Annons
Annons

Styrketräning lindrar kronisk smärta i nacke

Smärta i nacke har ökat ständigt de senaste åren mycket på grund av att allt fler sitter vid datorer och på kontor i påfrestande ställningar. Nacksmärta är mycket vanligt och man har tidigare gjort studier kring träning som kan lindra smärtan i nacken men man har inte varit riktigt säkra på om träningen hjälpt eller inte.

Ett forskarlag i Köpenhamn har presenterat en studie kring träning för att lindra smärta i nacke där man visat goda resultat med specifik träning för utsatta muskelgrupper. I studien deltog 94 kvinnor ledda av Lars L. Andersen och Gisela Sjøgaard på National Research Centre for the Working Environment. Kvinnorna i studien jobbade generellt med kontorsarbete och mycket med att sitta framför datorer.

Studiens utförande

Innan de deltagande kvinnorna var med i studien fick de genomgå en undersökning där det bland annat ingick ett test där de fick besvara frågor om sin nacksmärta för att bli diagnostiserad (trapezius myalgia). Kvinnorna som deltog delades sedan in i tre olika grupper där en grupp fick träna specifik styrketräning inriktad på axlar och nacke, en grupp som tränade generell träning med cykling och en tredje grupp som inte fick träna. Träningen pågick 3 dagar i veckan, 20 minuter per pass i 10 veckor.

Studien visade att de som tränade med specifik träning för nacke och axlar fick bäst resultat med lindring av nacksmärta även efter man hade avslutat träningen. De som tränade med mer generell träning på cykel fick bara tillfällig lindring av nacksmärtan.

Slutsatsen är att styrketräning för nackmuskulaturen är effektivast och ger bäst resultat för de som drabbats av nacksmärta.

Övningar för nacken (trapezius)

  1. Shrugs med hantlar eller skivstång. Bra isolerande övning för nackmuskulaturen
  2. Upprätt rodd. Inte lika isolerande som shrugs, stimulerar även bra på axelpartiet
  3. Hantelrodd. Stimulerar också bakre axlar, biceps och övre rygg.
Referenser:

http://www3.interscience.wiley.com/journal/77005015/home

Annons