att äta mer antioxidantiska livsmedel kan kroppen enklare motverka de giftiga ämnena. De som är viktiga att få i sig kosttillskottform ävitamin C och E samt selen och Q10 extra viktiga att få i sig.

Vitamin C hittar man i frukt och grönt samt bär. Bröd, groddar, fisk och vegetabiliska oljor är rika på vitamin E. Selen motverkar de fria radikalerna i samverkan med ett enzym och ökade mängder selen som återfinns i ägg, kött och mjölkprodukter. Rödvin, lök och te innehåller mycket Q10.

3. Antioxidanter och träning

I tränings- och forskningssammanhang sägs antioxidantiska tillskott kunna hämma åldrande, sjukdomar samt minska muskelstelhet och reducera mjölksyra.

Mjölksyra är en restprodukt som verkar nedbrytande och ett ökat intag av antioxidantiska kosttillskott kan minska produktionen av mjölksyra. Forskare menar att skador på kroppens celler på grund av oxidation kan ha en direkt negativ påverkan på vårt åldrande, immunförsvar och nervsystem. Dessa oxidationsskador kan i värsta fall ge uppkomst till problematiska hjärt- och kärlsjukdomar, funktionsstörningar i hjärnan samt ett nedbrutet immunförsvar som gör oss mindre motståndskraftiga mot virus och bakterier.

Att konsumera antioxidantiska livsmedel och kosttillskott kan hämma allt från allergier, toxiner samt stimulera en ökad kroppsvärme, fettförbränning och viktminskning. Grönt te och rött vin är till exempel två riktiga superkällor berikade med massor av antioxidanter.

För dig som tränar mycket kan grönt te vara en smidig väg till en förbättrad hälsa, matsmältning och minskad inlagring av fett.

Ett rejält antioxidantiskt tillskott kan resultera i en ökad fettförbränning och kan på så sätt göra att du snabbare når dina träningsmål.

Se över ditt intag av livsmedel rika på antioxidanter och ät gärna ett kosttillskott om du inte har en fullt så varierad kosthållning som du önskar.

Fler vitaminer och mineraler

Annons