Annons
Annons

Styrketräning och barn

Sedan långt tillbaka har barn avråtts från att styrketräna med argument om att barn skulle stanna i växten eller riskera benbrott. Uppfattningen om att styrketräning för barn är fel och det är allt fler som går i god för att styrketräning är positivt för barn ur flera synvinklar.

Fördelarna med styrketräning för barn

Det kan låta avlägset och farligt men faktum är att det sker mindre skador bland styrketränande barn jämfört med många andra sporter som är populära i samma åldersgrupp. Med kontrollerade rörelser rätt teknik och vikt kan barn få många framtida hälsofördelar med hjälp av styrketräning. Tränar man även andra sporter kan styrketräning vara en fördel i prestation och förebyggande av skador.

Att hålla sig i form är inte bara aktuellt för vuxna, även om det talas lite om barn och övervikt. Barn äter allt sämre, rör sig mindre och allt fler barn blir överviktiga. Styrketräning är en bra träningsform för att gå ner och behålla en sund vikt. Förutom förbränningen på träningspassen får barnet ökad muskelmassa vilket innebär ökad förbränning.

Hälsofördelar
  1. Ökad styrka
  2. Minskad risk för fysisk skada (leder, ligament och muskelskador)
  3. Ökad metabolism (mindre risk för övervikt)
  4. Stärker skelettet

Börja med grundprinciperna

I varje träningsprogram, oavsett om det är för barn eller vuxna finns det vissa grundprinciper som alltid ska följas för att minska risken för skador.

Uppvärmning

Att värma upp ska vara naturligt innan varje träningspass. Uppvärmningen kan bestå i att aktivera sig i 10-15 minuter innan man fortsätter med styrketräning. Cykel, jogging, gång eller annan typ av uppvärmning är lämplig.

Rätt teknik

Vid styrketräning för barn är tekniken viktigare än något för att undvika skador och annat onödigt. Se till att barnen lär sig övningarna ordentligt innan de påbörjar träning med tunga vikter. Vill du inte att dina barn ska träna med vikter kan de köra dynamiska övningar, men även här med rätt teknik, såklart!

Annons