Annons
Annons

Räkna ut ditt kroppsfett!

Tränar man i syfte att gå ner i vikt finns det många redskap för att ta reda på om man gör framsteg. Många tar till vågen för att se att man blivit lättare. Det kan vara ett missvisande verktyg om man deffar eller vill bli av med en viss ansamling fett på exempelvis lår eller mage. Att mäta sitt kroppsfett kan vara ett effektivare hjälpmedel och mer tillförlitligt redskap.

Innehållsförteckning:

  1. Har träningen gett resultat?
  2. Noggranna och moderna metoder

Denna guide lär dig:

  • Varför mätning av kroppsfett är pålitligare än vågen.
  • Olika metoder för att beräkna ditt kroppsfett.

Har träningen gett resultat?

Tränar man i syfte att gå ner i vikt finns det många redskap för att ta reda på om man gör framsteg. Många tar till personvågen för att se att man blivit lättare, men detta kan vara ett felvisande verktyg om man vill deffa eller arbeta för att bli av med en viss ansamling fett på exempelvis lår eller mage.

Att mäta sitt kroppsfett kan vara ett effektivare hjälpmedel och ett mer tillförlitligt redskap. Styrketränar du regelbundet och mycket kan en effekt av träning innebära en viktökning istället för en viktnedgång. Detta kan göra många förskräckta men faktum är att muskler väger mer än fett, och vågen kan därför visa en högre siffra än innan du började träna.

Metoder för att mäta kropsfett

Att räkna ut sitt kroppsfett kan tydligare visa om träningen har gett resultat i form av mindre underhudsfett och mer muskler. Det finns flera olika metoder för att mäta kroppsfett.

Med hjälp av en så kallad kaliper, en sorts tång, kan man mäta mängden underhudsfett via olika kroppsliga mätpunkter. Genom att man nyper åt kring hud och underhudsfett på tre olika punkter kan man sedan räkna ut sin totala fettprocent.

För kvinnor rekommenderas de tre mätpunkterna mage, lår och underarm eller triceps, och för män bröst, mage och lår. Kalipern har en inbyggd mätskala som visar resultatet för varje mätpunkt. Summan av de tre mätpunkterna ställs ofta i relation till personens ålder för en korrekt fettprocent.

En kaliper är ett billigt och enkelt verktyg som de flesta kan införskaffa och använda för att se om underhudsfettet minskar med träningen.

Annons

Noggranna och moderna metoder

Är du medlem på ett gym, är det vanligt att du kan mäta ditt kroppsfett med hjälp av en bioimpedansvåg. Vågen är konstruerad för att beräkna andelen fett i kroppen genom högfrekvent ström. Den som väger sig märker inte av strömmen då styrkan är väldigt svag.

Hur ska du använda bioimpendansvågen?

Bioimpendans är inte alltid tillförlitlig, då konstruktionen kan reagera negativt på höga andelar vatten i kroppen. Bästa tidpunkten att väga sig på en bioimpedansvåg är på morgonen när du inte ätit eller hunnit träna ännu. Den totala sammansättningen av våra kroppar kan också mätas i en så kallad Bod Pod.

Fettandelen som räknas ut via denna typ av teknik är mycket tillförlitlig. En Bod Pod ser ut som en mindre farkost där personen sitter instängd i en sorts kapsel medan mätningen pågår. Målet med mätningen är att få fram kroppens volym. Resultatet baseras på en teknik som mäter luftmotståndet som uppstår i kapseln då lufttrycket förändras.

Detta test uppskattas av atleter och personer som ägnar sig åt sporter som boxning och behöver tangera en viss viktklass. Även personer som inte lever på sin idrott, utan tränar för en bättre hälsa, kan motiveras av att få reda på sin fettprocent i en Bod Pod.

Att mäta sitt kroppsfett kan vara en bra motivationsfaktor för fortsatt viktnedgång och ökad muskelmassa.

Genom att mäta hemma med en kaliper kan du dokumentera dina mätningar och se om din träning ger resultat, perfekt för dig som gillar hårda fakta.

Rekommenderade artiklar

Annons