Annons
Annons

Sund viktuppgång

Att vara naturligt smal kan ställa till problem om man vill gå upp i vikt och bygga mer muskler. Det genetiska arvet är svårt att motarbeta och överkomma. Men alla kan gå upp i vikt och nå sina träningsmål. Det handlar bara om tid, kost och tillräckligt med träning.

Innehållsförteckning
  1. Svårt att gå upp i vikt
  2. Ät fler måltider och öka i vikt
  3. Satsa på intensivare och tyngre träning
Denna guide lär dig
  • Hur du går upp i vikt på ett sunt sätt
  • Att mer nyttig mat leder till ökad kroppsvikt och större muskler
  • Varför intensivare träningspass kan leda till att du går upp i vikt

1. Svårt att gå upp i vikt

Att vara naturligt smal kan ställa till problem om man vill gå upp i vikt och bygga mer muskler. Det genetiska arvet är svårt att motarbeta och överkomma. Men alla kan gå upp i vikt och nå sina träningsmål. Det handlar bara om tid, kost och tillräckligt med träning.

Är man smal kanske många lockas av att vända sig till mindre hälsosamma livsmedel med högt fett- och sockerinnehåll för att öka i vikt. Men detta är varken hälsosamt eller speciellt effektivt i längden. Bullar, godis och chips har inte byggt många friska och sunda kroppar. Att utarbeta en plan där kosten och träningen anpassas för att du ska gå upp i vikt är nyckeln till sund viktuppgång.

2. Ät fler måltider och öka i vikt

Styrketränar du redan vill du inte förlora den surt förvärvade muskelmassa du redan har genom en omläggning av kosten. Vill du gå upp i vikt behöver du äta mer men inte sämre. Ta kontroll över kosten och förbättra den så gott du kan med de klassiska knepen: mättande magra proteiner, långsamma kolhydrater och bra fetter.

Kosten ska vara sund och näringsrik men ditt intag måste öka för att du ska gå upp i vikt. Att äta tre gånger om dagen kanske inte räcker för dig som drömmer om att bli större. Testa att lägga till en eller två måltider och se om du får ett bättre resultat. Att laga mat fem gånger om dagen är tidskrävande, men med dedikation kommer också resultat. Alla måltider behöver inte vara synonymt med lagad mat utan kosttillskott som proteindrycker och annat kan också fungera.

Ju mer konsekvent och mer disciplinerad med maten du är desto bättre resultat kommer du att få.

3. Satsa på intensivare och tyngre träning

Tyngre och mer intensiv träning kan också gynna en viktuppgång. Är du i god kondition och har en snabb ämnesomsättning är långa löppass inte lösningen på ditt problem. Korta och intensiva träningspass är istället en bra väg för dig som vill öka i vikt. Musklernas tillväxthormon stimuleras men du tömmer inte ut energireserverna som vid ett högintensivt pass.

Att springa och löpa bränner mycket kalorier och dessa pass bör inte vara för långa. Troligtvis räcker 20 till 30 minuters konditionsträning ett par gånger i veckan, resten av tiden kan du fokusera på tyngre styrketräning. Fokusera på styrkeövningar som aktiverar hela kroppen och är fundamentala inom tyngdlyftning.

Bänkpress, knäböj, marklyft, benpress, utfall, militärpress och roddövningar är bra övningar som kan leda till att du ökar i vikt. Se till att du bemästrar dessa övningar utan och innan och fokusera på att kunna nå nya viktmål. Glöm inte att äta något precis innan och efter du tränar. Detta hjälper dig också att gå upp i vikt och främjar proteinbalansen, din återhämtning och din tillväxt.

Sammanfattning

Det kosttillskott som rekommenderas till de som vill gå upp i vikt är dem som baseras på vassle. Vassle tas snabbt upp av kroppen och fyller på dina tomma energidepåer. För att bli starkare och orka mer och därmed bli större, bör man se till musklers påverkan på varandra.

Du kan klara av tyngre knäböj genom att träna upp baksida lår och rumpa till exempel. En vältränad mage och bål ger bättre balans och stabilitet under de flesta övningar och hjälper dig att därför att prestera bättre. Öka i vikt genom att äta mer och träna mer intensivt. Det är ett långsiktigt arbete med enträgen vinner!

Annons

Rekommenderade artiklar

Annons