Annons
Annons

Träning för Rotator cuffarna

Rotator cuffen består av en grupp mindre muskler och leder som sitter inne i axeln och belastas vid rörelser som involverar axelpartiet. Rotator cuffens främsta uppgift är att stabilisera axeln. Skador på rotator cuffen är relativt vanlig. Speciellt i sporter och yrken där man involverar axeln i stor utsträckning.

Skador på rotator cuffen kan variera från en infektion i muskeln till att bli mer bestående och allvarliga där det krävs kirurgiskt ingrepp.

Symptom

En skada i axelns rotator cuffar visar sig oftast genom smärta i axelpartiet. Smärtan visar sig i synnerhet när du sträcker dig över huvudet, sträcker dig bakom ryggen, dragrörelser, lyft och när man sover på den sida som är skadad.

En skada på rotator cuffen kan också visa sig genom att man känner sig svagare i axeln eller har förlorat förmågan att röra sig fritt i rörelser som involverar axeln.

Behandling

Beroende på hur pass svår din skada på rotator cuffen är finns det olika sätt att behandla. Som tidigare nämnts så kan en skada innebära operation men är det enbart en infektion är kirurgiskt ingrepp inte nödvändig.

En studie gjord i USA gjord på 42 arbetare som hade fått skador på rotator cuffarna behandlades med styrketräning koncentrerad på rotator cuffarna resulterade i att 90 % återvände till arbetet igen, nästan alla återvände till samma arbete man hade haft tidigare.

Hur undviker du skador på rotator cuffarna?

Att undvika skador på rotator cuffarna helt och hållet är svårt. Du kan försöka hålla dina muskler i axeln starka och rörliga. Träning för rotator cuffarna är förmodligen det effektivaste sättet att undvika skador.

Träning för rotator cuffarna

Övning 1.
Sätt dig snett ner på en bänk med den ena foten på bänken så du kan luta din armbåge på ditt knä. Håll armen i 90 grader upp i luften med en lämplig vikt i handen. Släpp ner handen, fortfarande i 90 grader, tills handen är parallellt med golvet. Dra upp handen igen till ursprunglig position och upprepa rörelsen.

Träning för Rotator cuffarna, Övning 1.

Övning 2.
Lägg dig ner på sidan längs en bänk eller på en mjuk matta på golvet. Håll handen i 90 grader och se till att du har armbågen vid höften. Lyft upp handen sakta och strikt med en lämplig vikt i din hand tills den pekar rakt upp i 90 grader från kroppen och behåll positionen med armbågen vid höften. Upprepa rörelsen 10-15.

Träning för Rotator cuffarna, Övning 2.

Utöver detta kan du hitta rörlighetsövningar med gummiband i vår övningsbank som kan hjälpa!

Annons