Annons
Annons

Ta dig vidare i träningen

Snabba ökningar i styrka och muskelmassa är vanligt när man är i början av sin träning. När det plötsligt tar stopp i dina träningsresultat säger inte bara kroppen nej, utan även motivationen.

Trots hårt tränande och en strikt kosthållning händer det att man kommer till en platå i sin träning. Det händer alla någon gång under sin träningskarriär. Det kan vara bra att vara förbered för hur man ska göra när det väl händer. Så hur ska man göra för att ta sig vidare då?

Byta program?

Det första du ska göra är  INTE att ge upp och byta träningsprogram. Självklart kan du utvärdera om det träningsprogram du använder just nu fortfarande är det bästa programmet för dig och dina träningsmål. Hoppa dock inte från program till program så fort dina träningsresultat börjar stagnera är oftast inte lösningen.

För att komma igång med utvecklingen igen kan en lösning istället vara att ändra i själva träningsprogrammet. Genom att variera träningen med nya övningar eller att förändra intensiteten eller antal set och repetitioner finns en möjlighet att komma ut ur en platå och fortsätta med utvecklingen av styrka och muskelmassa.

Vila

Trots att träning är fruktansvärt kul så måste det finnas tid för vila. Uteblivna träningsresultat brukar ofta resultera i hårdare och mer träning, men det kan vara precis vad din kropp inte behöver. Ta dig tid och vila en vecka och låt din kropp återhämta sig fullt ut.

Ta en funderare över hur mycket du tränar, vilka muskelgrupper är speciellt utsatta och se till att alla muskler får tillräckligt med vila i din fortsatta träning. Är du kanske övertränad och får därför inga träningsresultat? Läs mer om det här.

Ändra intensiteten

Om du för det mesta tränar med lite lättare vikter och många repetitioner kan du testa en träningsperiod på ett par veckor eller månader med tyngre vikter och färre reps. Samma sak gäller åt andra hållet. Det ger kroppen en chans att träna upp kvaliteter den normalt sett inte utmanas i och kan hjälpa dg att komma förbi platån.

Variera övningar

Många som börjar tränar håller sig ofta till samma övningar och stannar där. Har du tränat samma övningar en längre period kan det vara bra att variera sig. Testa att byta ut några av huvudövningarna i ditt träningsprogram mot andra liknande övningar. Kanske kan du testa att variera sådant som grepp eller fotposition i din befintliga övningar. Kör du mycket tvåbensövningar kan du till exempel testa en period med mycket enbensträning, och vice versa.

Ändra övningsordningen

Testa att ändra ordningen du tränar olika muskelgrupper och utför olika övningar. Det här fungerar bra om det är vissa övningar eller muskelgrupper som håller dig tillbaka. Att då lägga dem först i passet ger dig en möjlighet att ge dem extra fokus och komma ur platån.

Mat och dryck

Som skrivits tidigare så ska du aldrig vara rädd för att äta och dricka mycket. Kolhydrater (energi), protein (uppbyggnad) och viktiga fetter måste finnas rikligt i varje kost. Ett för litet matintag kan leda till att din utveckling står still. Ge aldrig upp

Trots att det kan knäcka ens motivation när man inte kommer längre i sin träning ska du aldrig ge upp. Om du är målmedveten och kämpar vidare kommer du till slut komma ur din platå och fortsätta utveckla dina träningsresultat!

Annons