Annons
Annons

Behåll träningsmotivationen 2018

Nytt år, nya möjligheter och bla bla bla. Det är oftast ganska enkelt att köra järnet på gymmet i januari, men sen släpper det för att man antingen satt orealistiska krav på sig själv eller kör slut på sig själv redan efter en månad. Så, hur behåller man sin träningsmotivation året runt? Vi delar med oss av våra bästa tips.

1. Ta det steg för steg

Om du tidigare inte tränat, kan 6 dagar per vecka döda din träningsmotivation. Du riskerar, om inget annat, att skada dig, eftersom din kropp inte är van vid en sådan belastning. Börja med 3-5 dagar per vecka och öka frekvensen så som din styrka ökar. På så sätt gör du det också lättare för dig själv att behålla din träningsmotivation året runt.

2. Alla börjar någonstans

Arnold Schwarzenegger, Alexandra Bring och resterande fitnessprofiler föddes inte med fasta ben och ett sexpack – de har byggt upp det. Det tar lång tid att bygga muskler och tålamod krävs. Vissa har enklare än andra att bygga muskler och du kan bara utgå från dig själv, din genetik och dina förutsättningar. Ge inte upp i första taget, utan sätt upp realistiska mål som du jobbar utefter så behåller du din träningsmotivation lättare!

3. För en träningsdagbok

Starta en träningsdagbok i din telefon eller på papper för att mäta dina framgångar. Sätt upp konkreta mål – t.ex. ”Om tre månader ska jag orkar springa 5 km utan att stanna”. Sätter du istället upp mål såsom ”Bli nyttigare” eller ”Gå ner i vikt”, jobbar du inte mot något konkret och tappar lättare din träningsmotivation. Lägg upp etapper i dina mål. Når du inte dina mål, kan du också räkna bakåt och se var problemet kanske ligger i din befintliga träning.

träningsmotivation året runt 2018 träningsdagbok
Foto: stock.adobe.com – Andrey Popov

4. Träna hemifrån när du inte hinner till gymmet

Ibland kommer livet i vägen och gymmet är lite för långt bort för att man ska hinna med träningspasset. Ha inte en ”allt eller inget” attityd. Utan hinner du inte till gymmet, kör kroppsövningar hemma istället. Det är bättre att du får in ett träningspass än inget alls. Och tro oss, din träningsmotivation kommer bara att sporras av att träna hemma när du egentligen tänkte skippa träningen helt.

5. Skaffa en PT

Har du svårt att motivera dig på egen hand, eller kanske inte vet hur du ska skapa ett träningsprogram? Testa en PT. De kan inspirera dig, men håller också koll på din utveckling, samtidigt som de håller dig på banan med både träning och kost. Har du inte råd med en PT, kan du titta igenom våra träningsprogram här.

träningsmotivation året runt 2018 pt
Foto: stock.adobe.com – bernardbodo

6. Ta bättre hand om din kropp

Vill du ha träningsresultat, måste du också ta hand om din kropp generellt. Att äta onyttigt och träna ihjäl sig ger inga långvariga eller hälsosamma resultat. Se till att du har en balans i dina kostvanor. Utöver detta, bör du sova ordentligt och vila musklerna ordentligt. Det är nämligen då de byggs upp. Låter du inte kroppen få sin vila, kommer den inte heller att utveckla muskler lika snabbt och du kommer, troligtvis, att tappa din träningsmotivation snabbare. Se det som ett långsiktigt och hållbart projekt med målet att må bättre och se bättre ut!

7. Tillåt dig själv att ha en dålig dag

Dåliga dagar är vanligt och inget konstigt. Tvinga inte kroppen till gymmet om du mår dåligt, är för trött eller helt enkelt inte orkar med det psykiskt. Den gamla fanan om att man ska lyssna på sin kropp, stämmer helt och hållet i hur man ska förhålla sig till sin träning. Vi är människor, människor mår dåligt ibland och att inte tillåta sig själv att göra det är inte psykiskt hälsosamt och i sitt led, inte heller fysiskt hälsosamt.

8. Hitta en träningskompis

Mångas träningsmotivation gynnas av att träna med någon när eller kär. Det kan vara roligt att sporra varandra till att nå nya höjder och kan dessutom göra träningen till något mycket roligare för de som generellt hatar gym eller inte tränat tidigare. Prata med varandra i pauserna och kör så det ryker när ni tränar. Det blir roligare tillsammans om du inte kan hitta träningsmotivationen själv. Kolla in våra parövningar för mer inspiration och underlätta din och din partners träningsmotivation året runt!

träningsmotivation året runt 2018 - träningspartner
Foto: stock.adobe.com –
Kzenon

9. Må bättre och se bättre ut

Tyvärr finns det en idag många som tränar enbart av estetiska skäl. Visst, vi håller med om att magrutor eller en fast rumpa aldrig är fel. Vi väljer dock att se det som ett plus i kanten till den huvudsakliga anledningen till varför vi bör träna – för att må bra! Det är ingen hemlighet att träning hjälper dig sova bättra, motiverar dig att äta bättre och generellt ta mer hand om dig själv. Det är det som träning ger, kroppen kommer också så småningom. Men ge inte upp i första hand om det tar lite tid. Se välmående som huvudmålet och jobba med det – kroppen kommer på köpet.

10. Belöna dig själv

Vi har alla något guilty pleasure och inte ska vi förbjuda oss själva det lite då och då. När du satt upp dina konkreta mål, lägg även till en belöning så att du jobbar lite extra hårt för att nå just det målet. Det kan vara materiellt, för ditt välmående, eller helt enkelt att avnjuta din favoritdessert. Vad du än väljer, kommer du att vara värd det när du nått ditt träningsmål.

Det var våra 10 saftigaste tips på hur du kan bibehålla din träningsmotivation året runt. För att hjälpa dig på vägen, kan du kolla in vår övningsbank för att inspireras med nya övningar, våra träningsprogram för att få ett schema att följa eller våra nyttiga recept för bättre matlagning.

Vi önskar er ett Hälsosamt och Starkt 2018!

Annons