Annons
Annons

19 träningstrender i 2018

Nytt år, nya träningstrender. Vissa är här för att stanna och vissa kommer att rinna ut i sanden. Vi på Muscles delar med oss av träningstrender 2018 för att inspirera dig till att hitta nya träningsformer och träningsmetoder.

träningstrender 2018
Foto: eyeQ – stock.adobe.com

Träningstrender 2018 kommer från American Sports College of Medicine, Health & Fitness Journal, som sedan 2007 utför en årlig enkät med tusentals professionella inom träningsbranschen. Målet är att sammanställa träningstrenderna inför nästkommande år.

Studien om träningstrender 2018 drog in 4 133 svar, motsvarande 4% av de inbjudna att delta, som togs emot från nästan alla kontinenter. Deltagrana arbetar inom träningsbranschen och kommer från länder såsom: Mexiko, Chile, Columbia, Venezuela, Portugal, Argentina, Ecuador, Brasilien, Serbien, Japan, Förenade Arabemiraten, Australien, Storbritannien, Kanada, Tyskland, Indien, Italien, Taiwan, Schweiz, Jamaica, Sydafrika, Bermuda, Grekland, Irland, Finland, Kenya, Nya Zealand, Kina, Singapore, Israel, Egypten, Thailand, Spanien, Sverige och USA. Representanterna bestod av 56% kvinnor i olika åldrar, varav 38% hade mer än 10 års erfarenhet i branschen och 20% mer än 20 års erfarenhet.

1. HIIT-träning, High-intensity Interval Training, eller högintensiv intervallträning

Listan på träningstrender 2018 toppas av HIIT-träning, högintensiv intervallträning. Träningsformen toppade senast listan år 2014. Sedan dess har träningsformen associerats med stor skaderisk eller något som klienter bara utför tills de hittar en bättre passande träningsform, av branschfolk. Trots detta har HIIT blivit otroligt populärt på gym över hela världen.

2. Gruppträning

Träning i grupp av fler än fem, har länge funnits som ett alternativ för träningstrender, men nådde topp 20 först förra året som nummer 6. Idag blir det alltmer populärt att träna Yoga, Aerobics eller Spinning i grupp med en motiverande och duktig instruktör, vars ledarskapstekniker hjälper pushar deltagarna att nå sina mål. Ingen av deltagarna i studien kunde svara på exakt varför gruppträning blivit så populärt. Därför är det en väldigt intressant trend att hålla koll på.

3. Wearables

Aktivitetsarmband, pulsklockor, GPSer, och smart-eye glasögon, är bara några exempel på bärbar teknik. Fenomenet introducerades för några år sedan med en prislapp som var alltför hög för många. Idag finns wearables tillgängliga från ex: Misfit, Apple Watch, Samsung, och Fitbit. Just nu toppas trenderna inom denna industri av smart glasses, vars försäljning tros nå uppemot $1,5 miljarder. Utöver detta växer också intresset för smarta och interaktiva textilier.

Träningstrender 2018 - wearables
Foto: SFIO CRACHO – stock.adobe.com

4. Kroppsträning

Träning med bara kroppsvikt fanns inte ens som ett alternativ till träningstrend förrän i 2013 års studie, då träningsformen gjort entré på gymmen först på senare år. Kroppsträning är ett effektivt och billigt sätt för alla att träna på, eftersom de flesta övningarna kan utföras hemma. Många tror fortfarande att kroppsövningar är begränsade till armhävningar och situps – men det är mycket mer än så. Titta in på våra kroppsövningar för lite mer inspiration.

5. Styrketräning

Styrketräning fortsätter att vara en populär träningsform i alla sektioner av fitness- och hälsoindustrin. Det gamla stigmat om att styrketräning bara används för att bygga muskler, är nu bortsuddat och nästintill alla på gymmet kan ses träna med vikter – oavsett mål eller förutsättningar. Många som arbetar inom fitness och hälsa använder någon sorts styrketräning som del av deras program för klienter eller patienter. Det är inte ovanligt att styrketräning används i rehab för de med hjärt- och lungproblem eller i metaboliska sjukdomshanteringsprogram.

6. Utbildade, certifierade och erfarna träningsproffs

Såsom intresset för träning generellt växer, växer också möjligheterna att utbilda sig till träningsproffs. Detta gäller alltifrån personlig tränare, till träningsfysiolog och inom träningsvetenskap, m.m.

7. Yoga

Yoga kommer idag i många olika former, precis som styrketräning. Bland dessa finner vi Power Yoga, Yogalates, Bikram Yoga, Ashtanga etc. och det finns ett överflöd av både instruktionsböcker och videor inom träningsformen. Yoga verkar verkar kunna hålla sig kvar bland de 20 träningstrender även i 2018, genom att förnya sig inför varje nytt år.

Träningstrender 2018 - yoga
Foto: Microgen – stock.adobe.com

8. Personlig träning

Det blir allt vanligare att gemene man anställer en certifierad personlig tränare för att komma igång med träningen eller förbättra resultaten. Med en generellt god ekonomi och en uppsjö av olika sätt att utbilda sig till personlig tränare, tror vi att denna trend kommer att bli allt vanligare med tiden.

9. Träningsprogram för äldre

Våra pensionärer bli allt friskare och vi, som land, blir allt äldre. Idag finns styrketräningsprogram, men även HIIT-program, för pensionärer (där det passar sig). Även äldre som inte är fullt friska, är måna om att hålla igång för att bättra på balansen och förmågan att utföra dagliga aktiviteter. Tyvärr erbjuds äldre inte alls lika många träningsformer som yngre. Därför bör alla som jobbar inom fitness och hälsa ta sig en tänkare på hur de bättre skulle kunna tilltala den äldre målgruppen.

10. Funktionell träning

Att träna funktionellt innebär att man använder styrketräning för att förbättra balans, koordination, styrka och uthållighet som underlättar det dagliga livet. Funktionell träning kombineras ofta med vanlig träning av personliga tränare, speciellt av de som jobbar med en äldre målgruppen. Träningsformen används också i kliniska program för att återskapa dagliga aktiviteter.

Träningstrender 2018 - funktionell träning
Foto: alfa27 – stock.adobe.com

11. Träning och viktnedgång

Träning i samband med viktnedgång, har funnits på topp 20-listan sedan starten av denna enkät i 2007. Kombinationen av viktnedgång och träning ger långvariga resultat, eftersom man begränsar kalorier samtidigt som man tillämpar förnuftig träning.

12. Träning är medicin

Träning är medicin är ett globalt initiativet som når topp 20 i träningstrender 2018. Initiativet fokuserar på att uppmuntra de som arbetar inom medicin och annan friskvård att inkludera fysisk aktivitet i behandlingsplaner för sina patienter. Målet är att fitnessproffsen ska skapa relationer med läkare och andra inom vården, för att leda till direkta rekommendationer i efterbehandling. Fitnessproffsen som är del av detta initiativ vill alltså bli en integral del av vårdkedjan genom att bidra till patientens fortsatta hälsa.

13. Personlig träning i grupp

Med ökad konkurrens bland personliga tränare, har man fått ta till olika knep för att erbjuda mer kreativ och kostnadseffektiv paketering av sina tjänster. Personlig träning i grupp, med 2-4 personer, är en av dessa nya fenomen. Genom att fokusera på fler än en klient, kan deltagarna få rabatterade priser och PTn sprida sitt nätverk. Ofta är det ett ekonomisk och tidseffektivt sätt att träna för både klienter och PTn.

14. Utomhusträning

Denna träningstrend startade redan i 2010 och har med tiden vuxit. Utomhusträning inkluderar alltifrån att paddla kajak till att vandra eller träna på ett utomhusgym. Idag inkluderar vissa personliga tränare denna träningsform i program för att erbjuda lite mer variation. Trots att träningsformen finns bland topp 20 träningstrender 2018, förutsätter det kanske något bättre väderförhållanden året runt än i vårt avlånga land.

15. Flexibilitet och rörlighetsrollers

Foam rollers och andra rollers bearbetar den djupa vävnaden, myofascial frisättning och lättar på trigger points. Rörlighetsrollers är designade för att massera, lätta på muskelstelhet, lindra muskelryckningar, förbättra blodcirkulationen, lätta på muskelsmärta, och hjälpa muskeln att återgå till sin normala funktion. Rollers har konstruerats för att passa stora muskelgrupper, såsom Gluteus, och utsatta områden såsom nedre rygg och höfter. De flesta rollers är gjorda av gummi, hårt gummi eller trä – beroende på önskad effekt. Forskningen på området är begränsad, men man tror att antalet olika rollers kommer att växa och så också användandet av dem. Inspireras av våra rörlighetsövningar här!

16. Certifiering av träningsproffs

Tillväxten av anställda i fitnessbranschen, har lett till att kunder och gemene man allt oftare söker licenserade instruktörer. Vi skulle till exempel aldrig besöka en outbildad läkare, så varför en PT utan licens eller certifikat? Det skulle inte förvåna oss om en licenslag inom fitnessbranschen föreslås inom kort.

17. Cirkelträning

Vissa av deltagarna i studien om träningstrender 2018, tycker att cirkelträning är likt HIIT, bara utfört i medel eller lägre intensitet. Cirkelträning består oftast av 10 övningar som utförs efter varandra och i en förbestämd ordning. Cirkelstyrketräning tillhör också en av de mer populära träningsformerna som också fått framfart.

18. Wellness coaching

Wellness är ett välanvänt begrepp i dagens samhälle. Wellness innebär sammansättningen av beteendeändring tillsammans med främjandet av hälsa, förebyggande av sjukdomar och rehabilitation. Wellness coacher jobbar både med din fysiska och psykiska mål, samt med att tillfredställa dina behov och önskningar på både ett mentalt och fysiskt plan. Alltfler personliga tränare rör sig alltmer mot det här tillvägagångssättet av coaching.

19. Bålträning

Core träning, eller bålträning, jobbar med styrka och stabilitet i musklerna i buken, bröstkorgen och ryggen. Vanliga bålövningar är utformade för höften, nedre ryggen och buken, som alla stödjer både ryggraden och bröstkorgen. Bålen är en av våra viktigaste kroppsdelar för daglig funktion och bör alltid finnas med som träningstrend, tycker vi. Vi rekommenderar därför definitivt att du inkluderar någon sorts bålträning i dina träningsrutiner. Läs mer om bålträning här!

Vilken av dessa träningstrender kommer du att hänga på i 2018? Är du intresserad av tidigare års resultat i undersökningen, kan du ladda ner dem här.

Källa:

Annons