Annons
Annons

Sätt mål som en 40-plussare (tydligare än någonsin)

 

Att sätta mål… När du passerat 40 har du antagligen varit på dussintalet kickoffer, föreläsningar, utbildningar och annat, där du ska sätta mål. Dessa mål är oftast verksamhetsrelaterade och inte alltför sällan påtvingade från ledning för att nå vissa ekonomiska mål. Inget fel med det, absolut inte, tvärtom. Men om vi nu skulle ta att sätta mål för träningen, för din egen skull, ingen annans.

Så du står där och tittar i spegeln, du är vuxen nu, på pappret. Någonstans i huvudet gnager en tanke att du kanske skulle gjort mer av det där fysiska slitet som 20-åring. Det kanske inte är någon idé? Kanske för sent? Kanske aldrig får rutor på magen?

NONSENS! Det är aldrig för sent, vi behöver bara sätta rätt mål. Vad vill du egentligen? VILL du verkligen ha magrutor? Alltså verkligen, verkligen? Det går, jag lovar. Men är det värt det? Det kommer krävas en kost så strikt att dina vänner kommer kalla dig tråkig. Alkohol? Nej, inte om du ska ha rutor som 40-plussare. Träning? Japp, stenhårt, nästan varje dag! Finns tid? Överskottshud? Inga problem, cirka 30 000 kr tar en skönhetsklinik för att ta bort det. Varsågod, rutorna är där.

Nej, så vad vill du då? Det är grunden för all målsättning. Som jag skrev i min förra artikel så brukar jag använda mig av den enkla metoden med SMART-målsättning. Det finns mycket att läsa om ämnet, här är en länk: http://personligutvecklingcentrum.se/smarta-mal/

Jag gör en lite förändring i denna modell, där jag istället för A= Accepterat, säger A= Attraktivt. Är målet attraktivt nog?

Så vi behöver bli tydligare nu, som vuxen tillåter nämligen kroppen allt mindre slarv. Dessutom har vi oftast mindre tid till vårt förfogande.

Sätt träningsmål som 40-plussare | Peter Paunovic
Peter Paunovic tränar målinriktat för att hålla motivationen uppe och hålla koll på sina framsteg.
Specifikt mål

Försök, så tydligt och specifikt som möjligt skriva ner vad du vill med din träning. Är det att må bra? Gå upp i vikt? Gå ner i vikt? Bli starkare? Få mindre problem med ryggen? Tävla? Rensa hjärnan? Kunna äta mer? Se bättre ut? Känna dig bättre? Sova bättre?

Se bara till att det blir supertydligt.

Mätbart mål

Hur ska du mäta detta? Ska du mäta antal gånger du tränar? Ska du använda vågen (extremt osäker mätkälla!!)? Ska du mäta kroppsmått? Kroppsfett? Tid det tar att springa? Hur mycket du lyfter?

Vad du än väljer, skriv ner vad du ska mäta och hur, samt med vilken frekvens.

Attraktivt mål

Är detta vad du verkligen vill? Känn efter. Pirrar det till i kroppen när du tänker på hur det känns när du nått målet? Inte? Har du då verkligen satt rätt mål?

När du sätter ditt mål, ska det vara lustfylld känsla, roligt, spännande, givande, kul, något att längta efter att uppnå.

Realistiskt mål

Är det realistiskt? De gränserna sätter bara du. Bruce Lee sa ”As you think, so shall you become”. Så om du tror på ditt mål, då är det realistiskt.

Det stora tricket här är att sätta mål som du vet tål ditt stressade schema, att barnen blir sjuka, att SJ strular, att polaren lyckades övertala dig att ta en öl på lördagen fast du skulle dricka noll. Det ska också tåla att vissa dagar vaknar man upp och undrar hur i hela friden man ens ska kunna knyta skorna, än mindre gå ner på gymmet och dra marklyft.

Tidsbestämt mål

När ska du vara klar? Jag kan inte nog understryka vikten av att sätta en deadline. Utan deadline tenderar vi att skjuta fram målet hela tiden.

Sätt ett datum, håll fast vid det som om ditt liv berodde på det.

Så, nu är ditt mål klart! Då är det bara sätta igång. Oavsett vad du bestämt dig för kan jag rekommendera dig att ofta gå in här på muscles.se här finns allt vad du behöver angående träning, kost, hälsa. Du får gärna kontakta mig också om du har frågor och funderingar. I mån av tid hjälper jag alltid.

Nästa artikel kommer handla om hur jag lägger upp kosten, vilka fallgropar jag konstant hamnar i och hur jag tar mig ur dem.

Läs mer av Peter Paunovics krönikor här!


Krönikan är skriven av Peter Paunovic, grundare till företaget Novus Kunskap. Peter har mångårig erfarenhet av försäljning och av att leda samt utveckla försäljningen inom en mängd olika branscher. Peter brinner för träning och tränar många gånger i veckan. På Muscles.se kommer han att skriva om hur man kommer i form som 40-plussare.
Annons