Annons
Annons

Nytt år, nya möjligheter

Hör du till en av alla personer som avgett ett nyårslöfte som innebär mer fysisk aktivitet och ändrade kostvanor. Kanske bara en av delarna? Oavsett så är det inte alltid enkelt att byta ut vanor, börja träna och ändra sin nuvarande kost. Det innebär stora förändringar och ibland blir det för extremt vilket gör att man lägger ner hela satsningen.

Eftersom motivation och förutsättningar skiljer sig ganska mycket från individ till individ så listar vi lite generella tips och tankeställare som man kan ha nytta av.

Ha en positiv inställning

Allting blir mycket enklare om man går in med en positiv inställning. Tänk på vilka hälsofördelar du får genom träning och en bra kost, inte bara fysiska utan även psykiska.

Lova dig själv, ingen annan

Det är du som kommer må bra och dra fördelar av att börja träna och ändra dina nuvarande kostvanor, ingen annan. Därför är det dig själv du ska ge löftet. Tänk inte på vad andra tycker eller tänker

Välj en träningsform du tycker om

Det är viktigt att du väljer en träningsform som du själv tycker om. Oavsett om det är joggning, styrketräning eller boxning. Tänk inte så mycket på effektivitet, huvudsaken är att du rör på dig och blir fysiskt aktiv. Resultaten kommer ändå komma. Vet du inte var du ska börja? Testa att följa ett av våra träningsprogram.

Ha realistiska mål

Många mål är orealistiska vilket kan innebära besvikelse över att man inte kom så långt som man hade tänkt sig. Sätt upp realistiska mål i förhållande till dina förutsättningar och din träningsform.

Träna tillsammans med en partner

Det är oftast motivationen som sviker när man börjar träna. Att ha en partner att träna med kan göra träningen roligare och mer motiverande. Testa gärna våra parövningar!

Överdriv inte

Ofta gör man felet att överdriva träningen och kosten. Man tränar helt enkelt för mycket och tröttnar snabbt. Börja träna 2-3 dagar i veckan 45-60 minuter per träningspass. Byt ut mindre nyttiga mål mot nyttiga.

Resultat kommer inte över en natt

Oavsett om det är viktminskning eller muskelökning du vill uppnå så kommer inte resultaten komma över en natt. Resultaten tar tid även om det går snabbare när man precis har börjat. Ha tålamod.

Lycka till!

börja träna

Annons