Annons
Annons

Träna eller inte träna när man är sjuk?

Nu är den regniga och väderomväxlande senhösten här. Med denna årstid kommer alltid förkylningar och influensa som ett brev på posten. Täppta näsor, irriterande hosta och värk i hela kroppen. Något som känns igen? Men hur gör man då? Ska man träna eller inte när man är sjuk?

Även om kroppen värker, kan det vara svårt att bestämma sig om man ska fortsätta med träningen eller ta en tillfällig paus. Speciellt om man inte vill förstöra sin fungerande träningsrutin, grundkondition, eller toppform. Vi vet ju alla att förkylningar kan dra ut hemskt mycket på tiden. Så hur ska man göra? Träna eller inte träna när man är sjuk?

För att få någon klarhet i när man ska träna eller inte så har Keith Veselik, MD och chef för primärvården vid Loyla University Health System, delat med sig av sina bästa råd.

Ibland kan kroppen behöva vila

– Alla vet vi att motion är nyckeln till en god hälsa, men det finns faktiskt tillfällen då kroppen kan behöva en paus, säger Veselik. – Om man känner ett behov av att sakta ner och ta det lugnt ett tag medan man är sjuk är faktiskt Moder Naturs egna sätt att säga att man inte ska pressa kroppen. Och det finns faktiskt en anledning att uppmärksamma kroppens egna signaler i så fall, fortsätter han.

Annons

Ta hänsyn till eventuella medicinska åkommor

Enligt Veselik kan det vara väldigt individuellt hur man gör med träningen när man är sjuk. Det beror, bland annat, på om man är frisk i övrigt. När man är sjuk så jobbar kroppen för fullt med att kämpa mot sjukdomen, vilket kräver en hel del energi. Har man exempelvis ett hjärtfel, kan det vara farligt om man lägger på mer belastning och stress för kroppen med träning.

Även diabetiker bör vara varsamma om att det finns en ökad risk för dem när det gäller träning vid sjukdom. En diabetessjuk bör kontrollera sina blodsockernivåer oftare när man är sjuk och fortsätter träna. Inte minst ifall man inte kan äta och dricka normalt på grund av att man är sjuk. Att vara sjuk brukar generellt sett öka blodsockernivåerna, medan motion generellt sett sänker blodsockernivåerna. Därför är det viktigt att hålla extra koll när allt inte är som vanligt i kroppen. Om man har någon medicinsk åkomma och är tveksam på om man bör träna eller inte när man är sjuk så föreslår Veselik att man rådgör med sin doktor.

Okej att träna när symptomen sitter ovanför nacken

En generell regel enligt Veselik är att det är okej att träna ifall ens symptom sitter ovanför nacken – som en rinnande näsa eller ont i halsen. Om man inte mår bra, men ändå vill träna, bör man sänka förväntningarna på sin prestation under träningspasset.

– Visserligen behöver man inte tillbringa hela dagarna i sängen bara för att man är sjuk, men man kan inte förvänta sig att man har samma energi som man skulle ha haft ifall man inte är sjuk, säger Veselik vidare.

Om man har följande symptom bör man undvika att träna:
  • Feber
  • Andnöd, andfåddhet eller tryck över bröstet
  • Värk i kroppen
  • Diarré eller kräkningar
  • Om man känner sig yr eller svimfärdig när man står upp

Ta hänsyn till vart man ska träna

När man ska fatta beslut om ifall man ska träna eller inte, föreslår Veselik också att man ska ta hänsyn till vilka som kommer att utsättas för ens sjukdom.

– Att dela med sig brukar annars vara en god egenskap, men inte när det kommer till bakterier, säger Veselik. Om man hostar och nyser kan det vara ett bra beslut att undvika Zumbapasset eller basketträningen och istället ta en promenad eller köra ett löppass på egen hand.

Undvik att föra vidare bakterier

Veselik påpekar också att man alltid ska komma ihåg att torka av de maskiner man ska använda eller har använt på gymmet. Dels för att inte föra vidare eventuella bakterier till nästa som ska använda maskinen. Dels för att man aldrig vet vem som använt maskinen innan man själv kommer dit och på så sätt undviker man också själv att bli sjuk.

Ha inte för höga förväntningar när man blivit frisk

Veselik nämner också att man inte bör ha alldeles för höga förväntningar när man ska återvända till gymmet efter sjukdom. Man måste se till att ta det i sin egen takt när man ska återgå till sitt vanliga träningsschema. Man kommer inte att direkt kunna träna lika mycket som tidigare och det måste få vara okej för ett tag. I början bör man bara träna 50 procent kondition och 50 procent uthållighet. Veselik avslutar med att man ska lyssna på sin kropp och öka träningsintensiteten först när kroppen säger att det är dags.

Rekommenderade artiklar

Annons