Annons
Annons

Träna effektivt

De flesta går till träningspasset i tankarna om att få en välbehållen hälsa, bättre fysik eller ökad funktionalitet i vardagen. Träningspassen är ofta rätt komprimerade på grund av tidsbrist och det är därför av stor vikt att träna effektivt på gymmet.

Alltför ofta ser man personer sitta och vänta på att någon annan ska släppa den där maskinen man ska använda. För det går absolut inte att kompromissa i träningsprogrammet. Är det den maskinen som ska användas så måste den användas nu!

Så till vida att du inte är på ett gym där det går fler maskiner på antalet medlemmar, kommer det alltid att finnas maskiner som är upptagna när du ska ha dem. Att sitta och vänta på att en maskin, eller bänk ska bli ledig är allt annat än effektiv träning. Här följer några tips på hur du kan träna effektivt.

Var flexibel

Du håller på att träna bänkpress och är inne på ditt andra set när du går och dricker vatten. Någon tar bänken och börja träna med sina egna vikter vilket gör att du inte kan träna mellan hans/hennes set. Istället för att sätta dig ner och vänta på att hon/han ska bli klar med sina set går du istället över till nästa övning. Du kan alternativt träna en liknande övning som hantelpress.

Det är sällan man är så begränsad att man inte kan skifta likartade övningar mot den övning man tränar vid tillfället. Det finns heller inget som säger att du inte kan hoppa över en övning som du sedan kan träna lite senare i träningspasset. Träna effektivt genom att vara mer flexibel.

Olika metoder

Många följer en viss träningsrutin som man antingen har lagt upp själv eller har fått hjälp med att lägga upp. Eftersom vissa övningar är mer populära än andra är många maskiner och vikter upptagna.

Beroende på bland annat antal set man utför i varje övning varierar uppdelning samt ordning av övningar.

Blanda muskelgrupper

Istället för att träna en muskelgrupp för sig kan man blanda två muskelgrupper och köra vartannat set till dess att man fullgjort önskade antal set. Då har andra möjlighet att träna mellan dina set.

Biceps (scottscurl 3×12) Rygg (marklyft 3×10)
Biceps (koncentrationscurl 3×10) Rygg (chins 3×8)

En muskelgrupp i taget

Vill du istället träna en muskelgrupp i taget och fullfölja varje övning utan avbrott av andra övningar går även det bra.

Axlar (militärpress 3×8) -> Axlar (hantellyft åt sidan 3×10) -> Bröst…

Antal set, muskelgrupper och en del andra faktorer spelar in på hur du delar upp din träning.

 

Annons

Har du mycket tid

När det gäller styrketräning tränar man inte på tid, utan man tränar övningar man lagt upp i sitt träningsprogram oavsett hur lång tid det tar. I praktiken fungerar det inte alltid så eftersom man inte kan avlägga den tid som krävs för att fullfölja alla övningar. Har man däremot mycket tid finns det ingen anledning att kompromissa utan då kan man träna effektivt och fullborda hela sitt träningsprogram.

Träningstider

Antalet folk på gymmen varierar beroende på vilken tid du beger dig. Rent generellt brukar det vara mest folk på gymmen från 16:00 och framåt. Har man möjlighet att träna tidigare slipper man oftast trängsel och kan träna dem övningar man tänkt sig.

Annons