Annons
Annons

Omega 3 och fiskolja: kungen av fettsyror

De flesta kostrådgivare, träningsspecialister och dietister talar varmt om omega 3, och det är inte konstigt. Fettsyran som återfinns i bland annat fet fisk har ofattbart många positiva egenskaper. 

Innehållsförteckning
  1. Vad är omega 3?
  2. Därför behöver din kropp omega 3
  3. En mirakelmedicin
  4. Kända positiva effekter av omega 3
  5. Hur stor dos omega 3 bör jag äta?
  6. Slutord
Denna guide lär dig
  • Vad omega 3 är för något
  • Varför är ämnet livsnödvändigt för din kropp
  • Kända positiva effekter av omega 3
  • Vilka former av omega 3-tillskott det finns och hur du bör dosera dessa

1. Vad är omega-3?

Omega 3 är en livsnödvändig, essentiell, fleromättad fettsyra. Kroppen kan inte producera fettsyran på egen hand utan du måste tillgodose ditt dagliga näringsbehov av fettsyran via kosten.

Förutom denna, finns även fettsyran omega 6 som även den är livsnödvändig. Att viss fet fisk är rik på dessa ämnen beror på att dessa livnär sig på alger och växtplankton som i sin tur är fullproppade med fettsyrorna.

2. Därför behöver din kropp omega 3

Omega 3 och omega 6 har många funktioner och uppgifter i kroppen. Framförallt krävs fettsyrorna för att kroppen ska kunna reparera och bygga nya celler. Den förstnämnda fettsyran har också en nedsättande effekt på blodtrycket samt positiv påverkan på njurfunktionen och immunförsvaret.

Fettsyrorna förhindrar även att blodet i kroppen levrar sig och därmed förhindras risken för diverse hjärt- och kärlsjukdomar. Barns utveckling och tillväxt främjas också av de två fettsyrorna.

3. En mirakelmedicin

Omega 3 kan liknas vid en mirakelmedicin. Fettsyran har tonvis med hälsoförbättrande effekter som kan ge en ökad livskvalitet och ett godare träningsresultat. Oavsett om du är ute efter att bygga mer och större muskler eller bara få en hälsosammare livsstil kan den hjälpa dig på traven.

4. Kända positiva effekter

Omega 3 motverkar inflammationer och gör att kroppen läker snabbare. För dig som tar din löpträning eller styrketräning seriöst är detta oerhört positivt. Med ett tillskott av ämnet kan du återhämta dig snabbare och minimera risken att drabbas av långvariga muskelinflammationer och smärtsam träningsvärk.

Fettsyran sägs även ge en ökad insulinkänslighet. Detta kan låta negativt men faktum är att hormonet insulin hjälper till att bygga muskler men påverkar också tillväxten av kroppsfett. Försämrad insulinkänslighet innebär att en stor dos insulin måste frigöras för att muskelcellernas receptorer ska öppna sig och ta emot näringsämnena från kosten.

Detta medför även en ökad lagring av fett eftersom insulinnivån i kroppen är så pass hög. En ökad insulinkänslighet innebär det motsatta, det vill säga att en mycket mindre dos insulin frigörs när du äter. Detta leder till ett effektivare näringsupptag i muskelcellerna och en hämmad tillväxt av kroppsfett.

Omega 3 kan också göra att du får en minskad aptit samt att kroppen inte producerar lika stora mängder av stresshormonet kortisol. Det har också påvisats att fettsyran kan leda till en förbättrad nybildning av muskelproteiner, en intressant uppgift för dig som eftersträvar större och starkare muskler.

5. Hur stor dos bör jag äta?

Ämnet återfinns i feta fiskar som makrill, lax och sill. Söker du en vegetabilisk källa av ämnet hittar du fettsyran i bland annat linfrön, rapsolja och valnötter. Det rekommenderade dagliga intaget av ämnet är 2,5-3 gram. Att äta fet fisk tre gånger i veckan är den vedertagna lösningen, och 100 gram odlad lax eller inlagd sill motsvarar det rekommenderade dagliga intaget.

Vill du göra det enkelt för dig köper du ett tillskott av omega 3, antingen i kapselform eller som flytande fiskolja. 2 teskedar fiskolja eller 4-5 kapslar med fiskolja beroende på hur stor procentmängd av fettsyran det är i varje enskild kapsel.

6. Slutord

För att må riktigt bra behöver du få i dig de livsnödvändiga fettsyrorna genom kost eller tillskott. Tänker du på detta får du en rad hälsofrämjande effekter på köpet, effekter som har stor betydelse för ditt träningsresultat och ditt välbefinnande. Att något så enkelt som en bit lax eller en tesked fiskolja kan verka antiinflammatoriskt, minska mängden stresshormon, ge ökad insulinkänslighet, skydda mot hjärt- och kärlsjukdomar, minska depression och aptit samt öka nybildandet av muskelproteiner är nästan för bra för att vara sant.

Värnar du om din kropp gör du rätt i att äta ett dagligt tillskott av omega 3!

Fler Omega 3 och fettsyror tillskott

Annons